Pedagogická diagnostika
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Pedagogická diagnostika
Info
Období
léto 2024

Teoretická východiska pedag. diagnostiky.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2024 do 25. 2. 2024.

Základní pojmy pedagogické diagnostiky.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2024 do 3. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2024 do 10. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2024 do 17. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2024 do 24. 3. 2024.

Analyza chyb při pedagogickém diagnostikování.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2024 do 31. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2024 do 7. 4. 2024.

Metody pedagogické diagnostiky (klasifikace diagnostických metod; rozhovor, pozorování, dotazník, anamnéza, experiment, sociometrická metoda, projektivní techniky, ústní zkoušky, písemné zkoušky, pedagogická dokumentace, portfolio, didaktické testy – standardizované a nestandardizované didaktické testy).

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2024 do 14. 4. 2024.

Týden 1


Podmínky absolování předmětu (udělení zápočtu)

(vypracování práce, temata zpracování diagnostiky).


Předmět pedagogické diagnostiky. Typy pedagogické diagnostiky. Úkoly pedagogické diagnostiky. Etapy diagnostického procesu.Proč význam PEDAGOGICKÉ diagnostiky v současnosti narůstá.

Objektivní pedagogická diagnostika jako první krok správného pedagogického působení. Důležité:

1. Rozpoznání určitého stavu (zjištění a charakterizování stavu rozvoje individuality).

2 . Stanovení/určení příčin nedostatků.

3. Navržení dalších výchovných opatření, prognóza (návrhy a plány pro další rozvoj žáka, pro odstranění příčin nedostatků).


Vztah pedagogické, psychologické a pedagogicko-psychologické diagnostiky.


Otázka k zamyšlení: Moderní pedagogika je explanativní. Jak to souvisí s pedagogickou diagnostikou? 



Literatura k studiu

GAVORA, P.: Akí sú moji žiaci. Bratislava: Práca, 1999.
GONDOVÁ, M.: Všeobecná teória pedagogickej diagnostiky. Banská Bystrica: PF UMB, 1997.
HRABAL, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989.
KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008.
KOUTEKOVÁ, M: Všeobecná teória pedagogickej diagnostiky. Banská Bystrica: 1987.
KOMPOLT, P.: Pedagogická diagnostika. Bratislava: FF UK, 1992.
MOJŽÍŠEK, L.: Teoretické základy pedagogickej diagnostiky. Praha: SPN, 1986.
SVOBODA, M. a kol.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.                                                                    ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdelávací program. Praha: Portál. 2007. 

Týden 2

Základní pojmy pedagogické diagnostiky (definice pedagogické diagnostiky, pojmy diagnostika, diagnostikování, diagnóza, evaluace, prognóza, …). Předmět pedagogické diagnostiky; složky pedagogické diagnostiky. Úkoly pedagogické diagnostiky; cíle pedagogické diagnostiky. Typologie pedagogické diagnostiky.

Etymologie pojmu diagnostika – pojem používaný v lékařství (medicínských oborech) → odtud převzaly další vědní obory →  pedagogika, psychologie, technické obory atd. Koncem 60.let se termín diagnostika začal objevovat v pedagogice (nabýval širokého významu) – tradice resp. první stopy lze nalézt u J.A. Komenského, avšak jako samostatný vědní obor se začíná formovat až v 60.letech minulého století 
Diagnostika (všeobecně) = teorie objektivních postupů k určování stavu určitých jevů a procesů, jejich vlastností, příčin těchto vlastností, odchylek vlastností. (Průcha, 2006)

EVALUACE – z angl. „evaluation“, ve vědecké terminologii obecný význam „hodnocení“ (evaluation),proces systematického shromažďování a analýzy informací podle určitých kritérií za účelem dalšího rozhodování. (Bennet a kol., 1994)
Evaluace by měla být systematická, správně metodicky prováděna, pravidelně prováděna, řízena podle předem stanovených kritérií, použitelná pro další rozhodování a plánování → řízené hodnocení. V  pedagogice znamená zjišťování, porovnávání, vysvětlování dat charakterizujících stav, kvalitu, fungování, efektivitu škol, částí nebo celku vzdělávacího systému. Má důležitou roli korekce a inovace vzdělávacího systému, pro strategii plánování jeho rozvojových priorit. (Průcha, Walterová, Mareš, 2003)
 V současnosti  existují rozdílná stanoviska: není samostatnou disciplínou pedagogiky x samostatná vědní disciplína.

KDO PROVÁDÍ DIAGNOST. ČINNOST? (Diskuze.)
- Rodina, rodič (laická diagnostika).
- Škola.
- Pedagog, třídní učitel, výchovný poradce (spolupráce se školními psychology, pracovníky ped-psych. poraden atd.).
- Pedagogicko-psychologická poradna.
- Speciálně-pedagogické centrum.
- Zdravotnické instituce.
- Zájmové organizace.
- Sdružení poskytující sociální služby. 

Týden 3


Proces pedagogické diagnostiky - dlouhodobý, spirálovitě probíhající proces, který musí brát v úvahu všechny systémy, které ovlivňují vývoj jedince.

ETAPY:

1)Diagnostický cíl a předmět (tzn. vymezení, upřesnění a formulace diagnostického cíle a předmětu)
2)Sběr a získávání diagnostických údajů (zde provádíme vlastní pedag.diagnostikování)
3)Zpracování diagnostických dat – třídění, analýza dat
4)Interpretace údajů a jejich hodnocení
5)Formulace diagnost. závěrů a návrhy pedagogických opatření

Pozn. v literatuře odlišné pojmenování etap a jejich rozsah.


CO VŠE PEDAG.DIAGNOST. ZAHRNUJE

obsahová složka (úroveň vědomostí, zručností, způsobilostí, návyků),
procesuální složka (jakým způsobem výchovně vzdělávací proces probíhá),
emocionálně-sociální úroveň žáka,
úroveň psychických funkcí (proces poznávání, myšlení, paměť, pozornost atd.),
anamnestické údaje (údaje o žákovi, rodině, prostředí v němž žije, jeho minulost),
diagnostika práce učitele a použitých metodických postupů,
- analýza a syntéza všech získaných poznatků vyvození závěrů plánovaní dalších kroků.

Týden 4

 


TYPY DIAGNOSTIK

a) diagn. normativní - slouží potřebám společnosti. Výsledek diagnostikování je srovnáván s výsledky reprezentativního vzorku celé populace v určitých zkouškách. Zjišťuje tedy, zda žák a jeho výkony jsou srovnatelné s většinou populace stejného věku, zda zaostává apod.
b) diagn. kriteriální - snaží se určit úroveň ve které se žák nachází, jaké dovednosti zvládá, srovnává s obecně stanovenými měřítky (kritériem).
c) diagn. individualizovaná – hodnocení dítěte pouze ve vztahu k němu samotnému, neužívá žádné srovnávání, ale sleduje postup a dosaženou úroveň za určitý časový úsek. Je velmi potřebná u méně úspěšných nebo jakýmkoliv způsobem handicapovaných a znevýhodněných dětí.

d) diagn. diferenciální - slouží k rozlišení stávajících a přetrvávajících obtíží, které mohou mít stejné projevy, ale různé příčiny.

Týden 5

Diagnostická kompetence pedagoga.

Kompetence je druh odborné způsobilosti, je podmínkou objektivní (profesionální) realizace pedagogické diagnostiky. Pedagog její složky nabývá nabývá teoretickou přípravou - osvojením si teoretických základů, znalostmi z oblasti pedagogiky, psychologie a sociologie a osobní zkušeností během absolvování pedagogické praxe i pozdejším samostatným působením v praxi.


Otázky k opakování z pedagogiky a pedagogické diagnostiky :

Jaké jsou nejdůležitější pedagogické kompetence, zkuste objasnit postavení diagnostické kompetence.

Jaká je reflexe ex post facto?

 

Týden 6

Chyby při diagnostikování (subjektivní a objektivní překážky poznávání osobnosti).


Úloha: Na základě vlastní zkušenosti, jakou subjektivní překážku poznávání osobnosti považuješ za největší překážku poznávání osobnosti. Napiš krátké zamyšlení.

Týden 7

Autodiagnostika a sebereflexe (sebereflektivní metody, funkce sebereflexe a její využití).

Pedagog, který se nad sebou zamýšlí, se nezlepšuje. 



Otázka: o jakých typech sebereflexe mluvíme?

Týden 8


METODY PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY

Na praktické ukázce popiš vybranou metodu pedagogické diagnostiky.


Úloha: popiš a zdůvodni výzkumný nástroj.