11. Sociální a pedagogická komunikace. Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc. Druhy komunikace: verbální (slovní) neverbální (mimoslovní) Podoby komunikace v prostředí školy: •intrapersonální – (komunikace, kterou si vede jedinec sám se sebou) • •interpersonální – komunikace mezi dvěma jedinci: • neformální (s kolegy v práci, se spolužáky ve třídě) formální (rozhovor s nadřízeným, s učitelem) •veřejná – (např. slavnostní projevy, projevy při rozličných příležitostech) Respektování pravidel při komunikaci: •kvantita - dbej na množství (kvantitu) sdělených informací, tzn., říkej jen to, co je nezbytné •kvalita – říkej pouze ověřené (kvalitní) informace (tzn., nevymýšlej si, nespekuluj) • •důležitost – prezentuj pouze informace, které jsou pro daný moment důležité (tzn., zbytečně nezahlcovat účastníky ve vztahu k tématu ne nezbytnými informacemi) • •srozumitelnost – je zapotřebí se vyjadřovat stručně, jasně, přesně, jednoznačně, srozumitelně • Rozličné modely pedagogické komunikace: učitel x žák učitel x celé třída učitel x skupina žáků žák x žák žák x skupina žáků žák x třída skupina žáků x skupina žáků skupina žáků x třída nonverbální komunikace zahrnuje gestika (gestikulace) mimika kinetika proxemika haptika posturologie gestika (gestikulace) •Projevy dokreslující verbální projev učitele, pohyby a gesta rukou (např. virtuální znázornění velikosti). •Určitá gesta, např. rukou, mohou mít v rozličném kulturním prostředí zcela odlišný význam (někdy i v přímém rozporu s původním úmyslem). • •Zvláštní význam nabývá gestika v oblasti speciální pedagogiky (např. znaková řeč u hluchoněmých apod.). mimika •sdělování (zvýrazňování) prezentovaných informací výrazem obličeje • •s mimikou souvisí zejména oční kontakt (nejvýznamnější projevy nonverbální komunikace) mimika - zajímavost Prostřednictvím výrazu obličeje můžeme sdělovat aktuální emoční stav. Podle odborníků, svaly v obličeji dokáží sdělit na 1 000 rozličných sdělení. K základním mimickým emočním projevům patří pláč, úsměv (smích). Rozeznáváme také mimické zóny: oblast čela a oboří, oblast očí a víček, oblast dolní části obličeje (tváře, nos, ústa). kinetika •zdůraznění obsahu pohybem těla. Rušivé projevy: -pohyb učitele před žáky (po celé třídě) -příliš statická poloha -postoj bokem -sedět celou dobu za stolem apod. proxemika - (komunikační) zóny •intimní: do 30 cm (např. při milování, objetí, poskytování útěchy, ochrany apod.). Do zmiňované zóny mají přístup příbuzní, rodiče, lékař, zdravotní personál, milenci atd. •osobní: 30 – 120 cm (např. příbuzní, učitelé, ale také osoby v MHD, na kulturních či sportovních akcích apod.) •sociální: 120 – 360 cm vztahuje se spíše k malé uzavřené společenské místnosti, kdy se jedná o „nemožnost“ osobního kontaktu (např. přednášky, besedy aj.) •veřejná: 360 – 760 cm (prostřednictvím reprodukčních a vizuálních technik lze značně veřejnou zónu rozšířit) např. koncert, divadelní představení apod. • haptika Haptika představuje komunikaci bezprostředním dotykem, např. pohlazením, podáním ruky, políbením, objetím apod. (Do sféry haptiky zařazujeme např. i pohlavky, pohlazení apod.). Nejvýraznějším prostředkem v oblasti haptiky se stává podání ruky (stisk). posturologie Posturologie se zabývá fyzickými postoji těla, postojovou konfigurací, vzdálenosti mezi samotnými účastníky komunikace (např. roztažené nohy při přednesu, nakročení směrem k posluchačům, natočení těla k posluchačům, poloha rukou). V některých případech je přednášející „přikován“ k jednomu místu (např. řečnický pult). tréma (nervozita) Tréma se projevuje například červenání, zvýšením pocení, suchem v ústech, ale také třes rukou, přešlapování na místě, chozením před žáky (posluchači) aj. Epochy ve vývoji lidské komunikace: •epocha rozličných znamení, posunků a signálů •epocha mluvení a jazyka (asi 38 tisíc let p. n. l.) •epocha písma a psaní (asi 4 tisíc let p. n. l.) •epocha tisku (15. století n. l.) •epocha masové komunikace (19. století n. l.) • Použitá a doporučená literatura: PRŮCHA, J. Komunikace učitele – žáci. In. PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. 1. vydání. s. 189–193. ISBN 978-80-7367-546-2.