Dítě s poruchou chování Definice: Porucha chování je: •Nežádoucí odchylka od tzv. normálního chování •Negativní odchylka •Lišící se netolerované chování (dle doby, společnosti, věku, typu, apod.) • • Skupina dětí s pch: •Je velmi různorodá •Vykazuje různé symptomy •Projevuje se různě •Může mít různé přidružené emocionální poruchy •Projevuje se různým stupněm a typem agresivního chování • Tzv. abnormální chování: ›Je odchylkou normy – normálního chování Normy – normální chování: ›Souvisí s mravní normou ›Souvisí s morální normou ›Souvisí s právní normou Charakteristika PCH: •Vyvíjí se od útlého dětství – souvislost s morálním vývojem •Je trvalá, dlouhodobá, stabilně se opakující (není občasná!) •Souvisí s nesprávnou socializací, vyskytují se nepřiměřené, nesprávné vztahy s okolím (rodiče, vrstevníci, atd.) •Prolíná se „špatným, dysfunkčním“ primárním rodinným prostředím (vztahy, funkce rodinných příslušníků, zázemí, apod.) •Vyskytují se přidružené poruchy (emocionální, hyperaktivita – ADHD, postižení, znevýhodnění…) ›Je sociálně nepřiměřené chování, které očekáváme v určitém věku dítěte (vývojově nepřiměřené) ›Je závažnější než nezbednost, vzdor v určitých věk.obdobích (2-3 roky, puberta, apod.) ›Není ojedinělá! ›Vyskytuje se minimálně ve dvou prostředích – jedním z nich je vždy škola ›Nepodléhá žádné běžné intervenci (neplatí na ně běžný zákaz či zásah) › •FREKVENCE •INTENZITA •DÉLKA TRVÁNÍ •PŘIMĚŘENOST Typické je pro dítěte s PCH: ØNepříznivě ovlivňuje vzdělávací proces ve škole, ØJe zvýšeně egoistické, ØJe neempatické, ØJe citově chladné, ØZaostává v sociálních vztazích ØNerespektuje žádné normy skupiny ØChová se nepřiměřeně (uvědomuje si své chování) ØMůže z vlastní vůle své chování změnit ØVždy se chová nepřátelsky k autoritám. › Poruchové chování versus problémové chování: ›Rozdíl v motivaci (proč se chová jinak!) ›Rozdíl v délce a častosti chování ›Rozdíl v možnostech intervence (pozor na etiketizaci a vyloučení žáka z běžné společnosti a kolektivu!) › Klasifikace PCH: ›Dělení dle věku ›Dělení dle WHO ›Dělení dle symptomů agresivity ›Dělení dle symptomů narušené socializace ›Dělení dle výskytu konkrétních faktorů a podstaty poruch Klasifikace dle WHO: › ›F 91. Poruchy chování ›Nesocializovaná agresivní porucha chování ›Nesocializovaná porucha chování ›Porucha chování samotářského typu ›Porucha chování skupinového typu ›Porucha chování vázaná na vztahy k rodině ›Socializovaná porucha chování ›Skupinová delikvence ›Krádež s partou ›Opoziční vzdorovité chování ›Poruchy chování nespecifikované ›Poruchy chování jiné ›Poklesky v souvislosti se členstvím v gangu › › ›F. 92 Smíšené poruchy chování a emocí: ›Depresivní porucha chování ›Poruchy chování spojená s emoční poruchou ›Porucha chování spojená s neurotickou poruchou ›Smíšené poruchy chování a emocí › ›F. 93 Emoční poruchy: ›Separační úzkostná porucha v dětství ›Fobická anxiozní porucha v dětství ›Sociální anxiozní porucha v dětství ›Porucha sourozenecké rivality ›Poruchy identity ›Dětská emoční porucha nespecifikovaná ›Nadměrně úzkostná porucha › › › ›F. 94 Poruchy sociálních funkcí: ›Elektivní mutismus ›Selektivní mutismus ›Reaktivní porucha příchylnosti dětí ›Porucha desinhibovaných vztahů u dětí ›Syndrom ústavního dítěte ›Citově chladná psychopatie, atd. Vnější poruchy: ›Nazýváme je „kontrolované poruchy“ ›Př.: agresivita, vyjadřování navenek, vyjadřování temperamentu, apod. ›Vždy narušují chod třídy a vzdělávací proces Vnitřní poruchy: ›Nazýváme je „nekontrolovatelné poruchy“ ›Charakteristické sociální maladaptací, úzkostmi, depresí (přidruž.emoc.poruchy) ›Nemusí souviset přímo se vzděl.procesem ›(spíše dívky) › Etiologie PCH: ›Osobnostní charakteristiky a genetické dispozice ›Oslabení nebo poruchy CNS, mentální postižení ›Vlivy sociálního rodinného prostředí ›Subdeprivační a deprivační zkušenost dítěte ›Subkultury a vrstevnické sociální prostředí ›Životní prostředí a jeho vlivy Edukace: vProblematika integrace (individuální) vProblematika poradenské podpory (PPP, SPC, SVP, ad.) vProblematika institucionální péče Problematika institucionální péče: ›nedostatečné zapojení jedinců, jejich umisťování na okraji společnosti, nepřínosné a stereotypní celoroční pobyty bez většího kontaktu s okolním světem ›nedostatečné možnosti „normálního“ vývoje, který souvisí se zachováním duševního zdraví, optimálního zdravotního stavu a nekonečného procesu seberealizace; ›nedostatečné rozvíjení možností a schopností každého jedince; rovné šance a příležitosti vyplývající z naprosté rovnosti veškerých lidských bytostí ›