Kazuistika Jméno: Jana Rok narození 1985 Rodinná anamnéza Dívka vyrůstala v úplné rodině. Matka – základní vzdělání, pomocná síla Otec – vyučen malíř Mladší sestra – vyučena Rodina bydlí ve třípokojovém bytě. Rodiče i sestra jsou zdrávi. Zdravotní stav – nejsou diagnostikovány žádné potíže Dle výpovědi matky bylo těhotenství a porod ze subjektivního hlediska v normě. Psychomotorický vývoj v raném dětství bez nápadných odchylek. Osobní anamnéza Dle vyjádření matky bylo těhotenství i porod v normě. Psychomotorický vývoj v raném dětství také. První nápadnosti pozorovány asi ve čtyřech letech. Pro automatické pohyby byla dívka hospitalizována. V nemocnici na neurologickém centru diagnostikována epilepsie. Po nasazení medikace se stav stabilizoval. V tomto období se projevuje občasná enuréza, která postupně odezněla po kompenzaci epilepsie. Předškolní docházka Navštěvovala mateřskou školu v místě bydliště. Během docházky do MŠ byla vyšetřena psychologem, který diagnostikoval hraniční pásmo LMR (perinatální encefalopatie) s organickým poškozením CNS. Školní docházka Školní docházka u dívky byla zahájena v roce 1992 na tehdejší zvláštní škole, Kde se vzdělávala podle vzdělávacího programu zvláštní škola. V rámci edukačních nedostatků u dívky provedena speciálně pedagogická a psychologická rediagnostika. Závěr diagnostiky: středně těžká mentální retardace. Od začátku školního roku 1994/95 byla na základě žádosti zákonných zástupců přeřazena do pomocné třídy při Zvláštní škole Sekaninova1, Brno. Od začátku školního roku navštěvovala Speciální školy Brno, Ibsenova 1, kde se vyučila podle vzdělávacího programu pomocná škola. Požadavky tohoto vzdělávacího programu zvládala nad rámec kognitivních možností. Byla snaživá, aktivní, kamarádská. Respektovala autoritu učitele. Ve školním roce 2002/03 začala navštěvovat praktickou školu dvouletou. Její výstupní hodnocení: Nejlepší žákyně ze třídy. Má velmi příjemné charakterové vlastnosti, je nekonfliktní, bezproblémová a slušná dívka. Její edukační výsledky odpovídají standardu výše uvedeného školského zařízení, trvá však delší dobu, než pochopí nové učivo v matematice. V jazyce českém je lepší při projevu. Při písemném projevu dělá chyby a písmo je méně úhledné. Čtení se pohubuje v pásmu ještě únosné normy běžné populace,rozumí čtenému textu. Při praktických činnostech je příkladem pro ostatní. Je zručná, pracovitá. Po složení závěrečných zkoušek se naskytla možnost pracovního uplatnění v restauračním zařízení. Toto sociální interakci se u dívky nepodařila uskutečnit. V současné době je klientem Aktivizačního a vzdělávacího centra, které pracuje v rámci projektu AVC. Znovu se navázaly kontakty s již zmiňovaným restauračním zařízením. Po zapracování v aktivizačním centru bude Jana v tomto zařízení pracovat jako pomocná síla v kuchyni a částečně se bude také podílet na obsluhování hostů. Odborné poradenské pracoviště v rámci aktivizačního centra (AVC) – speciálních pedagog., psycholog a kariérový poradce v maximální možné míře se snaží klientku uplatnit na volném trhu práce a tím tak u klientky naplnit podstatu sociální integrace.