‹#› 1 Kuzuistika - cvičení ‹#› 2 Co je to kazuistika? n nJako kazuistiku označujeme intenzivní a detailní popis konkrétního jednotlivce a jeho případu, která je založená na pozorování, rozhovorech a záznamech z práce s tímto jedincem. nJedná se o písemné shrnutí všech informací, které o případu máme, kvalitativní analýzu procesu, vedoucího k určitým výsledkům. nPři zpracování kazuistiky používáme zpravidla předem vypracovanou strukturu popisu. ‹#› 3 Co je to kazuistika? nKazuistiky jsou užitečné v řadě oborů od psychologie a medicíny pres školství až k marketingu a ekonomické praxi. nSpecifický přístup a způsob konstrukce konkrétní případové studie závisí na oblasti, ve které je zpracovávána a účelu, pro který je vypracována. nV našem případě se jedná o popis konkrétního případu, který vychází z praxe a může sloužit jako příklad postupu, které jsou v poradenském procesu používány. n Zdrojem jsou v tomto případě informace od klienta a pracovníků, kteří s klientem pracovali, pozorování, informace a záznamy průběhu celého případu včetně použitých postupů intervencí a průběhu konzultací. ‹#› 4 Struktura kazuistiky n Rozsah: 4000 znaku n Titul: vystihující povahu případu n1) Charakteristika klienta a jeho výchozí situace n konkretizace jedince: věk, pohlaví, vzdělání, socioekonomický status, rodinná situace, pracovní situace, životopis, zdravotní stav apod., podle toho, o jakého klienta se jedná nstručná anamnéza (osobní nebo rodinná podle typu případu), njaký je jeho/její problém, situace nebo potřeba n Nutnost ochrany osobních údajů, informace by měly být uváděny v takové formě, aby nebylo možno konkrétního klienta identifikovat!!! ‹#› 5 Struktura kazuistiky n2) Popis a analýza případu n a) Charakteristika situace prvního kontaktu s klientem (souvisí s dostupností informací o poskytovaných službách niniciativa klienta niniciativa jiné organizace njiná situace (např. v průběhu programu poskytovaného organizací apod.) n b) Identifikace problému nebo potřeby klienta nprimárně klientem norganizací nv poradenském procesu (uvést diagnostické metody) ‹#› 6 Struktura kazuistiky nc) Stanovení cíle (cílu) kariérového poradenství n(Kariérové poradenství se vztahuje k celoživotní perspektivě, proto lze uvažovat různé druhy cílů) nzpůsoby vytyčení cílu (diagnostika, aktivita klienta, iniciativa poradce) ndruhy cílu: konkrétní a dosažitelné cíle, včetne jejich "měřitelnosti“ nprůběh stanovení cílu (1 nebo více konzultací) npřipravenost klienta na přejímání odpovědnosti za rozhodnutí n ‹#› 7 SMATR – každý cíl (úkol) musí být: nSpecifikovaný – je dostatečně přiměřeně a jasně popsáno,co se má udělat, jsou jasné odpovědnosti i pravomoci k danému cíli (úkolu); n Měřitelný – je zadán tak, aby bylo možné jednoznačně rozhodnout, zda je splnitelný; nAkceptovaný – zda ten, kdo jej bude plnit, je dostatečně motivován k jeho splnění, má o něj zájem; nReálný – je v silách dotyčného jej splnit (čas,podmínky, kvalifikace, informace,…); nTermínovaný – je určen termín, dokdy má být úkol splněn. n ‹#› 8 Struktura kazuistiky n d) Volba intervence ntyp zvolené intervence/intervencí nzdůvodnění volby metody, postupu apod. n3) Průběh následného poradenského procesu n a) Konzultace nforma npočet npoužité postupy, programy ci metody ninterakce – např. aktivita-pasivita klienta n b) Vývoj případu núčinnost intervencí ‹#› 9 Struktura kazuistiky nc) Výsledek/úspěšnost poradenského procesu nkritéria hodnocení n - výpověď klienta n - konkrétní aktivity klienta nzpůsob ověřování výsledku n - zpětná vazba realizace rozhodnutí n - následné konzultace nd) Prognóza: předpokládaná trvalost/udržitelnost výsledku ‹#› 10 Struktura kazuistiky n 4) Návaznost na další druhy služeb nposkytované organizací (napr. jako forma návazné péče) nposkytované jinými organizacemi n5) Diskuse případu nalternativní možnosti řešení případu v rámci organizace npřípadná úvaha pro další rozvoj aktivit organizace ‹#› 11 Postup práce při psaní kazuistiky n„Klientem“ může být i několik lidí, např. partneři, rodič - dítě, celá rodina, ale také kolegové, podřízení, nadřízení, či lidé z jiných organizací, se kterými při práci komunikujete. nZ osnovy vyberte jen ty položky či dotazy, které odpovídají charakteru klienta a vámi poskytovaných služeb. nPři popisu případu učiňte maximum pro zachování anonymity klienta. Neuvádějte skutečné jméno a příjmení, bydliště, datum narození, ani jiné údaje, které by klienta mohly identifikovat. ‹#› 12 Postup práce při psaní kazuistiky nOdlišujte fakta od jejich interpretace. Pokud je možno nějaký závěr opřít o pozorované údaje, uveďte je. Pokud ne, uveďte, že jde o hypotézu, a dodejte souvislosti, které pro ni svědčí. Fakta a stanoviska převzatá od jiných pracovníků či ze spisového materiálu uvádějte s označením zdroje. nPři přemýšlení si všímejte, jak klientovo jednání a prožívání může souviset s chováním lidí kolem něj (členů rodiny, úředních míst, pomáhajících pracovníků a j.), a to nikoliv jako jednosměrně zapříčiněné chováním těchto osob, nýbrž hledejte cykly vzájemně se posilujících reakcí obou stran. nKazuistika má obvykle rozsah 3 - 5 stran, používejte formulací, které jsou vám přirozené, případně citujte hovorovou řeč, není to slohová práce. ‹#› 13 Postup práce při psaní kazuistiky n1. Navázání kontaktu s klientem n První setkání s klientem: n V jaké souvislosti proběhlo? nJaká byla klientova zakázka, co žádal? Jaký byl první dojem z klienta? nDařilo se navázat kontakt? nJaké potíže se objevovaly při komunikaci s klientem? ‹#› 14 Postup práce při psaní kazuistiky n2. Posouzení klientových potřeb a zdrojů a počáteční plán pomoci nJaké klientovy zdroje pracovník identifikoval?Z čeho je rozpoznal? nNašel pracovník v klientově situaci nějaké nevyužité zdroje? nJaké klientovy sociální potřeby pracovník identifikoval? Z čeho je rozpoznal? nJaké možnosti, nástroje, či formy pomoci mu nabídnul? nJaká pomoc by byla rovněž na místě, ale mohla být nabídnuta, protože není k dispozici? nJak klient nabídku přijal a jaký kontrakt vzešel z požadavků klienta a nabídky pracovníka? ‹#› 15 Postup práce při psaní kazuistiky n3. Podpora a pomoc k soběstačnosti nJakou podporu je třeba klientovi poskytnout s ohledem na dosažení jeho maximální možné soběstačnosti? nJakou podporu není třeba klientovi poskytnout s ohledem na dosažení jeho maximální možné soběstačnosti? ‹#› 16 Postup práce při psaní kazuistiky n4. Další průběh práce na případu nJak se dál rozvíjel pracovní vztah s klientem? nJaké významné události se udály v průběhu práce na případu? nJak probíhala realizace původního plánu pomoci, v čem nemohl být plán uskutečněn? nKteré další sociální potřeby klienta se objevily dodatečně? nJaká je současná situace klienta? nDošlo ke změně? nJaké okolnosti přispěly k současnému výsledku? nJak probíhalo poslední uskutečněné setkání s klientem? nJe práce ukončena nebo probíhá dál? ‹#› 17 Postup práce při psaní kazuistiky n5. Spolupráce s dalšími pomáhajícími pracovníky a fungování sociální sítě nJak probíhala spolupráce s dalšími pomáhajícími? nJaké okolnosti zde hrály roli? nLze z tohoto případu vyvodit něco pro: na) fungování sítě sociálních služeb obecně, b) způsob spolupráce s konkrétními pracovníky? ‹#› 18 Postup práce při psaní kazuistiky n6. Reflexe vlastní role v případu nJaké byly osobní prožitky pracovníka ve vztahu ke klientovi a jeho problému (sympatie, antipatie, zlost, strach a j.) a jakou roli hrály pro vývoj práce na případu?