Preventivní aktivity

Příčiny náročných situací ve třídě

Příčiny náročných situací, které ve třídě vznikají mohou být různé. Obecně je můžeme dělit do čtyř rovin (viz odkaz).

Náročné chování žáků je pro mnohé pedagogy velmi náročné. Zůstat profesionálem po celou dobu je ideálním cílem, ale pokud budeme chybovat, tak je z pozice dospělého umět převzít zodpovědnost a  umět situaci reflektovat a omluvit se za své chování. 

V náročných situacích je důležité jednat vědomě. 

Nevědomé jednání všichni známe - je to útok, strnutí a únik. Toto jednání v řešení krizové/náročné situace nevede nikam a mnohdy ji může ještě zhoršit. Takto nereagují jenom děti(.pdf), ale i mnoho dospělých.

Ideálním přístupem v řešení náročné situace je jednat VĚDOMĚ. Což v praxi znamená, že já jako pedagog vnímám situaci (svými smysly) a uvědomuji si, co to dělá s mým prožíváním, dále o tom začnu přemýšlet a na základě toho zvolím, jak budu jednat. Ta chvíle, kdy vnímám své tělo, mi umožňuje ihned nepřejít do útoku/úniku/strnutí a napomáhá mi najít vhodné jednání, které samosebou může být vzhledem k situaci zvládnuté, ale i nezvládnuté (cítím nespokojenost).

Zvládnuté jednání vede k souhře /připojení v interakci s dítětem/žákem/klientem. A umožňuje nám být s celou situací spokojený/á a zmírnit náročnou situaci na obou stranách a začít o situaci diskutovat a hledat řešení.

Krize/trauma

může mít ve škole tuto podobu:

  • úzkost;
  • strach;
  • smutek, deprese, ztráta;
  • bolest, nemoc;
  • afekt, hyperaktivita, poruchy chování;
  • suicidální myšlenky;
  • nejistota;
  • útěk.

Pedagog nemá situaci vyřešit, avšak nemá ji bagatelizovat, zesměšňovat. Má být klíčovou osobou - tím, kdo si jako první všimne změny u dítěte a projeví svůj zájem a nasměruje ho k vhodnému odborníkovi/nebo jej do rukou vhodného odborníka předá. 

A co zbytek třídy?!

Nezapomeňte, že jakýkoliv traumatický zážitek, krizová situace jednotlivce ve třídě ovlivňuje celou třídu. Je třeba s nimi komunikovat a zajistit jim pocit bezpečí a jistoty.