Monitoring - podrobněji Souvislý pobyt v zařízení umožňuje studentovi získat reálnou představu o fungování vybraného zařízení, spolupráce se školitelem jej může profesně velmi obohatit zvláště možností sledovat jej při práci s cílovou skupinou. Mentor by měl v úvodních hodinách studentovi představit podstatu své práce, upozornit na stanovené cíle, důvody pro volbu konkrétních metod a forem práce, zdůvodnit volbu stanovených cílů a kroků vedoucích k jejich naplnění, specifičnost komunikace s klienty obecně nebo s konkrétními jedinci (důležité zvláště při práci s jedinci s těžším mentálním postižením nebo autismem). Na základě těchto vstupních informací bude student lépe sledovat výchovně vzdělávací práci či jednání s klienty a uvědomí si nutnost koncepčního přístupu, není to „jen u toho být". Monitoring je zaměřen VŽDY na sociálního pracovníka. Smyslem je vnímat v konkrétní činnosti drobné nuance a momenty, které by jinak mohly být přehlédnuty. Tyto momenty mohou být pak pro studenta obohacující, inspirující. Monitorovací pozorování je aktivita, která je vždy cílená a zaměřená konkrétně na určitou oblast (vždy jen jednu konkrétní), záleží na zařízení a dané činnosti, co bude nej vhodnějším cílem pozorování, např. to může být: • komunikativní dovednosti pracovníka (ve vztahu ke klientům), • časové a obsahové rozvržení činnosti, • charakteristiku forem a metod práce, • způsob hodnocení klientů, • užití odměn a trestů, • řešení konfliktů a nestandardních situací, • atmosféru při činnostech, • využití pomůcek, • individuální přístup k jednotlivcům, • respektování potřeb klientů aj. Monitorovací pozorování trvá cca do 30 min. (dle typu činnosti/situace a možností) a student po tuto dobu pozoruje a zapisuje v 3min. intervalech co se v dané oblasti, kterou pozoruje děje. Dále vyhodnocuje a pracuje dle formuláře. Příklady zpracování Příklad č. 1 Název zařízení: [Název instituce] Datum pozorování: [Datum] Čas pozorování: [Časový údaj] Doba trvání: 30 minut Pozorovaná oblast: Neverbální komunikace sociálního pracovníka Čas Pozorování Pracovník vstupuje s úsměvem, ale okamžitě 14:00 14:03 se otočí k počítači. Sklání se k klientovi během vyprávění klienta, ale často kontroluje telefon. 14:06 Udržuje oční kontakt, kýve hlavou. 14:09 14:12 Usměje se na vtip klienta, ale úsměv je krátký a neúplný. Přeruší klienta, aby učinil poznámku, dotýká se svého brady, uzavřená pozice rukou. , „ , r Lehce se dotkne ramene klienta, když 14:15 . . . ' y vyjadruje soucit. 14:18 14:21 14:24 14:27 Pohled se zaměřuje mimo klienta během důležitého sdělení klienta. Nohy a tělo obrací směrem k dveřím během konverzace. Směje se hlasitě na další vtip klienta, působí uvolněněji. Zvedá obočí při dotazu klienta, což může signalizovat překvapení nebo nesouhlas. 14 30 ukončuje setkání s pevným stiskem ruky a přímým očním kontaktem. Poznámky Pozitivní úvod zmírněn nedostatečným vizuálním kontaktem. Empatie ukázána tělesnou orientací, ale časté kontrola telefonu ruší. Vypadá zapojene, ale oční kontakt místy působí fixovane. Úsměv působí nuceně, možná kvůli stresu. Mírně negativní signál, který může působit odmítavě. Dobrý fyzický kontakt, ale mohl být vnímán jako příliš brzký. Nedostatek zájmu nebo rozptýlení, působí nezdvořile. Tělesná orientace naznačuje připravenost ukončit setkání předčasně. Přiměřená reakce, která podporuje uvolněnou atmosféru. Měl by být opatrnější, aby nesignalizoval negativní soud. Dobré zakončení, které naznačuje respekt a uznání. • Sociální pracovník měl momenty efektivní neverbální komunikace, ale byly zastiňovány častými chybami, které mohly negativně ovlivnit vnímání klienta. Časté kontrola telefonu a nedostatečný vizuální kontakt naznačují rozptýlení a možnou nedostatečnou angažovanost v rozhovoru. • Pracovník by měl omezit rušivé faktory a zlepšit vizuální kontakt. Tělesná orientace by měla být konzistentně zaměřena na klienta, což zvyšuje pocit zapojení a zájmu. • Pozorování zdůraznilo důležitost plné přítomnosti a aktivního naslouchání v sociální práci. Je klíčové, aby sociální pracovníci byli vědomi svých neverbálních signálů a jak mohou ovlivnit dynamiku setkání. Příkladě. 2 Název zařízení: Datum pozorování: Čas pozorování: Doba trvání: 30 minut Pozorovaná oblast: Vytváření podpůrného prostředí pro klienta Čas Pozorování 10:00 Pracovník přivítá klienta v uklizené a příjemně osvětlené místnosti. Poznámky Atmosféra působí klidně a přívětivě. 10:03 Nabízí klientovi vodu a pohodlné sezení. Stará se o fyzické pohodlí klienta 10:06 Ujistí se, že místnost je dostatečně teplá a nabízí přikrývku. Pozornost k detailům, které zvyšují pohodlí klienta. 10:09 10:12 10:15 10:18 10:21 10:24 10:27 10:30 Zapne tichou relaxační hudbu na přání klienta. Pracovník se ptá klienta, zda preferuje otevřené okno pro čerstvý vzduch. Uspořádá sedadla tak, aby byla orientována čelem k sobě, což podporuje otevřený dialog. Pracovník je během rozhovoru zaměřen na klienta, bez rušivých prvků. Kontroluje, zda není v místnosti hlučno, a případně zavře dveře. Povzbuzuje klienta, aby se podělil o své pocity a zároveň respektuje jeho tempo. Děkuje klientovi za sdílení a vyjadřuje ocenění pro klientovy názory. Loučení s ujištěním, že prostory jsou vždy otevřené pro další návštěvy. Podpora relaxace a osobního pohodlí klienta. Respektuje preference klienta a zvyšuje pocit kontroly klienta nad prostředím. Fyzické uspořádání podporuje rovnocennou komunikaci. Plná přítomnost zvyšuje pocit bezpečí a důvěry. Zajišťuje klidné prostředí pro nerušený rozhovor. Podpora sebevyjádření v bezpečném prostředí. Posiluje sebeúctu klienta a uznání jeho příspěvku. Zanechává klienta s pocitem přijetí a otevřenosti. • Sociální pracovník projevil vynikající schopnosti vytvářet podpůrné a pohodlné prostředí pro klienty. Jeho důraz na fyzické pohodlí klientů, adekvátní osvětlení, teplotu a zvukové podmínky, stejně jako jeho citlivost na osobní preference klientů v oblasti sezení a privacy, přispěly k vytvoření atmosféry, která podporuje otevřenost a pohodu. Přizpůsobení prostředí individuálním potřebám klientů, jako je volba hudby nebo nabídka přikrývky, zdůrazňuje jeho záměr vytvořit prostředí, kde se klienti cítí vítáni a respektováni. • Pracovníkovo zapojení klientů do rozhodování o prostředí, například volba otevření oken pro čerstvý vzduch, ukazuje jeho snahu posílit jejich pocit kontroly a autonomie. Takový přístup nejenže zvyšuje pohodlí klientů, ale také podporuje jejich sebeúctu a důvěru v proces. Toto je zásadní ve chvílích, kdy klienti mohou cítit, že nad mnoha aspekty svého života nemají kontrolu. • I přes mnoho pozitivních aspektů by mohl pracovník zvážit pravidelné proškolování sebe a svého týmu v oblasti nejnovějších poznatků o vytváření terapeutických prostředí. To by mohlo zahrnovat inovace v oblasti senzorických technologií nebo využívání nových přístupů k zajištění ještě lepšího pohodlí a bezpečnosti pro klienty. Dále by se mohlo zaměřit na detailnější individuální preference klientů, jako jsou specifické diety nebo alergie, které mohou ovlivnit nabídku občerstvení. • Toto pozorování bylo pro mě velmi inspirativní. Učím se, že vytváření podpůrného prostředí je mnohem více než jen fyzické uspořádání místnosti. Jde o holistický přístup k pohodlí a bezpečí klientů, který vyžaduje neustálou pozornost a citlivost k jejich aktuálním potřebám. Tato zkušenost mi ukázala, jak důležité je být vnímavý k malým detailům, které mohou mít velký dopad na celkovou pohodu a spokojenost klientů. Příkladě. 3 Název zařízení: Datum pozorování: Čas pozorování: Doba trvání: Pozorovaná oblast: Řešení konfliktů Čas Pozorování Pracovník zahajuje setkání s klienty, kteří 15:00 mají neshodu ohledně společného projektu. Klient A vyjadřuje svůj názor, pracovník 15:03 aktivně naslouchá, dává prostor bez přerušení. 15:06 Pracovník parafrázuje problém, aby zajistil, že správně rozumí situaci. Klient B reaguje, pracovník udržuje oční 15:09 kontakt a kývá hlavou, což naznačuje porozumění. 15:12 Pracovník navrhuje možné řešení, ptá se obou stran na jejich názory na tuto možnost. Poznámky Vytváří neutrální atmosféru, vyjadřuje ochotu naslouchat oběma stranám. Podporuje otevřenou komunikaci, ukazuje respekt k názorům klienta A. Efektivní technika pro zajištění jasného porozumění oběma stranám konfliktu. Podporuje klienta B ve vyjádření jeho stanoviska, zachovává rovnováhu. Zkoumá společně přijatelné řešení, zvyšuje angažovanost obou stran. Čas Pozorování Poznámky Obj evuj e se malé nedorozumění, pracovník Zabraňuj e eskalaci, udržuj e klid okamžitě intervenuje klidným hlasem. prostřednictvím svého přístupu. 1518 Využívá Poklady z minulých zkušeností, kde Inspiruje důvěru v řešení, ukazuje na podobný konflikt byl úspěšně vyřešen. předchozí úspěchy. 1521 Kheirá vyjadřují souhlas s navrženým Dokumentuje dohody, což je klíčové pro plánem, pracovník zapisuje dohody. dodržení závazků. , r „„ Pracovník zduraznuie důležitost komunikace . . 15:24 „ , pomáhali předcházet budoucím a vzájemného respektu. Posiluje klíčové hodnoty, které pomáhají pi konfliktům. -kt , , , , Zaiistuie, ze klienti vedi, ze mail k , r „„ Nabízí dalsi pomoc v prípade potreby a .... . , lw 15:27 „. , , , , dispozici podporu pro dalsi rozvoi pripomína dostupnost sve podpory. ^ J , rcscm. 15 30 ukončuje setkání s poděkováním oběma Podporuje pozitivní vnímání setkání a stranám za jej ich otevřenost a spolupráci. oceňuje úsilí klientů. • Sociální pracovník účinně řídil konfliktní situaci, použil vhodné techniky pro zajištění porozumění a spolupráce mezi stranami. Byl schopen navigovat rozhovor tak, aby nedošlo k negativní eskalaci a společně s klienty našel funkční řešení. • Pozorování zdůraznilo, jak důležité je být vybaven dobrými komunikačními dovednostmi a schopností zůstat neutrálním, zvláště v konfliktních situacích. Učím se, že klíčem k úspěšnému řešení konfliktů je aktivní naslouchání, empatie a schopnost předkládat konstruktivní návrhy.