PODPORA SPRÁVNÉHO VÝVOJE ŘEČI ZÁSADY KOMUNIKACE •Nešišláme na dítě •Nepoužíváme zdrobněliny •Udržujeme zrakový kontakt •Dítě do komunikace pobízíme, nenutíme •Vytváříme takové situace, ve kterých se dítě snaží komunikovat uvolněně •Mluvíme na dítě přiměřeně jeho věku MLUVNÍ VZOR •Zájem o dítě •Komunikace na míru •Artikulace? •Společná hra •Trpělivost (odpovídání na otázky) • ČETBA •Společné čtení napomáhá k prohlubování vztahu mezi dítětem a rodičem/pedagogem •Dochází k posilování sebevědomí a trénování koncentrace •Rozšiřování slovní zásoby •Užívání nových slov (do vět i konverzací) •Snadnější vyjadřování myšlenek a vlastních pocitů • POPISOVÁNÍ VYKONÁVANÝCH ČINNOSTÍ •Komentování činnosti s užitím ustálených slovních spojení (zpočátku je vhodné užívat stejné označení pro danou věc) •Použití výrazné mimiky a pohybu •Melodie a intonace hlasu • •Vařila myšička kašičku…. •Paci, paci, pacičky… ZAJIŠTĚNÍ DÍTĚTI DOSTATEK ODPOČINKU •Dostatečný spánkový režim (předcházíme depresím, úzkostem, fóbiím, ADHD…) •Předspánkové rituály • •Některé výzkumy ukazují, že děti, které mají dostatečně dlouhý spánek, jsou mezi vrstevníky oblíbenější, více se zapojují do kolektivu, mají lepší receptivní slovní zásobu a dokáží lépe pracovat s emocemi. • •Expertka na spánek: Lenka Medvecová Tinková PODPORA MLUVNÍHO APETITU •Pozitivní odezva od okolí na mluvní projev dítěte přináší vždy okamžitý prospěch (dostane hračku, pití, aj.) •Dítě má poté snahu verbální projevy opakovat, čímž dochází k podpoře produkce řeči •nikdy dítě do mluvení ani opakování nenutíme, ale postupujeme takto: •první fáze – např. „Podívej se na obrázek, pejsek. Vidíš pejska?“ •druhá fáze – „Ukaž, kde je pejsek?“ •třetí fáze – „Co je to tady?“ (vyhnout se pokynu: Řekni „pejsek“! nebo Zopakuj to!) • • ROZVOJ SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ •sluchová paměť – (pomocí jednoduchých říkadel a básniček, spojené s rytmizací a pohybem) •fonematický sluch – rozlišovat přírodní zvuky (dítě může vidět věci, které zvuky vydávají), poté i slova •Sluchová analýza •Sluchová syntéza •Schopnosti audiomotorické koordinace • ROZVOJ ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ •pomocí různých obrázkových her a her s předměty, dále např. nesmyslné obrázky, kdy dítě určuje co je na obrázku špatně, hledání rozdílů, puzzle, omalovánky, hledání stejných předmětů, tvarů, atd. •zraková paměť – pomocí pexesa, her na detektiva, kdo se ztratil?, co bylo v košíku, co maminka nakoupila atd • • ROZVOJ MOTORIKY •hrubá motorika – např. skákání panáka, chůze po nerovném terénu, překážková dráha, jízda na tříkolce, na kole atd., chůze do schodů… • •jemná motorika – např. manipulace s hračkami, stavebnicemi, navlékání korálků, trhání, stříhání papíru, hra s plastelínou, oblékání, zapínání knoflíků atd. • •motorika mluvidel • ZAMĚŘOVÁNÍ POZORNOSTI NA SLOVNÍ ZÁSOBU •Začínáme od nejjednodušších zvuků (bác, fí, brm, bú, mé, bé…) •Stále kontrolujeme kvalitu porozumění řeči •Po jednoslabičných slovech následují slova dvouslabičná (kočka, koza, auta) •Poté slovesa (letí, svítí, plave…)