Preventivní aktivity

Primární prevence ve školství

Jak už bylo uvedeno, na prevenci je možné nahlížet jako na soubor aktivit, jejichž cílem je zamezit či snížit výskyt a šíření rizikového chování. Ministerstvo školství vydalo metodiku pro primární prevenci ve 24 tématech. 

Primární prevence rizikového chování u žáků v  působnosti MŠMT se zaměřuje prioritně na předcházení rozvoje rizik, které směřují zejména k následujícím rizikovým projevům v chování žáků: 

1. 
2.závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling
3.rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, prevence úrazů
4. spektrum poruch příjmu potravy,
5.negativní působení sekt
6.sexuální rizikové chování



Systém řízení a organizace PP

Subjekty primární prevence 

Pro účely snazšího popisu cílové skupiny programů specifické primární prevence byl vytvořen jednotný klasifikační systém cílových skupin. 

Systém je tvořen třemi dimenzemi: 

  • věk
  • náročnost (sociální, zdravotní zátěž či další komplikující faktory) 
  • instituce (základní škola, zařízení ústavní výchovy, aj.)

Každý kvalitní program má cílovou skupinu popsanou z pohledu více kritérií. 

Kritérium věku:

  • věk by měl být kombinovaný s dalšími kritérii (vzdělání, příslušnost k sociální skupině, projevy RCH, apod.)
  • efektivní PP má jasně vymezenou cílovou skupinu, protože může využít pro jeho tvorbu výzkumy zaměřené na prevalenci (= poměr nemocných jedinců v celkovém počtu jedinců ve sledované populaci) fvzniku rizikového chování

  1. Předškolní věk 3-6 let
  2. Mladší školní věk 6-12 let
  3. Starší školní věk 12 -15 let
  4. Mládež 15-18let
  5. Mladí dospělí 18-26 let
  6. Dospělá populace - nad 26 let

Kritérium náročnosti:

  • rozděluje cílovou populaci dle vztahu k rizikovému chování za pomoci relevantních rysů sociální a zdravotní zátěže
  • určení míry pravděpodobnosti kontaktu s následnou progresí a komplikacemi
  • míra zátěže určuje náročnost preventivní práce

Kritérium institucionální:

  • žáci základních a středních škol
  • studenti vysokých škol
  • děti a mladiství v zařízeních ústavní péče
  • nezaměstnaní mladí lidé do 26 let
  • rizikové profese



Jakou roli hraje v rámci programů primární prevence komunita? 

Odpověď na otázku můžete dohledat v knize Prevence rizikového chování ve školství od M. Miovského (2015).