Preventivní aktivity

Základní pojmy

Základní pojmy

Prevence

  • opatření učiněná předem, včasná obrana nebo ochrana

Primární prevence rizikového chování

  • podstatou je předcházení vzniku RCH u osob, u kterých se ještě RCH nevyskytlo (např. předcházení užití návykových látek u osob, které dosud nejsou s drogou v kontaktu). 

Sekundární prevence rizikového chování

  • jedná se o předcházení vzniku, rozvoji a přetrvávání rizikového chování u osob, které jsou takovým chováním ohroženi (např. předcházení vzniku a rozvoje závislosti u osob, které již drogu užívají)

Terciární prevence rizikového chování

  • si klade za cíl předcházet zdravotním nebo sociálním potížím v důsledku rizikového chování (předcházení vážnému nebo trvalému zdravotnímu či sociálnímu poškození v souvislosti s užíváním drog).

Specifická vs. nespecifická primární prevence

  • specifická PP zahrnuje aktivity a programy, které jsou zaměřeny specificky na předcházení a omezování výskytu jednotlivých forem RCH žáků 
    • všeobecná PP
      • zaměřena na širší populaci, aniž by byl dříve zjišťován rozsah problému nebo rizika
    • selektivní PP
      • zaměřena na žáky, u nichž lze předpokládat zvýšený výskyt rizikového chování
    • indikovaná PP
      • zaměřena na jednotlivce a skupiny, u nichž byl zaznamenán vyšší výskyt rizikových faktorů v oblasti chování, problematických vztahů v rodině, ve škole nebo s vrstevníky.
  • nespecifická PP v sobě obsahuje veškeré aktivity podporující zdravý životní styl a osvojování pozitivního sociálního chování prostřednictvím volného času (jeho smysluplné využívání a organizace).
    • je důležitá pro naplnění efektivity specifické PP

Efektivní PP vs. neefektivní PP

  • efektivní PP
    • podporuje rozvoj rozhodovacích schopností  (racionální rozhodnutí, umět rozpoznat problém a najít řešení)
    • využívá diskuzi, hraní rolí a plnění úkolů
    • posiluje strategie zvládání stresu a tím i schopnosti odolávat tlaku
    • zvládání fyzického stresu za pomoci relaxace
    • učí asertivní techniky 
    • rozvíjí komunikační schopnosti podporující interpersonální vztahy 
    • učí jedince si uvědomovat své osobní hodnoty a přijímat následky svého chování
    • orientují se na dovednosti vedoucí jedince ke stanovení a dosažení cíle¨
    • ve škole je:
      • kontinuální 
      • komplexní
      • interaktivní
      • přiměřená
      • názorná a uvědomělá
  • neefektivní PP
    • zastrašování a triviální přístup
    • samostatné akce
    • potlačování diskuze
    • stigmatizování a znevažování osobních postojů
    • přednášky
    • testování jako náhražka kontinuální prevence
    • besedy s bývalými uživateli
    • pouhé sledování filmu, atp. 

  

 Minimální preventivní program 

  • konkrétní dokument školy zaměřený na edukaci žáků ve vztahu ke zdravému životnímu stylu, osobnostní a emoční sociální rozvoj a komunikační dovednosti
  • je zpracován školním metodikem prevence  na jeden školní rok 
  • podléhá kontrole ČŠI
  • je vyhodnocován průběžně a na závěr školního roku je hodnocena kvalita a efektivita zvolených strategií PP
  • vyhodnocení je součástí výroční zprávy školy 

 

Školní preventivní strategie

  • je dlouhodobý preventivní program pro školy a školská zařízení
  • je součástí ŠVP, který vychází z příslušného rámcového vzdělávacího programu
  • jasně definované krátkodobé a dlouhodobé cíle
  • přizpůsobuje se kulturním, sociálním či politickým okolnostem, struktuře školy či specifické populaci v rámci školy
  • má dlouhotrvající výsledky, pojmenovává problémy z oblasti rizikových forem chování 
  • poskytuje podněty ke zpracován Minimálního preventivního programu

 

Rizikové chování vs. sociálně patologické jevy

  • sociálně patologické jevy 
    • sociologický pojem a postihuje fatální jevy ve společnosti (alkoholismus, krádeže, vraždy) - k nim směřují také opatření primární prevence
  • rizikové chování
    • s tímto pojmem pracujeme ve školství