Letní dětské tábory (LDT) - Aktivita pro děti a mládež, které obvykle probíhají v průběhu letních prázdnin. - Pobyt na táboře má celou řadu přínosných podnětů: jedná se o osobnostní rozvoj, schopnost prostřednictvím her a dalších aktivit rozvíjet spolupráci s ostatními, aktivně si odpočinout od školních povinností, získat nové dovednosti a zážitky, najít nové kamarády a přátelé. V dnešní době je důležitá schopnost jako je rozvoj samostatnosti a přizpůsobení se jinému režimu, než který děti zažívají v domácím prostředí. První letní dětské tábory začaly vznikat v roce 1861 v USA. Velký rozmach nastal po rozmachu skautské organizace na počátku minulého století. - Tábory a jejich členění: ·pořadatele (organizátora) na skautské, pionýrské, YMCA, YWCA, SOKOL, Pionýr aj.; ·typu ubytování (chaty, stany, budovy); ·zaměření (sportovní, turistické, kulturně-umělecké apod.; ·velikosti; ·místa (na jednom místě, putovní, hvězdicovité), stálé (např. několikaleté stabilizované místo). Výhodou je dobré technické zázemí, znalost podmínek pro činnost, sportoviště atd., Tábory a jejich členění: ·putovní – zpravidla turisticky zaměřené tábory (např. cykloturistika, zimní přejezdy apod.), ·uzavřenosti (otevřenosti) účastníků – skautské tábory, pionýrské, vodácké, jazykové tábory apod. Sem můžeme zařadit i tábory pro děti se zdravotním postižením atd. ·ročního období se může jednat o tábory: letní (jsou realizované výhradně v období letních prázdnin), zimní (jsou realizované v období vánočních a novoročních svátků, jarních prázdninách). ·převládajícího obsahového zaměření (např. sportovní aktivity, výuka cizích jazyků, turistická činnost, umělecké apod.) a další. Příměstské tábory Zvláštní kapitolou jsou tzv. tábory příměstské. Délka trvání je zpravidla jeden týden a podstatu tvoří skutečnost, že účastníci se na večer vracejí do svých domovů a ráno se opět dostaví na denní program. Obliba této formy táborů postupně narůstá, zvláště pak ve velkých městech. Příměstské tábory Jedná se o docházkovou týdenní aktivitu pro děti a mládež, která nabízí rozličné volnočasové aktivity, Ve své podstatě se jedná o vhodné naplnění volného času pro děti a mládež, které představuje hlídání v průběhu prázdnin (nejen letních, ale také jarních, případně v jinou roční dobu) v době, kdy rodiče jsou v pracovním procesu a nemají adekvátně zajištěnou péči o děti. -Od „klasických“ LDT se liší tím, že není zajištěné ubytování. Na druhou stranu je zajištěné pro účastníky stravování. Denní délka odpovídá přibližně pracovní době rodičů. -Příměstské tábory jsou po obsahové stránce zpravidla tematicky zaměřené, jako např. na sport, kulturně-umělecké aktivity, poznávání atd. Program tábora Základní osou činnosti je předem promyšlený program, který zahrnuje celou řadu aktivit, přičemž jednotícím (motivačním) prvkem může být např. celotáborová hra (CETEH). Jako příklad může být např. Pirátský tábor, známou pohádku, literární příběh, dobrodružná výprava do 22. století, Pobyt na táboře v době Dinosaurů, Husitská výprava atd. CETEH je následně „implementován“ do celé řady her soutěží jako motivační prvek. Je nutné dbát o respektování odlišností zájmu u chlapců a děvčat. Program tábora Pro případy např. nepříznivého počasí, je vždy mít záložní (krizový) program. S oběma variantami je vhodné seznámit vedoucí a instruktory tábora, a to pro případ náhlé změny programu. Takto (komplexně) připravený program tábora svědčí o přípravě a ucelené koncepci celého tábora. Nedílnou součástí programu, by měly být i rituály, které si kladou za cíl připomenout nejzajímavější aktivity, vyzvednout (citlivě vůči ostatním účastníkům) některé jedince a zanechat vzpomínku v emoční rovině. Například je vhodné předat upomínkové listy, diplomy apod. Hodnocení Po skončení tábora je nezbytné provést relativně objektivní hodnocení a uvědomit si možné rezervy a návrhy na zlepšení pro další rok (další akci). Existuje celá řada nástrojů, jako například tzv. SWOT analýza aj. SWOT analýza Hodnocení - SWOT analýza Silné stránky (Strenghts) Uvést všechny přednosti, které mohou přispět k větší prestiži, získání většího počtu zájemců apod. Slabé stránky (Weaks) Negativní projevy v systému řízení, obsahové stránky tábora, nevhodnosti objektu, prostředí, termínu apod. Příležitosti (Opportunities) Navázání dobrých vztahů s místní samosprávou, spokojenost účastníků atd. Hrozby (Threats) Nespokojenost rodičů za péči o jejich dítě, šíření nežádoucí informací, nemoc, úrazy apod. Hodnocení Je zapotřebí uvést, že se vždy musí na hodnotící nástroj nahlížet konkrétně k dané aktivitě a individuálně. To znamená, že nelze paušalizovat. Některé příležitosti mohou ve finále vystupovat jako silné stránky apod. Jednou z důležitých a neopomenutelných podmínek, a do jisté míry i garance úspěchu, je personální zabezpečení. Jedním z velkých rizikových oblastí na táborech (všeho druhu), hraje dodržování bezpečnostních předpisů. Např. při přesunu účastníků je třeba na silniční komunikaci respektovat pravidla silničního provozu, např. zabezpečit dozor v počtu 2 osob na 25 žáků (dětí), atd.