ANTROPOGENNÍ ČINITELÉ VÝCHOVY pedagogická profese (rodič) + žák (dítě) Základní pojmy Vychovatel Pedagog Učitel Výchovně vzdělávací model obsah učitel (rodič) žák (dítě) didaktické prostředky Pojem profese •pojmem profese je užší než pojem povolání •profese – skupina povolání spojená s odpovídající (požadovanou) teoretickou přípravou např. učitelské povolání •profesní povolání předpokládá vyšší kvalifikaci •etický kodex (není podmínkou, ale zvykem) Vznik pedagogické profese •důsledek dělby práce • •profesionální příprava učitelů u nás (od roku 1808) (velký vliv měl G. A. Lindner) •profesionální příprava vychovatelů – se začala koncipovat mnohem později a „nesystematicky“ Pojem – výchovný pracovník Výchovným pracovníkem je učitel nebo vychovatel (aj.), který plánuje, organizuje a řídí (cílevědomě) výchovný proces na odpovídající profesionální úrovni. (antipedagogika, černá pedagogika) Charakteristika pedagogického pracovníka Role: -tlumočníka (vyučuje svůj předmět) -stimulátora a animátora (podněcuje vlohy, schopnosti, nadání, sebevzdělávání aj.) -organizátora a konzultanta -koordinátora a integrátora (zodpovídá za fungování třídního kolektivu, realizaci aktivit aj.) -satisfátora (přispívá k uspokojování zážitků, radosti, řešení úkolů) -diagnostika (hodnotí aktuální úroveň, individuální zvláštnosti a dovednosti aj.) - OSOBNOSTNÍ STRUKTURA UČITELE temperament názory fyziologie povaha potřeby zkušenosti zájmy jiné PROFESNÍ KOMPETENCE •kompetence odborně •kompetence psychodidaktické •kompetence komunikativní •kompetence organizační a řídící •kompetence diagnostická a intervenční •kompetence poradenská a konzultativní •kompetence sebereflexní PROFESNÍ KOMPETENCE •kompetence odborně •kompetence psychodidaktické •kompetence komunikativní •kompetence organizační a řídící •kompetence diagnostická a intervenční •kompetence poradenská a konzultativní •kompetence sebereflexní Typologie Caselmanna logotrop (slovo) paidotrop (dítě) Typologie podle Döhringa 1.Ideový (náboženský) - spojuje vlastní pedagogickou práci s posláním, je spolehlivý, uzavřený a vážný. 2.Estetický - podtrhuje cit, talent, snaží se vychovat ze svých žáků nezávislá individua. 3.Sociální - věnuje se všem žákům ve třídě jako celku, méně je u něho zřetelný individuální přístup, vyznačuje se trpělivostí. 4.Teoretický - má výraznější vztah k vědě než k žákovi, objektivní, věcný, chladný. 5.Ekonomický - dobrý metodik, převládá u něj reálný přístup, podceňuje fantazii, nápaditost. 6.Politický (mocenský) - prosazuje sám sebe, přiklání se k trestání. 7.