SLEZSKÁ UNIVERZITA Fakulta veřejných politik v Opavě Ústav pedagogických a psychologických věd ODBORNÁ PRAXE II Obor Sociální patologie a prevence Garant PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D.; vladimira.kocourkova@fvp.slu.cz Rozsah část A + část B (obě části j sou povinné) Část A 104 hod./semestr, tj.8 hod/týdně. (Pozn. pro prezenční formu studia: týdenní doba musí být v případě prezenčního studia dodržena. Rozložení v rámci týdne po dohodě se zařízením, 2x4h, 4x2h atp. Je možno po dohodě se zařízením využít ranní i odpolední prostor. Rozvržení praxe by pak mělo zůstat po celou dobou stejné. Kombinovaná forma může praxi rozložit dle dohody se zařízením, ale smysluplně a reálně.) Část B 80h (lOdnů) letní tábor a/nebo škola v přírodě (lze i kombinovat); maximálně 8h/den Termín Praxe je realizována v průběhu LS daného semestru akademického roku; vždy na základě podepsané smlouvy se zařízením (bez ní není možné na praxi nastoupit). Pokud nestihnete praxi zrealizovat celou v termínu, který je uveden na smlouvě, je nutno včas předem požádat o prodloužení smlouvy!!! Realizace části B - kdykoli, nejpozději do poloviny srpna daného roku. Pro část B se smlouva vyhotovuje pouze pokud vyžaduje instituce, kde praxi konáte. IS.SLu Obě praxe zadáváte do systému IS.SLU do dlaždice Praxe. Část A musí být zadána do termínu uvedeného směrnicí. Část B by měla být zadána nejpozději do konce června, aby mohla být odsouhlasena. Musí být vždy zadán: • Název instituce a IČO • Mentor v zařízení a kontakt na něj • U táborů, škol v přírodě i termín praxe a počet realizovaných hodin. Vždy před nástupem na praxi. Veškeré materiály pak student odevzdává prostřednictvím této dlaždice. Rozpis praxe Před nástupem na praxi je nutno do IS.SLu do dlaždice Praxe u předmětu Odborná praxe II vložit rozpis praxe!!!! Garant má právo žádat úpravu rozpisu praxe. Rozpis musí po celou dobu praxe odpovídat skutečnosti. (KS může vkládat i po částech, tak, jak se postupně bude domlouvat se zařízením, ale vždy min. týden předem.) Prezenční studium: rozpis dnů v týdnu + časy (dle dohody se zařízením) Kombinované studium: rozpis konkrétních dnů + časů Změny jen ve vážných případech: KAŽDÁ ZMĚNA MUSÍ BÝT OZNÁMENA PŘEDEM nejpozději daný den do 8.00 hod garantovi předmětu.!!! Smlouvy: Vyhotovuje a organizuje FAP (p. Magrlová). Všechny materiály a formuláře na které manuál níže odkazuje, budou k dispozici v systému IS.SLu na začátku semestru. Základním předpokladem pro výkon Odborné praxe II je dodržování základních etických norem a pravidel, především mlčenlivosti, která vychází ze zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. Dále také zásad BOZP a vnitřního řádu organizace. Zaměření Cílem předmětu Odborná praxe lije získat praktickou zkušenost v běžné práci s klientem (sociální práce, nikoli pedagogická činnost, nebo činnost pracovníka v sociálních službách!) a zároveň naučit se reflektovat své zkušenosti. Odborná praxe umožní studentovi získat zkušenost s klientem v terénu, seznámit se s jeho životními podmínkami,potřebami, ověřit si teoretická východiska a získat základní profesní dovednosti. Ve vybraném zařízení se student bude orientovat v jeho poslání, složení skupiny klientů, organizační struktuře, personálním zajištění, vazby na jiná zařízení a místní komunitu, příslušnou legislativu. V průběhu praxe bude věnována pozornost také týmové práci včetně spolupráce s dalšími organizacemi a institucemi, rodinami klientů, lékaři, psychology, (část A) Student absolvuje v rámci plnění předmětu také např. letní tábor v délce 10 dnů a/nebo školu v přírodě - 10 dnů (lze i kombinovat), (část B) Zařízení, kde může být Odborná praxe II část A vykonávána jsou. > Praxe bude realizována ve Vámi vybraném zařízení resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti; tj. např. v odděleních péče o seniory a občany zdravotně znevýhodněné, odborech a odděleních sociálně právní ochrany dětí, zařízeních sociálních služeb se zaměřením na rodinu a dítě, v zařízeních pro osoby se zdravotním znevýhodněním a dalších zařízeních > Praxe musí být realizována na pozici, která odpovídá profilu absolventa oboru (sociální práce). > Místo konání praxe schvaluje garant praxe. Cíl části A Hlavním cílem praxe je propojit poznatky nejen z pedagogiky a psychologie, ale zvláště z oblasti sociální patologie, sociální politiky a sociální práce. Využitím monitorování činností školitelů a vlastními aktivitami proniknou studenti do náročné práce s vybranými skupinami klientů, kteří se nacházejí v obtížené životní situaci. Student musí zvládnout specifickou komunikaci, rozvíjet empatii, trpělivost, využívat osvojené poznatky, aplikovat specifické metody a přístupy. Student má v průběhu povinné praxe ojedinělou možnost pochopit fungování institucí a organizací, sledovat práci zkušených pracovníků (tzv. školitelů), pod jehož vedením se naučí zhotovit přípravy na samostatnou práci, reflektovat vlastní činnost, využívat zpětné vazby pro zlepšování vlastního výkonu v práci. Za klíčové informace přitom budou považovány ty, které souvisejí s výkonem odborné činnosti studenta a dalšího personálu v přímé vazbě na práci s klienty. Cílem praxe je tedy nejen se smysluplně zapojit do práce s cílovou skupinou pod vedením školitele, ale také zmapovat administrativní náročnost této práce, uvědomit si nutnost znalosti aktuální legislativy, respektování hierarchie organizace a další činnosti a vazby, které mohou být v pedagogickém procesu skryté. Cílem praxe je podrobně poznat běžnou práci s klientem v terénu, získat zkušenosti s životními podmínkami klientů, ověřit si teoretická východiska a získat základní profesní dovednosti. Úkolem zde bude získat základní informace dotýkající se poslání instituce, složení skupiny klientů, organizační struktury, personálního zajištění, vazby na jiná zařízení a místní komunitu, příslušné legislativy ad. Za klíčové informace přitom budou považovány ty, které souvisejí s výkonem odborné činnosti studenta a dalšího personálu v přímé vazbě na práci s klienty. Cílem této praxe je osvojení dovedností v práci s cílovou skupinou, která má jistá specifika. Dále je cílem praxe zvládnutí přípravy vlastních aktivit, tak jejich realizace ve vybraném zařízení a následná reflexe. Student: > je schopen aplikovat znalosti z pedagogiky v praxi, používá pedagogické metody v práci -znalost základních metod, forem a technik (výchovy a vzdělávání) > dovede přemýšlet o aktuálních problémech, analyzovat probíhající proces práce s klientem, sledovat vývoj jeho problému nebo potíží, promýšlet možnosti zlepšení situace s ohledem na kvalitu života tohoto jedince > dokáže v praxi uplatnit znalosti nejen z pedagogických disciplín, ale také z psychologie, sociální patologie a speciální pedagogiky > při práci s klientem respektuje věk, tělesný stav a dispozice jedinců včetně specifik komunikace > dokáže rozpoznat problémové situace nejen při práci školitele, ale při vlastních supervidovaných vstupech, > dokáže zpracovat aktivitu a vypracovat přípravu na den, > je zodpovědný v přístupu ke klientovi, spolehlivý v docházce a plnění zadaných úkolů, spolupracující s pracovníky zařízení, > má znalosti z oblasti sebepoznání a sebeuvědomění, je si vědom svých silných a slabých stránek a umí je reflektovat, rozpozná své silné a slabé stránky ve své pedagogické praxi > má schopnost poskytnout a přijmout zpětnou vazbu v týmu. Cíl části B Cílem OP II části B je především prohloubit pedagogické dovednosti, navázat na OP I, zúročit vědomosti získané v rámci studovaných disciplín. U OP II se předpokládá ještě vyšší míra samostatnosti studenta než u OP I. Student je však stále pod dohledem stanoveného mentora. V rámci této části student sleduje mimo jiné organizační náročnost akce, kterou rovněž popisuje v této části deníku praxe. Student by měl tedy prohloubit své dovednosti nejen realizovat dílčí výchovně-vzdělávací nebo volnočasové aktivity s dětmi, ale i schopnost plánovat akce pro děti. Všímá si způsobu přípravy, plánování a organizace akce. Na základě teoretických poznatků se pokouší posoudit program akce ve vztahu k cílové skupině. V případě potřeby dokáže navrhnout úpravy. Průběh praxe (část A) Nejpozději při nástupu na praxi (první den praxe) jsou studenti povinni představit se vedení příslušné organizace a ve spolupráci pracovníkem zařízení (mentorem), který je praxí v zařízení provází, zpracují základní plán činnosti v souladu s požadavky na Odbornou praxi I v rámci svého studia. Tak, aby obě strany věděly, co od sebe mohou vzájemně očekávat. Nejpozději v prvním týdnu praxe studenti prostudují legislativní a další dokumenty, které se pojí s činností daného zařízení. V rámci praxe se studenti aktivně zapojují do reálného života instituce formou spolupráce s mentorem, pomocí a plněním potřebných úkolů, účastí na veškerých aktivitách zařízení probíhajících v období praxe. Zapojení probíhá především na základě vlastní aktivity ze strany studentů. Studenti tedy nečekají na vyzvání a pokyny pracovníka zařízení - mentora!!! Studenti jsou povinni svou činnost plánovat a připravovat. Vždy se s pracovníkem dohodnou předem na aktivitách, které by rádi realizovali následující den/dny praxe!!! Struktura realizace praxe (část A) > Vyjasnění postavení studenta v průběhu praxe. > Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb, školství atd., typologie poskytovaných služeb dle zákona. > Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize (vnitřní, vnější). > Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci. > Seznámení se specifiky cílové skupiny a vymezení typologie problémů klientů daného zařízení. > Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací. > Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. > Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti. > Samostatná práce s klientem pod odborným vedením školitele. > Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi. Struktura deníku praxe pro OP II část A Deník praxe část A vyplňuje student do specifického formuláře a hotový předkládá prostřednictvím IS.SLu garantovi praxe ke kontrole/zápočtu. K deníku praxe patří přílohy, které rovněž nahraje současně s deníkem praxe do příslušné části IS.SLU u předmětu. 1. Charakteristika zařízení - základní informace o zařízení viz. formulář. 2. Popis cílové skupiny/skupin v zařízení (viz formulář), např.: a. Specifika cílové skupiny ve vztahu k realizované činnost. b. Vlastní předchozí zkušenost s cílovou skupinou. c. Student si v rámci praxe všímá klientů, kteří se v zařízení vyskytují, pozoruje jejich chování při různých aktivitách, sleduje jejich posun, problémy, zapojení do aktivit s ostatními apod. Zvolí si jednoho z klientů, kterého bude pozorovat a stručně popíše výsledek pozorování v průběhu praxe. Zaměří se na prevenci rizikového chování - jak je u klienta realizována, jak reaguje klient, jaká je prognóza dalšího vývoje. (Nejedná se o kazuistiku, pouze o výsledky pozorování.) (Nutno je dodržet anonymitu, neuvádět žádné údaje, které by mohly klienta identifikovat.) d. Existence problémového nebo rizikového chování a jeho prevence a řešení. e. Popis silných a slabých stránek ve vztahu k cílové skupině. • Co si myslíte, že je vaší silnou stránkou při práci s cílovou skupinou a naopak? • Kde cítíte své limity, kam byste se rádi posunuli? (Nesmí být jen výpis vlastností. Spíše zamyšlení. Být konkrétní.) • Plus - zhodnocení svých momentálních kompetencí pro práci s touto cílovou skupinou na škále od 0-10, kdy 0 je žádné kompetence, 10 maximální kompetence. A také jak bude stav podle vás vypadat úspěšném absolvování studia (Vaše představa). Vše zachycuje v této části deníku praxe. 3. Popis prostředí, kde student realizuje praxi - materiální i sociální! (vizformulář) 4. Obsahová náplň jednotlivých dnů tak, aby bylo zcela zřejmé, co jste v jednotlivé dny dělali (viz formulář). 5. Aktivity s klientem/klienty - dle formuláře (min. 10 aktivit). Aktivita musí charakterem odpovídat činnosti sociálního pracovníka. 6. Potřeby klientů - dle formuláře. Studenti vnímají po celou dobu praxe potřeby klientů a zapisují je do formuláře. Popisují zda prostředí, v němž dochází ke kontaktu s klientem podporuje uspokojení této potřeby či nikoli. Popíše, jak je potřeba saturována, nebo zda není a z jakého důvodu. 7. Monitorovací pozorování Každotýdenní pobyt v zařízení umožňuje studentovi získat reálnou představu o fungování vybraného zařízení, spolupráce se školitelem jej může profesně velmi obohatit zvláště možností sledovat jej při práci s cílovou skupinou. Mentor by měl v úvodních hodinách studentovi představit podstatu své práce, upozornit na stanovené cíle, důvody pro volbu konkrétních metod a forem práce, zdůvodnit volbu stanovených cílů a kroků vedoucích k jej ich naplnění, specifičnost komunikace s klienty obecně nebo s konkrétními jedinci (důležité zvláště při práci s jedinci s těžším mentálním postižením nebo autismem). Na základě těchto vstupních informací bude student lépe sledovat výchovně vzdělávací práci či jednání s klienty a uvědomí si nutnost koncepčního přístupu, není to „jen u toho být". Monitoring je zaměřen VŽDY na sociálního pracovníka. Smyslem je vnímat v konkrétní činnosti drobné nuance a momenty, které by jinak mohly být přehlédnuty. Tyto momenty mohou být pak pro studenta obohacující, inspirující. Monitorovací pozorování je aktivita, která je vždy cílená a zaměřená konkrétně na určitou oblast (vždy jen jednu konkrétní), záleží na zařízení a dané činnosti, co bude nej vhodnějším cílem pozorování, např. to může být: V průběhu praxe student absolvuje a písemně zpracuje 4 monitorovací pozorování. Monitorovací pozorování trvá cca do 30 min. a student po tuto dobu pozoruje a zapisuje v 3min. intervalech co se v dané oblasti, kterou pozoruje děje. Dále vyhodnocuje a pracuje dle formuláře. 8. Příprava na aktivitu s klientem Po absolvování monitorování si student pod vedením mentora vyzkouší samostatné vstupy. Důležité je promyšlení vstupu, v počátcích pomáhá písemná příprava. Důležité je uvědomit si, pro jakou věkovou skupinu a jaké zařízení budou aktivity určeny. Písemná příprava by měla zahrnovat: > stanovený cíl/cíle > výběr činností, > časové rozvržení > pomůcky a případná úprava prostředí > konkrétní obsah, konkrétní metody a formy práce > individuální přípravy pro jednotlivé klienty, pokud je nutný individuální přístup > hodnocení splnění cíle, reflexe (vlastní, klientů, školitele - následně). V rámci činnosti se student zapojí do reálného života instituce, a to formou spolupráce se školitelem plněním potřebných úkolů, účastí na veškerých aktivitách zařízení probíhajících v období praxe. Student si důkladně připraví min. 5 aktivních vstupů za praxi, na které si ve spolupráci se školitelem předem vždy připraví písemnou přípravu, tento vstup bude v rámci praxe realizovat a následně rozebere se školitelem. Tento vstup má být primárně zaměřen na prevenci rizikového chování v dané cílové skupině, podle možností a specifik činnosti zařízení a cílové skupiny (nemusí se však jednat o preventivní edukační aktivitu jako v OP I) V deníku praxe bude prezentovat pouze 2 z těchto výstupů. Ve sporných případech má garant právo žádat všechny přípravy k nahlédnutí!!!) Realizace všech těchto výstupů, ale musí být patrná z obsahové náplně praxe. Dále se student zapojí do dalších aktivit, které jsou běžnou součástí práce v zařízení. Může se např. jednat o tyto činnosti: - účast na všech akcích pořádaných institucí v době konání praxe, > > > > > > > > > > komunikativní dovednosti pracovníka (ve vztahu ke klientům), časové a obsahové rozvržení činnosti, charakteristiku forem a metod práce, způsob hodnocení klientů, užití odměn a trestů, řešení konfliktů a nestandardních situací, atmosféru při činnostech, využití pomůcek, individuální přístup k jednotlivcům, respektování potřeb klientů aj. - aktivizace klientů, - seznámení se s dokumentací klientů pro získání jasnější představy o osobnostních charakteristikách, životních zkušenostech a problémech či cílech klienta (dle možnosti zařízení a cílové skupiny), - vyhledávání a studium interních materiálů, knižních publikací, časopisů, internetových zdrojů atd. pro přípravu vlastní samostatné práce, - příprava prostor pro aktivity v zařízení, pomůcek, techniky, - aktivní účast na administrativní práci zařízení, - evaluace. 9. Evaluace a autoevaluace (zhodnocení praxe a zhodnocení svého působení na praxi). • Co vás na praxi zaujalo, co se vám líbilo, co vás obohatilo, zvýšilo vaše kompetence? • Co vás na praxi překvapilo, s čím jste měli problém, co se vám nelíbilo. • Celkové zhodnocení praxe, přínosu atp. 10 Přílohy: > Povinné přílohy: o potvrzení o praxi (počet hodin) o hodnocení praxe mentorem o pracovní listy k aktivitě, o dokumentace realizace aktivit při dodržení zásad GDPR aj. Struktura deníku praxe pro OP II část B Deník praxe - část B zpracovává podle zadaných bodů níže a hotový předkládá prostřednictvím IS.SLu garantovi praxe ke kontrole/zápočtu. K deníku praxe patří přílohy, které rovněž nahraje současně s deníkem praxe do příslušné části IS.SLU u předmětu. Tento deník praxe nemá vlastní formulář. Pokud budete realizovat praxi v různých institucích, popisujete všechny samostatně. Struktura: > organizace pořádající akci pro děti (pořadatel) - stručná charakteristika > typ akce (délka, datum, počet hodin) > charakteristika cílové skupiny > popis organizace tábora (a pod. akce) - náležitosti, které musí daná akce splnit, a. požadavky na personální zabezpečení, b. požadavky administrativního charakteru (potvrzení o bezinfekčnosti, potřebná dokumentace atp.), c. zajištění prostor, prostředí a pomůcek, d. podmínky stravování, e. další požadavky na zajištění, f. jaké instrukce dostali děti před konáním akce, s jakým časovým předstihem (zjistit od mentora), g. jaká byla představa o účasti (jak byla cílová skupina oslovena), jaká byla skutečná účast (zjistit od mentora), h. od mentora zjistit, kdo vše se podílel na plánování a přípravě akce, kdo vytvářel program > nej významnější legislativní normy vztahující se k pořádání dané akce, > program akce a jeho zhodnocení ve vztahu k cílové skupině, (návrh případných úprav, pokud by je student shledal jako vhodnější) > obsahová náplň jednotlivých dnů - činnost studenta, > popis realizace 2 realizovaných mikrovýstupů s primárně preventivním zaměřením (cíl, téma, organizace - čas, prostory atp., metoda, pomůcky, primárně preventivní význam), > evaluace (celkové zhodnocení akce - klady, případné problémy, co byste řešili jinak), > autoevaluace (zhodnocení svého působení, zhodnocení přínosu praxe). Přílohy: > Povinné přílohy: o potvrzení o praxi (počet hodin) o hodnocení praxe mentorem (viz formulář) > Nepovinné přílohy: o pracovní listy k aktivitám, o fotodokumentace aj. Výstup - platí pro obě části > Potvrzení o praxi - zařízení (statutární zástupce, nebo mentor) potvrdí studentovi absolvování praxe (počet hodin praxe) (razítko, popis). > Mentor dále zpracuje stručné hodnocení studenta na příslušném formuláři a doporučí nebo nedoporučí udělení zápočtu. Hodnocení studenta zasílá mentor garantovi elektronicky (vladimira.kocourkova@fvp.slu.cz), nebo předává studentovi. > Deník praxe (struktura viz výše). Hodnocení praxe V rámci udělování zápočtu bude zohledněno: > hodnocení studenta příslušným mentorem praxe v obou částech praxe, > soulad požadované obsahové náplně praxe s obsahem realizovaným (prezentovaným v deníku praxe), > kvalita zpracování konkrétních úkolů v deníku praxe, > aktivní účast na Semináři k odborné praxi II (u studentů prezenční formy studia) > nebude-li některý z uvedených požadavků řádně splněn, nebude zápočet udělen. Zpracované Deníky praxe student odevzdává do IS.SLU dlaždice Praxe společně s přílohami. Musí být vloženy vždy nejpozději v termínu, který je stanoven u konkrétního termínu zápočtu!