Současné trendy ve vzdělávání? Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. Jedna miliarda lidí na celém světě neboli 15 % světové populace, má nějakou formu postižení. Výskyt (prevalence) postižení je vyšší v rozvojových zemích. Jedna pětina odhadovaného globálního součtu, tedy 110 milionů až 190 milionů lidí, má těžké zdravotní postižení. (srov. www.worldbank.org/en/topic/disability, 2021) U osob se zdravotním postižením vždy byla a stále je větší pravděpodobnost, že se setkají s nepříznivými socioekonomickými důsledky svého handicapu, jako je nižší vzdělání, horší zdravotní stav, nižší úroveň zaměstnanosti a vyšší míra chudoby. Ještě v roce 2013 se počet osob se zdravotním postižením odhadoval spíše na 10 % světové populace, tedy na přibližně 650 miliónů lidí. (srov. www.nrzp.cz, 2021) Počty tedy naprosto doloženě narůstají. Fenoménem současnosti je INKLUZE Vzdělávací politika státu a regionu by měla: •…poskytovat kvalitní vzdělání všem dětem a žákům bez rozdílů v sociálním či rodinném zázemí, v etnickém původu nebo ve zdravotním stavu, v míře jejich nadání, v nesegregujícím prostředí. • ….být proto adekvátně nastavená a materiálně i personálně připravená. • Vzdělávací politika České republiky •Proč máme „inkluzivní vzdělávání“ u nás v České republice a co to znamená? •Chceme dát šanci na kvalitní vzdělání všem dětem bez rozdílu. •Chceme rozvíjet dobré vzájemné vztahy mezi různými etnickými skupinami i vztahy k majoritnímu obyvatelstvu. •Chceme pomoci sociálně znevýhodněným rodinám a minoritním etnickým skupinám, aby se mohly plně zapojit do společnosti a podílet se ne veřejném životě. •Chceme omezit další prohlubování sociálního vyloučení. • Přístupy ke vzdělávání v ČR dříve a teď •EXKLUZE •SEGREGACE •INTEGRACE •INKLUZE C:\Users\vitha\Desktop\ASZ_logo-rgb.jpg http://www.msmt.cz/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg uvcr-logo-sablony-zahlavi Úřad vlády České republiky Odbor (Agentura) pro sociální začleňování •INKLUZE sociální (v oblasti zaměstnanosti, bydlení, bezpečnosti, sociálních služeb) • INKLUZE školní (neboli INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ) •Integrace (existence rozdílných podskupin žáků vedle sebe, v případě neúspěchu se může dítě vrátit do speciálního zařízení - „zasloužit a dokazovat“) •Inkluzivní vzdělávání umožňuje se všem dětem úspěšně vzdělávat v běžné ZŠ, ideálně v lokalitě jejich bydliště. V inkluzivním systému není existence paralelních proudů edukace možná, proces přechodu mezi nimi tam a zpět proto neexistuje. • (dva vývojové stupně; často existující paralelně) • •Fáze inkluzivního procesu (P.Farrell, 2002) •Integrace - prostá fyzická přítomnost žáků se SVP v běžných třídách jako opak exkluze (vyloučení) •Akceptace – žáci jsou postupně přijati učiteli, spolužáky, rodiči, jako plnohodnotní členové školní komunity •Participace – jsou vytvořeny podmínky pro aktivní účast dětí se SVP na většině školních činností •Dosažení výsledku (achievement) – žáci se SVP dosahují hmatatelných učebních výsledků • Inkluze jako proces C:\Users\vitha\Desktop\ASZ_logo-rgb.jpg http://www.msmt.cz/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg uvcr-logo-sablony-zahlavi Úřad vlády České republiky Odbor (Agentura) pro sociální začleňování • Inkluzivní vzdělávání lze chápat jako přístup, který předpokládá zařazení všech dětí do běžné školy •(tzv. hlavní vzdělávací proud), která je na tento postup patřičně připravena. Ze svého principu •nerozděluje děti na ty se speciálními vzdělávacími potřebami a bez nich. Pracuje se samozřejmostí •k heterogennímu složení kolektivu a každý jedinec se proto stává objektem individualizovaného • přístupu. • • V jedné třídě se tak spolu • vzdělávají děti zdravotně • postižené, nadané, dětí cizinců, •děti jiného etnika či většinové •společnosti. Pedagog se všem •dětem věnuje rovnocenně. • Definice inkluzivního vzdělávání Inkluze a inkluzivní vzdělávání •Inkluze je takový stav společnosti, ve kterém lidé akceptují každého člověka, a každý chápe, že člověk s postižením má takové kvality, které tuto společnost obohacují. •V roce 1994 na konferenci v Salamance bylo odsouhlaseno, že vzdělávat budeme celospolečensky inkluzivně. •Prohlášení ze Salamanky: … inkluzivní škola je taková škola, která musí zajistit různorodé potřeby svých studentů, přizpůsobit jim styl a tempo vyučování a prostřednictvím vhodného kurikula, organizace, vyučovacích metod a využíváním zdrojů a za spoluúčasti komunity zajistit kvalitní vzdělávání pro všechny. Kontinuitě speciálních potřeb, s kterými se lze setkat na každé škole, by měla odpovídat kontinuita podpory a služeb (UNESCO 1994, Vítková, Bartoňová, 2020). •Zatímco v integrativním vzdělávacím systému se mění žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v důsledku analýzy a poznání individuálních vzdělávacích potřeb a jejich naplnění, tak v inkluzivních vzdělávacích systémech se mění školy hlavního vzdělávacího proudu tak, aby odpovídaly potřebám, zájmům a schopnostem všech žáků. •V integraci se žák přizpůsobuje škole, kdežto v inkluzi je škola přizpůsobována žákům. •Vzrůstající diferenciace a individualizace ve škole hlavního vzdělávacího proudu podporuje vznik a rozvoj inkluzivní didaktiky v inkluzivním prostředí školy. Týmová práce, orientace na žáka, otevřené vyučování a alternativní formy hodnocení se stávají součástí inkluzivně pojatého vyučování (Bartoňová, Vítková, et al. 2007, 2013). • • EQUALITY = ROVNOST EQUITY = SPRAVEDLNOST Inkluzivní vzdělávání ve školském zákoně •Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných •Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami •(1) Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. • Inkluzivní pedagogika •Jaká je inkluzivní pedagogika, co toto spojení znamená? •Jak souvisí inkluzivní pedagogika a speciální pedagogika? Jak těmto termínům rozumíte? Jaké jsou další trendy ve vzdělávání: