PORADENSTVÍ A INTERVENCE ŽÁKŮM SE SVP ÚVODNÍ PREZENTACE DO PŘEDMĚTU Mgr. et Mgr. Andrea Silberová POŽADAVKY NA STUDENTA KE SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře. Dále student absolvuje individuální intervence žáků, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou udělení zápočtu. Obsahová struktura portfolia: • individuální plán intervence žáka, • přípravy na intervenci, • popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů při intervenci, • analýza a reflexe výsledků intervencí, • kazuistika žáka.  literatura POČÁTKY ŠKOLNÍHO PORADENSTVÍ U NÁS • ČSSR ideologie KSČ po 2. světové válce, V socialismu není nerovnost, poradenství netřeba  • 1948 Zákon o jednotné škole a vzdělávání učitelů pro mládež vyžadující zvláštní péči • 1958 Brno 1. dětská psychologická poradna zejména pro ,,problémovou“ mládež a výchovné poradenství • 1959-1961 působení prvních výchovných poradců na školách • 1994 Institut pedagogicko-psychologického poradenství • 1990-1991 první SPC a SVP s postupným experimentálním ověřováním • 2001 Bílá kniha a vyhl. č. 72/2005 • Vliv projektů podporovaných Evropským sociálním fondem • 2016 pojmy SVP a PO ŠPP A ŠPZ  Kompetence  Standardy POJEM PEDAGOGICKÁ INTERVENCE § 4a Pedagogická intervence (1) Pedagogická intervence slouží zejména k podpoře vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve vyučovacích předmětech, kde je třeba posílit jeho vzdělávání, ke kompenzaci nedostatečné domácí přípravy na výuku a k rozvoji učebního stylu žáka. (2) Pedagogickou intervenci poskytuje základní škola, školní družina, školní klub nebo střední škola. (3) Pedagogická intervence se poskytuje jako podpůrné opatření prvního stupně. (4) Pedagogickou intervenci souběžně využívá více žáků, je-li to možné a vhodné.". INDIKACE PI 14.03.2024 • zdravotní omezení, • delší nemoc, • nezvládnutí nejen distanční výuky, • nedostatečné výsledky v dosahování očekávaných výstupů, • málo podnětné rodinné prostředí, • nedostatečná vnitřní motivace žáka, • střídání škol např. z důvodu střídavé péče, • málo podnětné sociokulturní zázemí, • nefunkční sociální vztahy ve třídě, • možná oběť šikany, • nesamostatnost při plnění úkolů jak při výuce, tak v domácím prostředí, • nesamostatnost při využívání učebních zdrojů či technologií, • úzkostnost, například z důvodu tlaku okolí na výkon, • dílčí oslabení v některých oblastech v důsledku nadání v oblastech jiných, • potřeba rozvoje nadání, • významný zájem o určitou oblast kurikula, • znalosti z určité vzdělávací oblasti nad rámec školního kurikula, • vynikající výsledky v dosahování očekávaných výstupů, • žák se intenzivně věnuje určitému oboru i v zájmových aktivitách atd. VYBRANÁ DÍLČÍ OPATŘENÍ V SOUVISLOSTI S PI 14.03.2024 • Modifikace pedagogických strategií (učební strategie žáka, výukové metody učitele). • Srozumitelnější formulace didaktických cílů. • Modifikace zadávání UÚ. • Modifikace zadávaných UÚ určených k hodnocení. • Tvorba, nákup a používání jednoduchých podpůrných didaktických pomůcek. • Příprava a zadávání domácí přípravy. • Podpora návyků. • Cílená individualizace přímo ve vyučování. • Individuální pomoc při plnění úkolů. • Podpora maximálně možné soběstačnosti. • Neformální a mimoškolní vzdělávání a podpora při volnočasových aktivitách, včetně funkčních dovedností – řemeslo, chovatelství, tvůrčí kreativní činnosti. VYBRANÁ DÍLČÍ OPATŘENÍ V SOUVISLOSTI S PI U NADANÝCH 14.03.2024 • Příprava podnětných UÚ. • Uvádění obecných témat do širších souvislostí. • Implementace rozšiřujícího učiva. • Komplexnější UÚ. • Vyhledávání adekvátních zdrojů. • Práce s modifikací obtížnosti a gradace UÚ dle taxonomie. • Rozvoj oslabených dílčích oblastí u dvojí výjimečnosti. • Podpora autoregulace a sebereflexe. VÝTAH Z METODICKÉHO POKYNU K POSKYTOVÁNÍ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ FORMOU PEDAGOGICKÝCH INTERVENCÍ • Podpůrné opatření pedagogické intervence (dále jen “PI”) bylo do konce roku 2020 doporučováno pouze školským poradenským zařízením na základě vyšetření. • Od roku 2021 PI poskytuje škola, družina, školní klub nebo SŠ jako podpůrné opatření 1. stupně, a to i bez návštěvy školského poradenského zařízení (ŠPZ). • PI budou moci i nadále využívat žáci s OMJ. Vyplývá to z novely vyhl. č. 27/2016 Sb. a nařízení vlády č. 75/2005 Sb. • Cílem novely je nastavit PI žákovi ihned a minimalizovat tak riziko školní neúspěšnosti. • Nadále zůstává zachována možnost, aby PI doporučilo také ŠPZv sekci PO jiného druhu. • PI bude možné kombinovat s dalšími podpůrnými opatřeními v rámci vyšších stupňů podpůrných opatření. • Nejpozději po třech měsících vyhodnotí, zda vedou k naplnění cílů. • Pokud tomu tak není, škola doporučí využít poradenskou pomoc ŠPZ. • Do doby, než poskytne ŠPZ vyšetření, škola poskytuje opatření prvního stupně. • Žáci s OMJ co nejdříve do ŠPZ. • Ve vyhlášce nejsou stanovena pravidla pro organizaci PI, neurčuje se minimální a maximální délka PI a nestanovují se limity počtu žáků ve skupině. • Škola přizpůsobuje parametry PI potřebám žáka je možné žákovi poskytnout PI samostatně nebo ve skupině. • O poskytování je nutné informovat zákonné zástupce. PI může vést učitel, vychovatel, asistent pedagoga, speciální pedagog ve vztahu k obsahu a cíli intervence. • O zahájení rozhoduje ředitel školy. • Novela nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků – 1 hodina pedagogické intervence zahrnuta do PPČ pedagogických pracovníků • POZOR, ne vždy je PI rodná se PPČ. • PI bude učitelům hrazena v rámci jejich odměn, následovně: • Pokud má učitel plný úvazek (22 hodin týdně přímé pedagogické činnosti týdně - dále jen PPČ) a bude poskytovat PI 1 hodinu týdně, učiteli se tím zvýší rozsah PPČ na 23 hodin týdně. (Na práce související připadne 17 hodin týdně.) • Pokud má učitel plný úvazek (22 hodin PPČ týdně) a bude poskytovat PI vícekrát týdně (2x a více), učiteli se tím zvýší rozsah PPČ na 23 hodin týdně a každá další hodina PI bude počítána jako “přespočetná” (a odměňována příplatkem podle zákoníku práce §132). (Na práce související připadne 17 hodin týdně.) • Pokud má učitel plný úvazek (22 hodin PPČ) a bude poskytovat PI vícekrát týdně (2x a více) tak, že hodiny PI zařadí do základního týdenního rozsahu PPČ, tj. bude PI poskytovat namísto jiné hodiny ve svém rozvrhu, rozsah PPČ tedy zůstane stejný (22 hodin týdně). Případně může 1 hodinu PI učit navíc a 2 hodiny PI učit namísto jiných 2 hodin v rozvrhu (tj. bude mít 23 hodin PPČ týdně). • Pokud má učitel poloviční úvazek (11 hodin PPČ týdně), ředitel mu nemůže nařídit vykonávat PI nad rámec jeho úvazku. Učitel ale může PI poskytovat v rámci svého úvazku namísto jiné hodiny v rozvrhu, nebo se s ním může ředitel domluvit na navýšení úvazku. VÝTAH Z METODICKÉHO POKYNU K POSKYTOVÁNÍ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ FORMOU PEDAGOGICKÝCH INTERVENCÍ 14.03.2024 DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE K PI • § 2 nový odst. 6 nařízení vlády č. 75/2005 Sb. Týdenní rozsah PPČ stanovený v příloze se zvyšuje o 1 hodinu, poskytuje-li PP pedagogickou intervenci jako podpůrné opatření. Věta první se nepoužije u PP se sjednanou kratší pracovní dobou a u PP, pro kterého je týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti stanoven v rozpětí. DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE K PI K poskytování podpory nepotřebujeme doporučení ŠPZ (možná okamžitá intervence bez prodlevy). Neobdržíme další finanční prostředky ze státního rozpočtu, avšak PI musíme stále vykazovat a vést si záznamy z PI. Snížení administrativní zátěže ŠPZ a ŠPP (údajně). Nutno doložit pro účely kontroly ČŠI ČR a pro naši pedagogickou dg., včetně potřeb vyhodnocení PO/PI. PI nemá mít charakter vyučovaného předmětu, ani PSPP, dáno meritem věci. PI je standardní součástí pedagogické činnosti školy a stává se souborem podpůrných nástrojů každého pedagogického pracovníka. VĚNUJTE POZORNOST MATERIÁLŮM K PŘEDMĚTU V IS DĚKUJI ZA POZORNOST