Celostní muzikoterapie 2
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA
Celostní muzikoterapie 2
Info
Období
léto 2024

Předmět Celostní muzikoterapie 2 se zaměřuje na upevnění získaných dovedností a prohloubení znalostí získané v předmětu Celostní muzikoterapie 1. Předmět je veden prožitkovou formou, teorie se prolíná s praktickou částí. Teoretický obsah se zabývá postavením muzikoterapie v oblastech pedagogiky, speciální pedagogiky, v psychoterapii a komprehensivní rehabilitaci. Blíže specifikuje vztah muzikoterapie a psychoterapie, současné muzikoterapeutické směry u nás známé a využívané. Představuje možnosti využití muzikoterapie ve školství, jak u dětí, žáků a studentů se speciální vzdělávacím i potřebami, tak i u jedinců intaktních, v sociální sféře u uživatelů seniorského věku. Seznamuje studenty smožností využití celostní muzikoterapie v rámci transpersonální psychologie. Praktická část se zaměřuje na vlastní prožitek vibrací, přípravu na muzikoterapeutickou aktivitu pro konkrétní cílovou skupinu, schopnost využívání konkrétních muzikoterapeutických technik, písemné zpracování přípravy výchovně vzdělávacího bloku za použití hudebních nástrojů a jejich následná realizace.

 

1 Téma Vztah muzikoterapie a psychoterapie


Muzikoterapie v České republice, ale i v zahraničí má úzký vztah k psychoterapii, která ovlivnila její vznik, vývoj a i v současné době ovlivňuje její vymezení a pozici mezi ostatními terapiemi. Téma seznamuje studenty se současnými muzikoterapeutickými směry v České republice, specifikuje znaky muzikoterapie a roviny osobnostního konceptu muzikoterapie. Představuje oblasti pro využití muzikoterapeutických aktivit, jejich uplatnění ve školství, sociální sféře, zdravotnictví, specifické cíle. Poukazuje na základní rozdíly mezi muzikoterapií a hudební pedagogikou.


Cílem je umět:

  • Charakterizovat současné muzikoterapeutické směry v České republice
  • Charakterizovat postavení muzikoterapie v školské, sociální a zdravotnické sféře
  • Specifikovat rozdíly mezi hudební výchovou a muzikoterapií


Literatura:

2. KANTOR, J., M. LIPSKÝ, J. WEBER. et al., Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9. Str. 20.31.


Průběžný úkol č. 1:

Zamyslete se nad pojmy: hudební výchova, hudební pedagogika, muzikoterapie, konkretizujte a popište rozdíly mezi hudební výchovou a muzikoterapií z hlediska struktury, vztahu, cíle, hudby, odborných kompetencí v rámci skupinové práce. (Rozsah minimálně 2xA4+formální úvodní strana.). Tento úkol vložte  spolu s dalšími úkoly jako ucelený soubor do Odevzdávárny předmětu. 

2 Téma Osobnost muzikoterapeuta, vztah muzikoterapeuta a klienta


Schopnost porozumění klientovým problémům, schopnost nastavit způsob komunikace, kterému druhý rozumí, schopnost pomáhat klientovi zvyšovat jeho sebevědomí, poskytovat příležitosti k sebepoznávání a osobnostnímu růstu a dle individuálních potřeb klienta adekvátně nastavit a vést muzikoterapeutický proces je závislé na osobnostním nastavení muzikoterapeuta a na vzájemném vztahu muzikoterapeuta s klientem. Téma se tudíž cíleně zaměřuje na: burnout syndrom, smysl a svědomí, logoterapie, etika, etický kodex, etické aspekty v terapeutické praxi, principy etického jednání v praxi, profesionální požadavky na muzikoterapeuta.


Cílem je umět:

  • Definovat pojmy burnout syndrom, logoterapie, smysl a svědomí
  • Charakterizovat etické aspekty v terapeutické praxi
  • Popsat profesionální požadavky na muzikoterapeuta.


Literatura:

2. KANTOR, J., M. LIPSKÝ, J. WEBER. et al., Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9. Str. 159-164.



Průběžný úkol č. 2:

Konkretizujte a popište muzikoterapeutickou klientelu a osobnostní vlastnosti muzikoterapeuta v rámci skupinové práce. (Rozsah minimálně 2xA4+formální úvodní strana.). Tento úkol vložte  spolu s dalšími úkoly jako ucelený soubor do Odevzdávárny předmětu. 

3 Téma Struktura celostní muzikoterapie


Obsah tématu se zaměřuje na organizaci muzikoterapeutického modelu, doporučení, zaměření muzikoterapie s ohledem na zdravotní stav a momentální potřebu skupiny nebo klienta, vstupní diagnostiku, přípravu struktury muzikoterapeutické aktivity, způsoby vedení terapie, formy, techniky, metody.


Cílem je umět:

  • Charakterizovat formy, techniky, metody muzikoterapie 
  • Připravit místnost pro muzikoterapeutickou aktivitu
  • Zpracovat přípravu na muzikoterapeutickou aktivitu pro konkrétní cílovou skupinu/klienta


Literatura:

2. KANTOR, J., M. LIPSKÝ, J. WEBER. et al., Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9. Str. 183-204.



Průběžný úkol č. 3:

Popište přípravu na konkrétní formu muzikoterapie v rámci skupinové práce. (Rozsah minimálně 2xA4+formální úvodní strana.). Tento úkol vložte spolu s dalšími úkoly jako ucelený soubor do Odevzdávárny předmětu. 

4 Téma Realizace muzikoterapeutického programu


Obsah tématu se zaměřuje na organizaci muzikoterapeutického modelu, doporučení, zaměření muzikoterapie s ohledem na zdravotní stav a momentální potřebu skupiny nebo klienta, vstupní diagnostiku, přípravu struktury muzikoterapeutické aktivity, způsoby vedení terapie, formy, techniky, metody.


Cílem je umět:

  • Charakterizovat formy, techniky, metody muzikoterapie 
  • Připravit místnost pro muzikoterapeutickou aktivitu
  • Zpracovat přípravu na muzikoterapeutickou aktivitu pro konkrétní cílovou skupinu/klienta
  • Realizace muzikoterapeutické aktivity.


Literatura:

2. KANTOR, J., M. LIPSKÝ, J. WEBER. et al., Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9. Str. 183-204.



Průběžný úkol č. 4:

Výstupem závěrečného tématu bude praktická realizace muzikoterapeutické aktivity pro konkrétní skupinu.  Studenti zde prokáží své znalosti a dovednosti získané během studia předmětu Celostní muzikoterapie 2. Praktický výstup bude dokumentován fotografiemi, které budou k dispozici pro výuku dalších studentů.