1 Téma Smyslová percepce a multismyslové prostředí
První část předmětu objasňuje pojmy: smysly, smyslová percepce, multismyslová percepce, multismyslové učení, multismyslové prostředí. Seznamuje studenty s historií vzniku multismyslového prostředí Snoezelen, s podstatou, principy a filozofií směřování konceptu Snoezelen dle zakladatele konceptu Ada Verheula. Vymezuje tzv. trojúhelník Snoezelenu ve smyslu dílčích činitelů účastňujících se Snoezelen intervence. Specifikuje cílové skupiny využívající Snoezelen koncept, představí různé druhy mulstismyslového prostředí, druhy multismyslových místností, fázemi rozvoje smyslové percepce.
Cílem je umět:
- Definovat pojmy smyslová percepce, její fáze
- Charakterizovat multismyslové koncepty obecně, variabilitu multicmyslových konceptů, cíl, záměr
- Popsat Snoezelen koncept, principy Snoezelenu, základní roviny Snoezelen trojúhelníku
- Charaktrizovat cílovou skupinu multismyslového prostředí, popsat možnoti využití Snoezelenu
- Vymezit multismyslové koncepty a jejich využitelnost v rámci speciální pedagogiky
Popsat principy, pravidla, a didaktické zásady práce ve Snoezelenu.
Literatura:
- JANKŮ, K. Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2022, str. 6-44.
Průběžný úkol č. 1:
Prostudujte detailněji fáze rozvoje smyslového
vnímání. Pokuste se je konkretizovat a popsat tak rozvoj konkrétní smyslové
aktivity ve výše uvedených fázích. (Rozsah minimálně 2xA4+formální úvodní
strana.). Tento úkol vložte spolu s dalšími úkoly jako ucelený soubor do
Odevzdávárny předmětu.