Na Poříčí 12, 110 00, Praha 1 tel.: 224 872 075-7, fax: 224 872 076 e-mail: hestia@hest.cz, http://www.hest.cz Osnova kazuistiky Postup práce při psaní kazuistiky „Klientem“ může být i několik lidí, např. partneři, rodič - dítě, celá rodina, ale také kolegové, podřízení, nadřízení, či lidé z jiných organizací, se kterými při práci komunikujete. Z osnovy vyberte jen ty položky či dotazy, které odpovídají charakteru klienta a vámi poskytovaných služeb. Při popisu případu učiňte maximum pro zachování anonymity klienta. Neuvádějte skutečné jméno a příjmení, bydliště, datum narození, ani jiné údaje, které by klienta mohly identifikovat. Odlišujte fakta od jejich interpretace. Pokud je možno nějaký závěr opřít o pozorované údaje, uveďte je. Pokud ne, uveďte, že jde o hypotézu, a dodejte souvislosti, které pro ni svědčí. Fakta a stanoviska převzatá od jiných pracovníků či ze spisového materiálu uvádějte s označením zdroje. Při přemýšlení si všímejte, jak klientovo jednání a prožívání může souviset s chováním lidí kolem něj (členů rodiny, úředních míst, pomáhajících pracovníků a j.), a to nikoliv jako jednosměrně zapříčiněné chováním těchto osob, nýbrž hledejte cykly vzájemně se posilujících reakcí obou stran. Kazuistika má obvykle rozsah 3 - 5 stran, používejte formulací, které jsou vám přirozené, případně citujte hovorovou řeč, není to slohová práce. 1. Navázání kontaktu s klientem První setkání s klientem: v jaké souvislosti proběhlo? Jaká byla klientova zakázka, co žádal? Jaký byl první dojem z klienta? Dařilo se navázat kontakt? Jaké potíže se objevovaly při komunikaci s klientem? 2. Posouzení klientových potřeb a zdrojů a počáteční plán pomoci Jaké klientovy zdroje pracovník identifikoval? Z čeho je rozpoznal? Našel pracovník v klientově situaci nějaké nevyužité zdroje? Jaké klientovy sociální potřeby pracovník identifikoval? Z čeho je rozpoznal? Jaké možnosti, nástroje, či formy pomoci mu nabídnul? Jaká pomoc by byla rovněž na místě, ale mohla být nabídnuta, protože není k dispozici? Jak klient nabídku přijal a jaký kontrakt vzešel z požadavků klienta a nabídky pracovníka? 3. Podpora a pomoc k soběstačnosti Jakou podporu je třeba klientovi poskytnout s ohledem na dosažení jeho maximální možné soběstačnosti? Jakou podporu není třeba klientovi poskytnout s ohledem na dosažení jeho maximální možné soběstačnosti? 4. Další průběh práce na případu Jak se dál rozvíjel pracovní vztah s klientem? Jaké významné události se udály v průběhu práce na případu? Jak probíhala realizace původního plánu pomoci, v čem nemohl být plán uskutečněn? Které další sociální potřeby klienta se objevily dodatečně? Jaká je současná situace klienta? Došlo ke změně? Jaké okolnosti přispěly k současnému výsledku? Jak probíhalo poslední uskutečněné setkání s klientem? Je práce ukončena nebo probíhá dál? 5. Spolupráce s dalšími pomáhajícími pracovníky a fungování sociální sítě Jak probíhala spolupráce s dalšími pomáhajícími? Jaké okolnosti zde hrály roli? Lze z tohoto případu vyvodit něco pro: a) fungování sítě sociálních služeb obecně, b) způsob spolupráce s konkrétními pracovníky? 6. Reflexe vlastní role v případu Jaké byly osobní prožitky pracovníka ve vztahu ke klientovi a jeho problému (sympatie, antipatie, zlost, strach a j.) a jakou roli hrály pro vývoj práce na případu?