Supervize a odborná praxe I
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D.
Supervize a odborná praxe I
Info
Období
léto 2024
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2024 do 25. 2. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2024 do 3. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2024 do 10. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2024 do 17. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2024 do 24. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2024 do 31. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2024 do 7. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2024 do 14. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2024 do 21. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2024 do 28. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2024 do 5. 5. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2024 do 12. 5. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 5. 2024 do 19. 5. 2024.

Týden 1


1.    Pojem a pojetí supervize. Historie supervize a supervize v ČR. 

Úvodní přednáška se zabývá vymezením základních pojmů, jejichž osvojení považuji za nezbytné jak pro vaše studium, tak vaši práci. Seznámíte se pojmem a pojetím supervize, historií supervize a supervizí v České republice.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory bude student:

      Umět definovat pojem supervize z pohledu vybraných autorů. Budete rovněž umět a vyjmenovat základní etické zásady supervize.

     Znát různá pojetí supervize.

      Mít základní přehled o historii supervize v ČR.




Týden 2


2. Formy, cíle, funkce a zásady supervize. Supervizní přístupy. Etické zásady supervize. Možnosti, hranice, přínosy
a rizika supervize.


  Ovsah přednášky popisuje funkce, cíle a formy supervize a supervizní přístupy. Dále se zabývá etickými zásadami, riziky a hranicemi supervize.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory bude student umět:


·         Vymezit funkce, cíle a formy supervize.

·         Vyjmenovat základní etické zásady supervize.

·         Popsat rizika a hranice supervize.

Týden 3


3.    Supervizor, supervidovaný pracovník a jejich vztah. Supervizní kontrakt. Proces přípravy kontraktu. Vyjednání a obsah kontraktu.

Přednáška si klade za cíl seznámit studenty s pojmy supervizor a supervidovaný pracovník a jejich vzájemným vztahem. Seznámíte se s pojmem supervizní kontrakt, jeho obsahem a procesem přípravy a vyjednávání kontraktu.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory by měl student:


·       Umět definovat pojmy supervizor, supervidovaný pracovník, orientovat se v jejich vzájemném vztahu

·       Dokázat vyjmenovat aktéry supervizního kontraktu.

·       Mít přehled o motivech supervizora a obrazu dobrého a efektivního supervizora, jeho rolích supervizním procesu a tématech ke změně v organizaci.

·       Umět se orientovat se v rolích a funkcích supervizora a uvědomit si moc supervizora.

·       Znát supervizní cyklus a vyjmenovat kvalifikační předpoklady pro supervizní práci.


Týden 4

4.    Skupinová práce v supervizi. Výhody a nevýhody skupinové práce v supervizi. Druhy a formy supervizních skupin. Úloha supervizora při práci se skupinou.


V této přednášce se budeme zabývat skupinovou prací v supervizi a výhodami a nevýhodami skupinové práce
v supervizi. Seznámíte se s druhy a formami supervizních skupin a úlohou supervizora při práci se skupinou.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory  student:

·       Budete umět definovat druhy a formy supervizních skupin a vyjmenovat výhody
a nevýhody skupinové supervize.

·        Bude mít základní přehled o úloze supervizora při práci se skupinou.

·       Budete schopni rozlišit pojmy školní supervizní skupina, vzdělávací supervizní skupina, supervizní skupina pracovníků a intervizní skupina.

Týden 5


5.    Kompetence supervizora, kompetence supervizantů a vzájemný vztah. Struktura a proces ve skupinové supervizi.

Tato přednáška se bude zabývat kompetencemi supervizora a supervizantů a vztahem mezi supervizorem
a supervidovanými osobami. Seznámíte se se strukturou a procesem ve skupinové supervizi.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory by měl student:

·       Umět vyjmenovat kompetence supervizora a supervidovaných a orientovat se ve vztahu supervizora a supervidovaných.

·       Mít základní znalosti o struktuře skupinové supervize a procesu skupinové supervize.

·       Schopen naplánovat proces skupinové supervize včetně jednotlivých fází skupinové supervize.

Týden 6


6.    Základní principy a zdroje dynamiky skupinové supervize. Členství ve skupině. Kontrakt a další dohody. Pravidla skupiny. Dodržování prvků skupinové práce.

Přednáška  si klade za cíl seznámit studenty se základními principy a zdroji dynamiky skupinové supervize. Dále se seznámí s výběrem členů ve skupině a kontrahováním.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory by měl student:

·       Umět dodržovat prvky skupinové práce.

·        Mít základní znalosti o cílech, které vedou k výběrům členství ve skupině.

·       Dokázat vydefinovat v rámci skupiny pravidla skupinové supervize.



Týden 7


7.    Začínající supervizní skupina a její formace. Téma pro skupinovou supervizi. Práce na naplnění potřeb supervizanta. Problémy skupinového procesu.


Tématem této přednášky je začínající supervizní skupina a její formace. Seznámíte se s tématy pro skupinovou supervizi a s tím, co obnáší práce na naplnění potřeb supervizanta.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory:


·       Budete umět vydefinovat nejčastější problémy skupinového procesu.

·       Získáte základní přehled o formaci skupiny.

·       Budete schopni rozlišit výhody a nevýhody skupinové supervize.

Týden 8


8.    Týmová supervize. Organizace a tým před supervizí. Kontakt, oslovení nebo  zakázka. Vyjednávání se zadavatelem supervize. První setkání se supervidovanými a kontrakt s týmem.

Tématem přednášky je týmová supervize a supervize v organizaci. Budeme se v ní zajímat organizaci a tým před supervizí a položíme si otázku, jak máme realizovat první kontakt a oslovení. Seznámíte se vyjednáváním se zadavatelem supervize.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory:

·       Bude umět odlišit pojmy „supervize týmu“ a „supervize v týmu“ a rozpoznat první důležité dojmy a signály při prvním jednání.

·       Získá základní znalosti o organizaci a týmu před supervizí, o vztazích v organizaci a jejich možný vliv na supervizi a o nastavení supervizora před supervizí.

·        Mít představu o realizaci prvního setkání se supervidovanými a vyjednání kontraktu s týmem.

Týden 9


9. Týmová supervize. Vlastní proces supervize. Techniky supervizní práce v týmu. Ohniska zaměření supervizního procesu. Dynamika vztahů v rámci supervizního trojúhelníku. Hodnocení. Ukončování supervize.


V následující přednášce se budeme zabývat vlastním procesem týmové supervize. Seznámíte se s technikami supervizní práce v týmu a ohnisky zaměření supervizního procesu. Dále se budeme věnovat dynamice vztahů v rámci supervizního trojúhelníku, hodnocením a ukončováním supervize.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory  student:

·       Bude umět zodpovědět otázku, co dělá tým v rámci nově se rozvíjející supervize, co dělá supervizor a jakými otázkami se zabývá.

·       Získá základní znalosti o jednoduché struktuře průběhu supervizního setkání týmu.

·       Bude schopen znát základní techniky supervizní práce v týmu a porozumí dynamice vztahů v rámci supervizního trojúhelníku.

Týden 10


10.  Balintovské skupiny. Balintovská skupina a supervize. Struktura balintovských skupin.

  Na přednášce se studenti seznámí s balintovskými skupinami a využitím této metody  v supervizní práci. Dále se seznámíte se se strukturou balintovských skupin, poznáte meze a přesahy balintovských skupin.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory bude student:

·       Umět rozeznat meze a přesahy balintovských skupin.

·       Mít základní znalosti o práci v rámci balintovských skupin a jejich využití v supervizi.

·       Schopen definovat pojmy přenos, protipřenos a paralelní proces a pomáhat při organizaci balintovských skupin.

Týden 11

11.  Transakční analýza a její využití v supervizi. Moc a pomoc v pomáhajících profesích.


V této přednášce  se dozvíte základní informace o transakční analýze a jejím využití v supervizi. Budeme se rovněž zevrubně zaobírat dramatickým trojúhelníkem a mocí a pomocí v pomáhajících profesích.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory student:


·       Bude umět vysvětlit, co je to transakční analýza a jak se dá využít v supervizní práci.

·       Získá základní přehled o moci a pomoci v pomáhajících procesích.

·       Bude schopen definovat pojmy dramatický trojúhelník, oběť, kat a zachránce
v rámci dramatického trojúhelníku.

Týden 12


12.  Využití psychodramatu v supervizi. Jeviště. Výměna rolí, změna rolí, interview. Význam skupiny, jednání na nečisto a zpětná vazba.

   Tato přednáška se bude zabývat teorií psychodramatu a sociometrie a využitím psychodramatu v supervizi. Seznámíte se se základními pojmy a hlavními technikami jednání v psychodramatu. Pomocí příkladů z praxe, které níže uvádíme, si je tak budete moci lépe představit a napodobit je, což je zcela ve smyslu psychodramatu.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory student:

·       Bude umět vysvětlit pojem psychodrama a jeho vztah k sociometrii a pojmy jeviště,
výměna rolí – změna rolí – interview.

·       Mít základní přehled o hlavních technikách jednání v psychodramatu.

·       Bude schopen se orientovat v hlavních technikách používaných při psychodramatu.

Týden 13

13.  Vybrané techniky v supervizní práci. Modelování situací, hraní rolí, kreslení map, focusing. Video trénink interakcí a supervizní proces.


V poslední přednášce  se seznámíte s vybranými technikami  v supervizní práci, kterými jsou modelování situací, hraní rolí, kreslení map, focusing a videotrénink interakcí v supervizním procesu.

Po absolvování přednášky a prostudování příslušné kapitoly ze studijní opory student:

·       Bude umět popsat základní vybrané techniky v supervizní práci.

·       Mít základní znalosti o videotréninku interakcí a jeho specifikách.

·       Bude se orientovat ve vedení supervizního rozhovoru na základě znalostí jeho
základních fází.