Komunikace s osobami se zdravotním znevýhodněním
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Komunikace s osobami se zdravotním znevýhodněním

Téma Komunikaci a její význam přináší informace o komunikačních přístupech u jedinců se zdravotním postižením, kteří mají v komunikaci největší potíže. Studenti mohou nalézt základní informace o specifičnosti komunikace, pravidlech komunikace u všech druhů zdravotních postižených, se kterými se dnes setkáváme ve vzdělávání i společenském žití.

Chapter contains:
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.

V kapitole se student může seznámí se skupinou jedinců se zdravotním postižením z hlediska aktuálně platné legislativy. Budou přiblíženy postoje společnosti k rodině a jedincům s postižením v historickém kontextu i v současnosti.

Chapter contains:
1
PDF
1
Web
Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 3/3/2024.

Cílem je umět pojmenovat problémy jedinců s těžkým zrakovým postižením, se kterými se mohou v komunikačním procesu potýkat. Studenti si uvědomí vazbu mezi vývojem kognitivních procesů s vývojem řeči a budou umět popsat potenciální narušení v různých rovinách při vývoji řeči.

Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.

V kapitole jsou uvedeny informace k porozumění specifičnosti v kontaktu a uvědomění si zásad pro komunikaci u jedinců s mentálním postižením, aby probíhala důstojně a efektivně pro oba komunikační partnery.

Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.

Schopnost komunikovat se dotýká sociálních vztahů, proto narušená komunikační schopnost může být rizikovým faktorem pro sociální vyloučení. Každý typ poruchy (centrální poruchy řeči, poruchy zvuku řeči, poruchy fluence, poruchy artikulace či poruchy hlasu) má specifické projevy. Student má možnost se seznámit s vhodnými postupy, jak dopad komunikačních nedostatků, specifik na jedince zmírnit.

Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.

Kapitola poskytuje informace o specifičnosti v komunikaci osob s těžkým sluchovým postižením. Výchozí je umět rozlišit, o jaký typ vady se jedná, jakého dosahuje stupně a od toho se odvíjejí možnosti komunikace. Neslyšící jedinci mohou využívat komunikační systémy i řadu pomůcek a komunikačních technologií, které jim pomáhají dosáhnout v komunikaci optimální porozumění i efektivní komunikaci samotnou.

Chapter contains:
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.

Kapitola nabízí specifika, zásady a přehled problematiky v komunikaci s tělesně postiženými jedinci. Pohybové postižení ovlivňuje jedince v nejen v samostatnosti, ale i v psychické oblasti. Proto je například dodržování specifických zásad v komunikaci s těmito jedinci někdy i velmi kýžené.

Chapter contains:
1
Discussion Forum
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.

Po prostudování kapitoly získáte přehled o pervazívních poruchách a představu o možnostech práce s těmito jedinci. Budete schopni rozvíjet možnosti aktivit s těmito jedinci, identifikovat jejich potřeby a vhodné metody začlenění a komunikace.


Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.

Jedinci s některými těžkými diagnózami se neobejdou bez systémů alternativní a augmentativní komunikace (AAK), jejichž cílem je minimalizovat možnost vzniku komunikačního deficitu a vytvořit nový podpůrný či náhradní komunikační kanál. V kapitole se student může seznámit s komunikačními systémy AAK a jejich možností využití u některých těžkých vad narušené komunikační schopnosti.


Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.

V kapitole jsou uloženy některé materiály, které budou prezentovány na přednáškách.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.

Komunikace a její význam

Literatura rozšiřující

 HARTL, Pavel a HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0. 

KLUGEROVÁ, Jarmila a kol. Komunikace v teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2017. ISBN 978-80-7452-128-7. 


KREJČÍŘOVÁ, Olga a kol. Alternativní a augmentativní komunikace v praxi pracovníků sociálních služeb. 1. vyd. Vsetín: Vzdělávací a komunitní centrum Integra, 2011. ISBN 978- 80-260-0059-4. LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 3. vyd. dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4. 


SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367- 691-9. 

VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. 


Otázka pro diskuzi

Odpovězte vypracováním obsáhlejšího textu na otázku: Jaký význam má komunikace u osob se zdravotním postižením?

Legislativa inkluzivního vzdělávání

Legislativa ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání
Informace upozorňují na legislativu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání a změnám, k nímž došlo v postupné návaznosti na změny ve Školském zákoně.

Komunikace s jedinci se zrakovým postižením


Elektronická knihovna

 (lze využít zpřístupněné databáze naší univerzitní knihovnou – viz http://www.slu.cz/slu/cz/univerzitni-knihovna/pracovisteopava/fondy/elektronicke_informacni_zdroje/abecedni-seznam-eiz

Korespondenční úkol
Vyberte si jeden druh postižení (zrakové, sluchové, tělesné) a zpracujte seminární práci o tom, jak může toto postižení nepříznivě ovlivňovat úroveň neverbální komunikace. Rozsah: 3 NS. Vycházejte minimálně ze 3 odborných zdrojů, řádně citujte a parafrázujte

Komunikace s jedinci s mentálním postižením

Komunikace s jedinci s narušenou komunikační schopností

Komunikace jedinců se sluchovým postižením

Komunikace s jedinci s tělesným postižením

Komunikace s jedinci s pervazivními vývojovými poruchami

Autismus

Zdroj: 

https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=12504


U dětí s autismem není chápání významu komunikace dostatečně vyvinuto. Řada z nich nerozumí účelu komunikace. Slova jsou jen slova, obrázky jen obrázky, předměty jsou jen předměty. To, že všechny tyto symboly mají sloužit ke komunikaci, se musí naučit.
Komunikace nemusí probíhat jen pomocí slov. K úspěšné komunikaci můžeme využívat různé formy, které by měly být vždy individuálně volené vzhledem k možnostem a potřebám konkrétního dítěte, tedy přizpůsobené úrovni abstraktního myšlení.

Z používaných forem to mohou být, vedle verbální i forma motorická, předmětová, komunikace gestem a prostřednictvím znaků, obrázková (fotografie, kresby), psaná, tištěná atd.
Při výběru správné formy komunikace nelze prvotně uvažovat o takové formě komunikace, která se podobá té naší (to znamená, co nejvíce abstraktní), ale spíše o formě, kterou dítě s autismem bude aktivně využívat, aniž by bylo závislé na svém okolí.
Část dětí s PAS nemluví nebo užívá slova, jejichž významu nerozumí. Proto je třeba volit takovou formu komunikace, která je konkrétnější a vizuálně jasná.
U dětí s autismem je tedy třeba používat takové formy komunikace, které využívají dobrých vizuálně prostorových dovedností dětí s tímto handicapem, objasňují jim informace formou, která je jim zřejmá a pomůže jim informace pochopit a udržet je déle v paměti.
Při výuce komunikace dětí s PAS je třeba zohlednit kontext, tedy kde, s kým a za jakých podmínek dítě s autismem komunikuje. Vzhledem k tomu, že osoby s autismem mají problémy se spontánní generalizací, je pro ně složité naučit se používat komunikaci v různých situacích a s různými lidmi. Často se stává, že dítě komunikuje jinak ve školce a jinak v rodině, což může být způsobeno i tím, že v určitém prostředí se dítěti dostává potřebné množství vizuálních podnětů.

Dítě s PAS často neumí vyjádřit ani svá nejjednodušší přání pro společnost přijatelnou formou, v důsledku „komunikační propasti“ je frustrováno, což může vyvolat a spustit problémové chování. Své potřeby nedokáže komunikovat ne proto, že nechce, ale proto, že k tomu nemá prostředky. Výukou alternativní respektive augmentativní komunikace je možné předejít mnohým nepříjemným a těžkým situacím jak pro dítě, tak pro jeho okolí. Využití augmentativní komunikace u některých dětí v předškolním věku (jde zejména o děti, které se verbálně vyjadřují, ale v důsledku slabého porozumění je více či méně snížena funkčnost verbálního vyjadřování).

Děti s autismem komunikují nejlépe v takovém prostředí, které je chápe a rozumí jejich potřebám, kde se cítí bezpečně a spokojeně. To vyžaduje spolupráci všech, kteří se podílí na práci s těmito dětmi.

Při rozvoji řeči, porozumění a komunikaci (a to i u dětí, kde není řeč vytvořená) se u dětí s autismem nejvíce osvědčily vizualizované pomůcky. Řada z nich byla speciálně vyvinuta pro výuku komunikace. Proces této výuky prošel v průběhu let vývojem. Jako nejefektivnější se v poslední době využívají výměnné komunikační strategie, z nichž nejznámější je Picture Exchange Communication System (PECS). V České republice byla vytvořena jeho alternativa, která je známá po názvem Výměnný obrázkový komunikační systém (VOKS). Tento systém využívá vizualizovaných prostředků jako alternativy slov, k jejichž užívání je dítě motivováno. Tím se učí rozumět významu komunikace a schopnosti ovlivňovat své okolí přiměřeným způsobem k dosažení svých potřeb a přání. Základní ideou výměny je praktická komunikace, jejímž cílem je, aby bylo dítě při komunikaci aktivní a komunikace sama, aby se pro něj stala motivačním stimulem pro další komunikaci. 

Pokud při rozvoji komunikace u dítěte s PAS využíváme vizualizované prostředky, je důležité, abychom byli mimořádně důslední, a aby při nácvicích byly na dítě kladeny jednotné požadavky.  Stává se, že okolí dítěte často rezignuje na rozvoj vyšší formy komunikace, když odkáže použít ty na nižší úrovni (dovede dospělého k věci, kterou vyžaduje, ukáže na ni rukou svou nebo dospělého) nebo se dokáže věcmi „obsloužit“ samo. Avšak s ohledem na budoucnost dítěte bychom se měli snažit rozvíjet vyšší formy komunikace, protože nižší formy komunikace nemusí dítěti v pozdějším věku stačit a v důsledku komunikační nedostačivosti může vykazovat problémové chování.
Nezájem o komunikaci často způsobuje i malá motivace dítěte, a to přesto, že vizualizovaným prostředkům dobře rozumí. K pochopení významu komunikace přispěje, pokud výuku podpoříme nácvikem komunikace pro získání toho, co má dítě rádo (oblíbený předmět, činnost apod.).

Literatura:
BONDY, A.; FROST, L.: Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1
ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. A KOL.: Metodika práce se žákem s PAS. 1. vyd. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7
ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z.: Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5

 

 

Alternativní a augmentativní komunikační systémy

Pomůcky AAK

Materiály Komunikace s osobami se zdravotním znevýhodněním

Skript Komunikace s osobami se ZZ opora
Skript obsahuje komunikační přístupy v rámci různých druhů zdravotních postižení, se kterými se lze setkat ve speciálním vzdělávacím systému i s terénu například sociálních služeb atd.
PDF to download