Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Týden 1
1. Pojem
a pojetí supervize. Historie supervize a supervize v ČR.
Úvodní přednáška se zabývá vymezením základních pojmů, jejichž osvojení považuji za nezbytné jak pro vaše studium, tak vaši práci. Seznámíte se pojmem a pojetím supervize, historií supervize a supervizí v České republice.
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory bude student:
• Umět definovat
pojem supervize z pohledu vybraných autorů. Budete rovněž umět a vyjmenovat základní etické zásady supervize.
• Znát
různá pojetí supervize.
• Mít
základní přehled o historii supervize v ČR.
Týden 2
2. Formy, cíle, funkce a zásady supervize.
Supervizní přístupy. Etické zásady supervize. Možnosti, hranice, přínosy
a
rizika supervize.
Ovsah přednášky popisuje funkce, cíle a formy supervize a supervizní přístupy. Dále se zabývá etickými zásadami, riziky a hranicemi supervize.
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze
studijní opory bude student umět:
·
Vymezit funkce, cíle a formy supervize.
·
Vyjmenovat základní etické zásady supervize.
· Popsat rizika a hranice supervize.
Týden 3
3. Supervizor, supervidovaný pracovník a jejich vztah. Supervizní kontrakt. Proces přípravy kontraktu. Vyjednání a obsah kontraktu.
Přednáška si klade za cíl seznámit studenty
s pojmy supervizor a supervidovaný pracovník
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze
studijní opory by měl student:
·
Umět definovat pojmy supervizor, supervidovaný
pracovník, orientovat se v jejich vzájemném vztahu
·
Dokázat vyjmenovat aktéry supervizního
kontraktu.
·
Mít přehled o motivech supervizora a obrazu
dobrého a efektivního supervizora, jeho rolích supervizním procesu a tématech
ke změně v organizaci.
·
Umět se orientovat se v rolích a funkcích
supervizora a uvědomit si moc supervizora.
·
Znát supervizní cyklus a vyjmenovat kvalifikační
předpoklady pro supervizní práci.
Týden 4
4. Skupinová
práce v supervizi. Výhody a nevýhody skupinové práce v supervizi. Druhy a formy
supervizních skupin. Úloha supervizora při práci se skupinou.
V této přednášce se budeme zabývat skupinovou prací v
supervizi a výhodami a nevýhodami skupinové práce
v supervizi. Seznámíte se s
druhy a formami supervizních skupin a úlohou supervizora při práci se skupinou.
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze
studijní opory student:
·
Budete umět definovat druhy a formy supervizních
skupin a vyjmenovat výhody
a nevýhody skupinové supervize.
·
Bude mít základní
přehled o úloze supervizora při práci se skupinou.
·
Budete schopni rozlišit pojmy školní supervizní
skupina, vzdělávací supervizní skupina, supervizní skupina pracovníků a
intervizní skupina.
Týden 5
5. Kompetence
supervizora, kompetence supervizantů a vzájemný vztah. Struktura
Tato přednáška se bude zabývat kompetencemi supervizora a
supervizantů a vztahem mezi supervizorem
a supervidovanými osobami. Seznámíte
se se strukturou a procesem ve skupinové supervizi.
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze
studijní opory by měl student:
·
Umět vyjmenovat kompetence supervizora a
supervidovaných a orientovat se ve vztahu supervizora a supervidovaných.
·
Mít základní znalosti o struktuře skupinové
supervize a procesu skupinové supervize.
·
Schopen naplánovat proces skupinové supervize
včetně jednotlivých fází skupinové supervize.
Týden 6
6. Základní
principy a zdroje dynamiky skupinové supervize. Členství ve skupině. Kontrakt a
další dohody. Pravidla skupiny. Dodržování prvků skupinové práce.
Přednáška si klade za cíl seznámit studenty se základními principy a zdroji dynamiky skupinové supervize. Dále se seznámí s výběrem členů ve skupině a kontrahováním.
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze
studijní opory by měl student:
·
Umět dodržovat prvky skupinové práce.
·
Mít základní
znalosti o cílech, které vedou k výběrům členství ve skupině.
·
Dokázat vydefinovat v rámci skupiny pravidla
skupinové supervize.
Týden 7
7. Začínající supervizní skupina a její formace. Téma pro skupinovou supervizi. Práce na naplnění potřeb supervizanta. Problémy skupinového procesu.
Tématem této přednášky je začínající supervizní skupina a její formace. Seznámíte se s tématy pro skupinovou supervizi a s tím, co obnáší práce na naplnění potřeb supervizanta.
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze
studijní opory:
·
Budete umět vydefinovat nejčastější problémy
skupinového procesu.
·
Získáte základní přehled o formaci skupiny.
·
Budete schopni rozlišit výhody a nevýhody
skupinové supervize.
Týden 8
8. Týmová
supervize. Organizace a tým před supervizí. Kontakt, oslovení nebo zakázka. Vyjednávání se zadavatelem supervize. První setkání se supervidovanými
Tématem přednášky je týmová supervize a supervize v organizaci. Budeme se v ní zajímat organizaci a tým před supervizí a položíme si otázku, jak máme realizovat první kontakt a oslovení. Seznámíte se vyjednáváním se zadavatelem supervize.
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze
studijní opory:
·
Bude umět odlišit pojmy „supervize týmu“ a
„supervize v týmu“ a rozpoznat první důležité dojmy a signály při prvním
jednání.
·
Získá základní znalosti o organizaci a týmu před
supervizí, o vztazích v organizaci a jejich možný vliv na supervizi a o
nastavení supervizora před supervizí.
·
Mít
představu o realizaci prvního setkání se supervidovanými a vyjednání kontraktu
s týmem.
Týden 9
9. Týmová supervize. Vlastní proces supervize. Techniky supervizní práce v týmu. Ohniska zaměření supervizního procesu. Dynamika vztahů v rámci supervizního trojúhelníku. Hodnocení. Ukončování supervize.
V následující přednášce se budeme zabývat vlastním procesem týmové supervize. Seznámíte se s technikami supervizní práce v týmu a ohnisky zaměření supervizního procesu. Dále se budeme věnovat dynamice vztahů v rámci supervizního trojúhelníku, hodnocením a ukončováním supervize.
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze
studijní opory student:
·
Bude umět zodpovědět otázku, co dělá tým v rámci
nově se rozvíjející supervize, co dělá supervizor a jakými otázkami se zabývá.
·
Získá základní znalosti o jednoduché struktuře
průběhu supervizního setkání týmu.
·
Bude schopen znát základní techniky supervizní
práce v týmu a porozumí dynamice vztahů v rámci supervizního trojúhelníku.
Týden 10
10. Balintovské skupiny. Balintovská skupina a supervize. Struktura balintovských skupin.
Na přednášce se studenti seznámí s balintovskými skupinami a využitím této metody v supervizní práci. Dále se seznámíte se se strukturou balintovských skupin, poznáte meze a přesahy balintovských skupin.
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze
studijní opory bude student:
·
Umět rozeznat meze a přesahy balintovských
skupin.
·
Mít základní znalosti o práci v rámci
balintovských skupin a jejich využití v supervizi.
·
Schopen definovat pojmy přenos, protipřenos a
paralelní proces a pomáhat při organizaci balintovských skupin.
Týden 11
11. Transakční analýza a její využití v supervizi. Moc a pomoc v pomáhajících profesích.
V této přednášce se dozvíte základní informace o transakční analýze a jejím využití v supervizi. Budeme se rovněž zevrubně zaobírat dramatickým trojúhelníkem a mocí a pomocí v pomáhajících profesích.
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze
studijní opory student:
·
Bude umět vysvětlit, co je to transakční analýza
a jak se dá využít v supervizní práci.
·
Získá základní přehled o moci a pomoci v
pomáhajících procesích.
·
Bude schopen definovat pojmy dramatický
trojúhelník, oběť, kat a zachránce
v rámci dramatického trojúhelníku.
Týden 12
12. Využití psychodramatu v supervizi. Jeviště. Výměna rolí, změna rolí, interview. Význam skupiny, jednání na nečisto a zpětná vazba.
Tato přednáška se bude zabývat teorií psychodramatu a sociometrie a využitím psychodramatu v supervizi. Seznámíte se se základními pojmy a hlavními technikami jednání v psychodramatu. Pomocí příkladů z praxe, které níže uvádíme, si je tak budete moci lépe představit a napodobit je, což je zcela ve smyslu psychodramatu.
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze
studijní opory student:
·
Bude umět vysvětlit pojem psychodrama a jeho
vztah k sociometrii a pojmy jeviště,
výměna rolí – změna rolí – interview.
·
Mít základní přehled o hlavních technikách
jednání v psychodramatu.
·
Bude schopen se orientovat v hlavních technikách
používaných při psychodramatu.
Týden 13
13. Vybrané
techniky v supervizní práci. Modelování situací, hraní rolí, kreslení map,
focusing. Video trénink interakcí a supervizní proces.
V poslední přednášce se seznámíte
s vybranými technikami v supervizní práci, kterými jsou modelování situací, hraní rolí, kreslení map,
focusing a videotrénink interakcí v supervizním procesu.
Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze
studijní opory student:
·
Bude umět popsat základní vybrané techniky v supervizní
práci.
·
Mít základní znalosti o videotréninku interakcí
a jeho specifikách.
·
Bude se orientovat ve vedení supervizního
rozhovoru na základě znalostí jeho
základních fází.