LS 2023/2024 Základní literatura ke studiu •pro pochopení patologického chování člověka je třeba pochopit právě jeho bio-psycho-sociální podstatu, tedy vztah tří složek lidské osobnosti, které se trvale vzájemně ovlivňují •cokoli se stane s naší biologickou podstatou (tedy s geny, buňkami, orgány včetně mozku), se může projevit v našem duševním životě •a cokoli se stane s naším duševním životem, může se projevit v našem chování, •proměny v sociálním prostředí pak působí na náš duševní život, což se zpětně projevuje na stavu našeho organismu •poslední dimenzi tvoří dimenze spirituální • VNĚJŠÍ VNITŘNÍ FUNKCIONÁLNÍ INTENCIONÁLNÍ DETERMINANTY SOCIÁLNĚ DEVIANTNÍHO CHOVÁNÍ – Z JINÉHO POHLEDU SOCIÁLNÍ NORMA Negativní deviace (disociální, asociální, antisociální) Pozitivní deviace (prosociální chování, altruismus apod.) SOCIÁLNÍ DEVIACE = odchylka od sociální normy; NEGATAVNÍ i POZITIVNÍ! SOCIÁLNÍ PATOLOGIE = nezdravé, abnormální a obecně nežádoucí sociální jevy ve společnosti; výrazně negativní odchylka od sociální normy ve společnosti •vzorce chování, v jejichž důsledku může docházet k prokazatelnému nárůstu výchovně vzdělávacích, zdravotních, sociálních a dalších rizik pro jedince nebo společnost Extrémní adrenalinové sporty bungee-jumping . rafting, divoká voda . sjezdy na kolech . bojové sporty . horolezectví . alpinismus Adrenalinové a „hazardní“ zábavy sprejerství . lezení na budovy . darkeři . závodění na silnici . přebíhání přes silnici před kamionem Experimentování a riskování dopravní nehody . výbušniny, třaskaviny . chůze po kolejích . přecházení mimo přejezdy . lezení na vagóny, sloupy elektrického vedení . přebíhání silnic a dálnic . jízda na neosvětleném kole . stopování . schůzky na slepo . pozdní návraty . brigády v zahraničí . castingy . chat, internet Zneužívání návykových látek a další závislosti alkohol . kouření tabáku a marihuany . taneční drogy . tvrdé drogy . gambling, počítačové hry . lékové závislosti Vztahy, sex, promiskuita, prostituce, sexuální zneužívání rizikové sexuální chování . nezvládnuté vztahy, rozchody . předčasný sex . nechtěné těhotenství dětí, mladistvých . pohlavní choroby Šikana, agrese, násilí ublížení oběti agresory . psychické týrání . sebevražda oběti . útok proti agresorovi . rvačky Protiprávní jednání a kriminalita krádeže . vandalismus . padělání bankovek . softwarové pirátství . nelegální kopírování videa a hudby Další rizikové jevy a problémy poruchy příjmu potravy . sekty •agrese a šikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extrémismusrasismus a xenofobie, homofobie •záškoláctví, •závislostní chování, užívání všech návykových látek, gambling •rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, •negativní působení sekt, •sexuální rizikové chování aj. • Pro riskujícího Pro jeho okolí Pro jeho nejbližší Celospol., ekonomické zdraví psychika, svědomí společenské (image, pověst…), psychosociální sociálně právní, trestně právní hmotné •běžné úrazy ošetřené doma nebo vyřešené jednou návštěvou lékaře (odřeniny, zlomeniny, řezné rány, atd.), •následky na zdraví vyžadující složité lékařské zákroky, hospitalizaci, příp. dlouhodobou léčbu a rekonvalescenci (otravy, popálení, opaření, otřesy mozku, anorexie, bulimie, závislosti, atd.) •trvalé následky (oslepnutí, ochrnutí končetin, metabolické poruchy, poškození jater či jiných vnitřních orgánů) •nízké sebehodnocení, úzkost, deprese •smutek, beznaděj, kolísání nálad •ztráta životního smyslu a cíle •narušení mravního vývoje •psychosomatické poruchy - bolesti hlavy, břicha, poruchy spánku, příjmu potravy, snížení imunity •sebevražedné myšlenky či pokusy, sebepoškozování •závislosti •osamělost •získání negativní společenské nálepky ("feťák", "kriminálník", "problémový", "podivín", "handicapovaný", „šikanovaný" aj.) •vyloučení z vrstevnické skupiny, narušení image, dobré pověsti •snížená schopnost navazovat a udržet vztahy, nedůvěra v lidi, svět •zhoršení školních výsledků •snížení aspirací na další vzdělání, přerušení vzdělání •snížené uplatnění společenské, pracovní •hmotné škody (havarovaná auta, pomalované historické budovy, ukradené věci v obchodech) •výdaje na léčbu úrazů, závislostí, onemocnění •výdaje na ústavní péči •ekonomická zátěž rodiny starající se o handicapovaného či nemocného člena rodiny •celospolečenské finanční ztráty - úrazy/závislosti/trvalá onemocnění zkracují produktivní období člověka •umístění na pobyt do diagnostického ústavu •nařízení ústavní či ochranné výchovy •trestní stíhání, příp. odsouzení (pokuta, náhrada škody, mimosoudní vyrovnání, obecně prospěšné práce, dohled kurátora, odnětí svobody, atd.) •vyšetřování, výslechy, vliv na pachatele, oběti i svědky •Chování přinášející užitek jiné osobě, skupině lidí, nebo sociálnímu cíli, bez toho, že by autor očekával nějakou věcnou nebo morální odměnu •Chování motivované vnitřní potřebou činit to, co prospěje druhému. •Předpokládá odpoutání se od vlastních potřeb a službu druhému člověku. •Sledovat prospěch jednotlivce nebo skupiny •Autor neplní činnosti jako povinnost plynoucí z jeho role •Musí se jednat o pomoc nezištnou a nevyžadovanou ze strany jiného jedince •Pomoc jako důsledek internalizace norem a hodnot •Pomáhání jako výsledek analýzy nákladů a zisku •Pomáhání jako projev empaticko-altruistického motivu •Pomáhání jako proces řešení problému •Pomoc •Fyzická, verbální •Darování něčeho •Podělení se o něco •Spolupráce •Přátelství •Zodpovědnost a péče o jiné •Projevuje soucit s druhými lidmi, kteří mají těžkosti •Těší je obdarovávat někoho, nebo se podělit s někým •Namáhá se ve prospěch jiných lidí •Prožívá s jinými lidmi jejich starosti a radosti. • ØCo se jedinec učí? ØS jakou hodnotou se setkává? ØJaký má jedinec prostor pro samostatnost a možnost ovlivnit situaci, ve které se nachází •Přijetí jedince takového jaký je, vyjádření sympatie •Atribuce (přisuzování) prosociálnosti •Nabádání k prosociálnosti •Podporování prosociálnosti •Pro Jirku si do mateřské školy přišla maminka s dvouletým bráškou Honzíkem. Jirka si nese obrázek, který nakreslil pro tátu. Obrázek se ale líbí Honzíkovi. Chce ho tak moc, že se dá do pláče. Jirka mu ho nechce dát. •Zasáhne maminka: „Jirko, okamžitě dej ten obrázek Honzíkovi, nebo uvidíš! Víš, že je ještě malý!“ Jirka nerad dává obrázek malému bráškovi, ten ho pomačká a odhodí. Jirka pláče. •Jirka do mateřské školy přinesl autíčko. Půjčil ho Fandovi, a ten mu ho rozbil. Jirka teď pláče. Učitelka reaguje: „To je od tebe, Fando moc ošklivé. Budeme to muset říct tatínkovi a poprosit ho, jestli by autíčko Jirkovi nespravil, nebo budeme muset koupit nové. A ty, Jirko, si příště radši hračky do školy nenos anebo je nikomu nepůjčuj.“ •Ráno v mateřské škole. Anička si hraje s kočárkem a panenkou, když do dveří vchází její kamarádka Katka. Katka pláče. Nechce se jí do školky, chtěla by se s maminkou vrátit domů. Anička ji chvilku pozoruje a pak ji bere za ruku: „Chceš si se mnou hrát? Půjčím ti kočárek.“ Paní učitelka situaci zaregistrovala, usmála se na Aničku a pohladila ji po vlasech. •Děti se najednou rozešly domů a ve třídě zůstala paní učitelka s Kájou. Všude je spousta rozházených hraček. • •„Teď to, Kájo, budeme muset spolu uklidit“, říká učitelka, ale Kájovi se moc nechce. Skládá puzzle a dělá, že neslyší. Učitelka to zkouší jinak: „Aha, mám ho tady. Bonbón pro toho, kdo mi pomůže s úklidem“. A položí bonbón na stůl. Kája chvíli váhá a pak se zvedá. Když uklidí, dostane bonbón. •Altruismus přispívá k přežití jedinců i sociálních skupin •Rozhodující období pro osvojení prosociálního chování – batolecí věk –tendence ke sdílení pozornosti, která je spojena se snahou o spoluprožívání emocí a sdílení pozitivních pocitů •velkou roli hraje sociální učení (batole se učí pozorováním opakujících se situací) •Pojem altruismus poprvé použil A. Comte (1853) - označuje nesobecký charakter mezilidských vztahů, lásku pro blaho druhých • • •pozitivní emoce - při pozitivních emocích (náladě) pomůže člověk s větší pravděpodobností •efekt přihlížejících – ochota pomoci je vyšší, pokud je jedinec v situaci sám •vliv koheze skupiny – vyšší pravděpodobnost pomoci u osob, které se znají (v rámci skupiny) •vnímaná podobnost a blízkost – blízkost vztahu zintenzivňuje prožitek empatie a sjednocenosti • • •Jaké hračky, předměty materiály se v MŠ vyskytují (Hračky a předměty rozvíjející slovní zásobu. Hračky podporující sociální hry. Různé materiály, apod.) •Materiály pro rozvoj jemné motoriky •Materiály pro rozvoj hrubé motoriky •Uspořádání prostoru - klidné a aktivní zóny •Harmonické členění prostoru •Barvy (příjemné, sladěné) •Osvětlení (přirozené, umělé) •Nábytek rozestavěn logickým, uspořádaným způsoben •Věci uspořádány v polici, kde na ně děti dosáhnou •Snadný přístup k věcem •Průchody přes třídu (volné, bez překážek) •Oblasti činností by se měly sdružovat logickým způsoben (oddělovat tiché a hlučné aktivity; sdružování činností s podobnými prvky - stavění bloků a hraní divadla) •Prostor pro činnost velké skupiny i malých skupin, i jednotlivců •Respektování potřeby soukromí a pohodlí •Každé dítě má své místo (nestřídá se) •Pohodlná místa k odpočinku (měkké polštáře apod.) •Bezpečnost prostředí (předměty, uspořádání) •Přehledné uspořádání místnosti s jasně vymezenými hranicemi •KONFORMITA –přizpůsobivost něčemu (společenským pravidlům a normám) – podporováno společenskými reakcemi •NONKONFORMITA –nepřízpůsobivost, chování odlišné od cílů, norem dané spolenosti •POZITIVNÍ NONKONFORMITA –úmyslné odklonění se od norem ve společnosti s cílem dosažení pozitivního vlivu nebo změny (aktivisté, umělecká kreativita, inovace a podnikání, dobrovolnictví aj.) •ABNORMALITA –Stav, nebo hodnota odchylující se od normy, mohou, ale nemusí být deviantní (v rámci tolerančního limitu, neobvyklost která nenarušuje sociální normy) •ABERACE –Označuje patologičnost, chorobnost a vyvolává negativní hodnocení (termín je zastaralý, k označování negativních jevů se nyní nepoužívá) •POZITIVNÍ – odměny, pochvaly, ocenění atp. •NEGATIVNÍ – pokárání, TOS • • •Koncepce popisuje dohodu nebo implicitní smlouvu mezi jednotlivci a společností, ve které jednotlivci souhlasí s omezením svých osobních svobod a práv ve prospěch společnosti nebo státu. •Toto omezení může zahrnovat dohodu o dodržování zákonů, pravidel a veřejného pořádku výměnou za ochranu a společenské výhody, které společnost nebo stát poskytuje •Odkazuje na organizaci, strukturu a pravidla, která upravují chování jednotlivců a skupin ve společnosti. Jedná se o komplexní soubor konvencí, norem, pravidel a institucí, které pomáhají udržovat stabilitu, harmonii a řád ve společnosti. •Společenský řád je základním stavebním kamenem fungujícího společenství a hraje důležitou roli v tom, jak jednotlivci interagují, řeší konflikty a spolupracují v rámci společnosti. •Standard •Nástroj umožňující srovnání •Pravidlo chování (často verbalizováné) •Vzor, návod •Absolutní (descendentní) x relativní (ascendentní) •Normy mohou být uplatňovány na: Øindividuální úrovni Øskupinové úrovni Øna úrovni celé společnosti • – •NORMA –Norma je pravidlo nebo směrnice, která určuje přijatelné chování, standardy nebo očekávání v daném kontextu. Normy mohou být psané nebo neformální a mohou platit pro různé aspekty života, jako jsou etika, právo, kultura nebo technické specifikace. –Normy slouží k usměrňování chování jednotlivců a skupin, aby se dosáhlo určených cílů nebo zachovala společenská harmonie. •ŘÁD –Řád může označovat organizaci, strukturu a disciplínu. Řád může být spojen s tím, jak jsou normy uplatňovány a dodržovány v určitém kontextu –Řád může také znamenat systém nebo organizaci, který udržuje stabilitu a kontrolu ve společnosti, organizaci nebo jiném prostředí. •Normy jsou pravidla a směrnice, která určují chování, zatímco řád je organizace a struktura, která může být založena na těchto normách, aby udržovala kontrolu a stabilitu. Normy mohou být součástí řádu. • • •STATISTICKÁ •PRÁVNÍ (LEGISLATIVNÍ) •MORÁLNÍ •SOCIÁLNÍ •SOCIOKULTURNÍ •NORMA SKUPINY •MEDIÁLNÍ •EKONOMICKÉ • •Ekonomické (daně, pracovní podmínky, finanční služby) •Estetické (kompozice, architektura, modní design) •Morální (princip spravedlonosti, respekt a tolerance, solidarita s chudými aj.) •Náboženské •Politické (svobodné volby, lidská práva, svoboda tisku aj.) •Zvykové (výběr oblečení, stravovací zvyky, zvyklosti v oblasti komunikace, pohřební rituály, svatební rituály aj.) •Statistická norma se týká průměrných hodnot, odchylek a rozložení dat v určitém souboru nebo populaci •Právní normy jsou pravidla a pravomoci stanovené státem v zájmu udržení právního řádu a upravují chování jednotlivců a organizací. •Patří sem trestní právo, občanské právo, správní právo a další. •Morální norma reguluje chování na základě morálních a etických hodnot. •Tyto normy jsou často spojeny s vědomím správnosti a nesprávnosti a mohou se lišit mezi jednotlivci a kulturami. •Společenské normy jsou pravidla a očekávání, která regulují chování v rámci společnosti nebo určité skupiny lidí. •Patří sem pravidla týkající se vzdělání, rodiny, komunikace a společenské interakce. •Kulturní normy jsou pravidla a očekávání spojená s konkrétní kulturou, včetně jazyka, umění, náboženství a tradic. •Tyto normy mohou mít vliv na způsob, jakým se lidé chovají a vyjadřují svou identitu. •Zvykové normy jsou pravidla, která se vyvinula na základě zvyků a tradičního chování v dané kultuře nebo komunitě. •Zahrnují pravidla týkající se oblékání, jídla, svatebních rituálů a dalších tradičních praktik. •Etiketa je soubor pravidel a konvencí, které upravují chování v určitých situacích, jako jsou večeře, oficiální události, a další společenské příležitosti. •Jedná se o formu společenských a kulturních norem. •Ekonomické normy regulují hospodářské chování a obchodní transakce. •Tato pravidla zahrnují daňové předpisy, pravidla hospodářské soutěže a obchodní dohody. •Komplexní soubory ustálených pravidel, norem a předpisů, které slouží k slouží k usměrňování chování jednotlivců, skupin nebo organizací v různých kontextech. •Tyto systémy mají za cíl zajistit řád, stabilitu a dodržování určitých standardů v dané oblasti. •Normativní systémy mohou být vytvořeny a uplatňovány v různých sférách lidské činnosti •Příklady: –Právo –Morálka –Etiketa •Právní systém: Právní systém je komplexní soubor zákonů, předpisů, smluv a soudních rozhodnutí, které regulují chování jednotlivců a institucí v určité jurisdikci. Jeho cílem je zajistit spravedlnost, řád a ochranu práv a povinností občanů. •Etický systém: Etický systém zahrnuje soubor etických pravidel a principů, které určují, co je považováno za morálně správné a nesprávné chování. Etické systémy jsou často uplatňovány v profesním prostředí a v oblasti filozofie. •Obchodní normativní systém: V obchodním kontextu existují pravidla a standardy, které upravují obchodní transakce, konkurenci a práva spotřebitelů. To zahrnuje smlouvy, regulační rámce a pravidla týkající se záruk, reklamy a konkurence. •Normativní systémy ve vědě: Ve vědeckém prostředí existují normy a pravidla pro výzkum a publikaci. To zahrnuje etické normy ve výzkumu, standardy pro citace a publikaci, a další pravidla týkající se vědeckého postupu. •Náboženský systém: Náboženské normativní systémy zahrnují víru, učení a předpisy, které určují náboženskou praxi a morální chování v rámci určité víry. •Normativní systémy mají různé účely, ale všechny mají společné, že vytvářejí rámce pro chování a rozhodování v různých oblastech lidské činnosti. •Tyto systémy mohou být formulovány v právních dokumentech, etických kodexech nebo jiných pravidlech •Mohou být prosazovány prostřednictvím sankcí, trestů nebo povinností, a to v závislosti na konkrétním normativním systému. •Normalita se týká stavu nebo stavů, které jsou považovány za standardní, průměrné nebo běžné v daném kontextu nebo v rámci určité populace. •Normalita je často relativní a může se lišit v závislosti na kultuře, společnosti nebo kontextu. To, co je považováno za normální v jedné kultuře, může být považováno za neobvyklé nebo odlišné v jiné kultuře. •Normalita může také být používána v kontextu psychologie a zdravotnictví, kde se zkoumají normální nebo abnormální chování a stavy. • – Obsah sociální normy říká: Znaky sociální normy: •Zákony: Zákony jsou typickým příkladem formálních norm. Jsou psány, schváleny vládou nebo legislativním orgánem a mají právní závaznost. Například rychlostní limity na silnicích jsou zákonem, a pokud je překročíte, můžete být pokutováni. •Pracovní smlouva: Pracovní smlouvy jsou právní dokumenty, které formálně stanovují pracovní podmínky mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Obsahují pravidla ohledně platy, pracovní doby a dalších pracovních aspektů. •Patenty: Patenty jsou formální normy v oblasti duševního vlastnictví. Udělují právo vynálezci na výlučné použití svého vynálezu po určitou dobu. •Školní pravidla: Školy mají formální pravidla, která stanovují chování a očekávání studentů, učitelů a personálu ve školním prostředí. – •Sociální etiketa: Neformální normy mohou zahrnovat sociální etiketu, jako například pozdravy, způsob jednání v různých situacích a očekávání v rámci komunikace. •Kulturní tradice: Každá kultura má své neformální normy a tradice, které určují způsob, jakým lidé jednají, oslavují svátky a zachovávají kulturní dědictví. •Podniková kultura: V pracovním prostředí existují neformální normy, které se týkají chování, komunikace a pracovních vztahů. Ty mohou variabilně existovat mezi různými společnostmi a odvětvími. •Rodinné tradice a očekávání: Každá rodina může mít své vlastní neformální normy a očekávání ohledně chování a hodnot v rámci rodiny. •Společenské konvence: Neformální normy mohou zahrnovat společenské konvence, jako je například výběr oblečení na určité události, zvyky během stolování a další sociální interakce. •Trestní zákony. Tyto zákony stanovují, co je trestné a zakazují různé nelegální aktivity, jako je krádež, vražda, podvod nebo například drogová trestná činnost. •Dopravní předpisy. Tyto normy zakazují určité chování, jako je překročení povolené rychlosti, jízda pod vlivem alkoholu nebo neoprávněné parkování. •Ochrana spotřebitelů. Například zakazují klamavou reklamu nebo nepoctivé obchodní praktiky. •Ochrana životního prostředí. Environmentální předpisy zakazují činnosti, které by mohly poškodit životní prostředí, a stanovují pravidla pro ochranu přírody a zdrojů. •Duševním vlastnictví. Tyto zákony zakazují nelegální kopírování nebo používání chráněných děl, jako jsou patenty, autorská práva nebo ochranné známky, bez povolení vlastníka. •Potravinová bezpečnost. Tyto zákony zakazují prodej nebo distribuci potravin, které nesplňují stanovené normy pro bezpečnost a kvalitu. •Zbraně. Regulace zbraní zakazuje nelegální vlastnictví, prodej nebo nošení zbraní a stanovuje pravidla pro získání licence nebo povolení. •Pracovní právo. Pracovněprávní normy zakazují diskriminaci na pracovišti, porušování pracovních práv zaměstnanců a stanovují minimální pracovní podmínky, jako jsou mzdy, pracovní doba a bezpečnost na pracovišti. •Právní systém ochrany lidských práv. Právní systémy, které chrání lidská práva, obsahují preskribující normy, které stanovují, že všichni lidé mají právo na svobodu projevu, náboženskou svobodu a další základní práva. •Pracovní právo. Pracovní právo může obsahovat preskribující normy týkající se minimální mzdy, pracovní doby, dovolené a dalších pracovních práv zaměstnanců. •Svoboda podnikání. Tyto zákony mohou obsahovat preskribující normy, které stanovují podmínky pro zahájení a provozování podnikání, jako jsou registrace, licence a regulace. •Vzdělávání Právo na povinnou školní docházku a kvalitní vzdělání. •Ochrana spotřebitelů: Povinnost poskytovat zákazníkům přesné informace o produktech a službách a chránit jejich práva. •Veřejné zdraví. Doporučení týkající se zdravého stravování, prevence nemocí a dalšího prospěšného zdravotního chování. •Kodexy etiky. Mnoho profesionálních organizací má své kódexy etiky, které preskribují normy chování pro své členy v různých oborech, jako jsou lékaři, právníci nebo novináři. •Právo na svobodu projevu. Právo občanů vyjadřovat své názory a myšlenky veřejně a bez obav z cenzury nebo represí. •Ústavní práva. V ústavách mnoha zemí jsou obsažena opravňující ustanovení, která garantují občanům určitá základní práva, jako je právo na soukromí, svobodu projevu, právo na spravedlivý soudní proces a právo na vzdělání. •Právo na volební účast. Zákony týkající se voleb opravňují občany k účasti ve volbách a výborech a tím k vyjádření svého hlasu v politickém rozhodování. •Vzdělávání. Tyto zákony stanovují povinnost státu zajistit, že každé dítě má právo na základní vzdělání, a rovněž opravňují rodiče k výběru vzdělávacího zařízení pro své děti. •Ochrana práv menšin. Zákony chrání práva etnických a náboženských menšin, čímž jim opravňují zachovávat svou kulturu a praktikovat svou víru. •Ochrana práv osob s postižením: Tyto zákony opravňují osoby s postižením k přístupu ke vzdělání, zaměstnání a veřejným službám a zajišťují, že jim budou poskytovány služby, které jim umožní plnohodnotný život. •Zákon o rovnosti: Tyto zákony opravňují občany k ochraně před diskriminací na základě pohlaví, věku, rasy, sexuální orientace a dalších faktorů. •Principy lidských práv. Obecné normy lidských práv jsou platné pro všechny lidi bez ohledu na jejich národnost, rasu, pohlaví nebo věk. Příkladem je právo na život, svobodu projevu a náboženskou svobodu. •Zásady etiky. Etické normy mohou být obecné a platit pro všechny lidi bez ohledu na jejich profesní oblast. Například principy jako upřímnost, spravedlnost a respekt k druhým jsou obecné etické normy. •Právo na spravedlivý soudní proces. Toto právo je základním právem v mnoha právních systémech a platí pro všechny občany. Zahrnuje právo na obhajobu a právo na soudní posouzení. •Principy environmentální ochrany. Principy ochrany životního prostředí, jako udržitelnost a ochrana biodiverzity, jsou obecné normy, které mají globální význam. • •Pravidla a postupy v rámci určité profese. Mohou být stanoveny pro konkrétní profese, jako jsou lékaři, právníci, inženýři nebo novináři. Například lékaři musí dodržovat etický kodex specifický pro lékařskou praxi. •Pravidla domácnosti: Pravidla v rámci rodiny nebo domácnosti jsou partikulární normy, které se vztahují k fungování konkrétní rodiny nebo domácnosti. Mohou zahrnovat pravidla o tom, jaké úkoly mají členové rodiny plnit nebo jak se má chovat. •Interní pravidla a postupy firem: Firmy mohou mít svá vlastní interní pravidla a postupy, která jsou specifická pro jejich obchodní operace a praxi. •Právní předpisy na místní úrovni: Města a obce mohou mít partikulární normy, které se týkají místních otázek, jako jsou stavební předpisy nebo pravidla pro parkování. •Pravidla sportovních asociací: Sportovní asociace mají specifická pravidla a normy, které regulují sportovní události a soutěže. • •V obecné rovině – jakákoli odchylka od normální struktury či funkce –Deviace jako kvalita (odchylka od normální struktury nebo funkce) –Deviace jako kvantita (počet případů v určitém souboru a míra odchylky od normality) •POZITIVNÍ a NEGATIVNÍ deviace •Deviace má často univerzální charakter (množství jevů, které se vyznačují určitou společenskou vlastností, kterou se odlišuje. (zneužívání návykových látek, kriminalita, sexuální deviace, násilí a agrese atp.) • Aby byl jedinec pokládán za devianta, musí být za něj nejprve označen (Edwin M. Lemert) •Primární deviace popisuje počáteční odchýlení od společenských norem a pravidel. •Tato fáze deviace zahrnuje jedince, kteří začnou jednat odlišně od normálního chování, ale zatím se nepovažují za "devianty" ve společnosti. •Jedinci v této fázi se mohou dostat do konfliktu se společenskými normami, ale jejich chování nemusí být ještě viděno jako závažné nebo trvalé odchýlení. •Primární deviace je často spojena s dočasnými situacemi nebo experimentováním s odchýleným chováním. •OZNAČENÍ!!! NÁLEPKA •Sekundární deviace nastává, když jedinec, který byl původně v primární fázi deviace, přijme identitu devianta a začne se identifikovat s odchýleným chováním. •V této fázi se jedinec začne řadit do skupiny deviantů a přijímá jejich hodnoty a normy. •Sekundární deviace může zahrnovat závažnější a trvalé formy odchýleného chování, které jsou významnější a více stigmatizovány ve společnosti. •Je spojena s trvalým opakovaným porušováním společenských norem a pravidel. Struktura sociální deviace •Sociální objekty (jedinec, sociální skupina, národ, společnost) •Fyzické objekty (majetek atp.) •Oblasti společenského života (kultura, ekonomika, politika, životní prostředí) •Společenské hodnoty (zdraví, spravedlnost, čest) •Fyzické, psychické nebo sociální charakteristiky nebo vzorce chování subjektů, které jsou považovány za deviantní ve vztahu k určité sociální normě • •Dosažení, či nedosažení cíle; uspokojení či neuspokojení potřeby •Na úrovni jedince –Negativní pocity –Snaha o racionalizaci •Na úrovni okolí –Normalizace deviantního chování –Nebo naopak stigmatizace –Aplikace sankcí • •Směřování k: •Ochraně společnosti •Nápravě devianta •K varování ostatních • •Závažnost –konkrétní vztah k příslušné sociální normě (význam, který daná společnost deviaci přisuzuje); posuzování závažnosti se může lišit u různých skupin subkultur •Identifikovatelnost –Pravděpodobnost s jakou bude konkrétní jev v populaci rozpoznán •Normálnost –Vyskytuje se ve všech kulturách a společnostech je jejich nedílnou součástí •Relativnost (v čase, v kulturách, skupinách…) •Dynamika (vývojový proces – komponenty sociálních deviací: motiv, projev, interpreatace, regulační opatření ze strany okolí, vliv regulačního opatření) • •Prevalence –Celkový počet deviantních případů (aktů) v dané společnosti k určitému datu •Incidence –Celkový počet nově registrovaných případů •Odvíjí se od druhu sociální normy a závažnosti jejího porušení •sanctio – potvrzení, schválení •Preventivní (předcházení neg.jevům) a represivní dimenze (potrestání deviantů) •V sociolog. = societální reakce jedince nebo skupiny, jejímž cílem je posílení platnosti norem •X ochranné opatření (nemá represivní charakter – pouze preventivní účel • •Přiměřenost sankce •Účinnost sankce •Systematičnost a rychlost realizace sankcí •