VÝCHOVA MIMO VYUČOVÁNÍ Pedagogika volného času Školská zařízení pro výchovu mimo vyučování školní družiny školní kluby Školní družina (ŠD) •má i významnou socializační funkci •jsou rozděleny do oddělení, maximální počet dětí v jednom oddělení je stanoven na 30 •může zřizovat i zájmové kroužky, do kterých mají přístup i žáci, kteří nejsou do družiny zapsáni •primárně jsou ŠD určeny žákům 1. stupně ZŠ •v ojedinělých případech je možné, aby družinu navštěvoval i žák 2. stupně ZŠ Školní družina Hlavním posláním školní družiny je: rekreační relaxační funkce, zájmová činnost, příprava na vyučování další doplňující aktivity. Školní klub Školské zařízení pro výchovu mimo vyučování, určené pro žáky 2. stupně ZŠ. Vzhledem k tomu, že jednotliví žáci už mají své zájmy, je činnost školního klubu orientovaná především k uspokojování zájmů žáků. Školní klub může nabízet i další spontánní aktivity realizované v prostorách klubu nebo školy vhodných k této činnosti. Středisko volného času Střediska volného času (SVČ) mají dva základní typy organizací: domy dětí a mládeže (DDM) poskytuje především pravidelnou zájmovou činnost, příležitostnou zájmovou činnost a spontánní aktivity stanice zájmových činností Kroužek Kroužek je menší útvar, v jehož názvu většinou bývá zahrnuta jeho specializace. Může tak jít o kroužky počítačové, pohybových her apod. Soubor Soubor je označení pro útvar, který svou činnost může zaměřit i na veřejnou produkci. Většinou se tedy jedná o útvar, který bychom označili jako umělecký (pěvecký, taneční apod.). Klub Klub je útvar, kde je zpravidla činnost členů receptivní (tedy zaměřena na vnímání). Tento útvar může existovat i v rámci jiných organizací, které nemají primární účel v zajišťování trávení volného času. Kluby mohou mít zaměření na film, divadlo apod. Kurz Kurz je zpravidla omezen délkou trvání. Činnost kurzu sleduje osvojení nějaké vědomosti nebo dovednosti. Úspěšný absolvent může získat certifikát (osvědčení). Výhodou je, pokud má certifikát (osvědčení) nějakou platnost na úrovni regionu nebo republiky. Příležitostná zájmová činnost Může vykazovat i jisté znaky pravidelnosti, není to však činnost průběžná. např. tradiční zimní turnaje, zájezdy, exkurze, příměstské tábory apod. Spontánní aktivity mohou být různé hry na sportovištích, v čítárnách, posilovně apod. Specifické aktivity účast v rozličných soutěžích Domovy mládeže Domovy mládeže – instituce poskytující především ubytování, stravování a kvalifikované výchovné působení. Je určena pro žáky středních a vyšších odborných škol. Domovy mládeže Domov mládeže (DM) provozuje svoji činnost během školního roku. Podmínky provozu a pobytu v DM upravuje vnitřní řád, který vydává ředitel příslušného DM a který stanovuje práva, povinnosti a zákazy pro ubytované. Některá ustanovení se mohou lišit dle věku ubytovaných a zahrnují i sankce za porušení vnitřního domovního řádu (např. vyloučení žáka z DM). DM poskytuje možnosti trávení volného času, které by měly být odborně zajištěny. Nabídka činností by měla zohledňovat i spektrum škol, které ubytovaní studenti navštěvují. Základní umělecké školy Základní umělecké školy (ZUŠ), starší označení bylo lidové školy umění (LŠU), poskytují možnosti pro využívání volného času v umělecko-kulturním spektru zájmu (čtyři obory – hudební, výtvarný, taneční, literárně-dramatický. Povětšinou představují přípravu pro studium na dalších školách s uměleckým zaměřením (jako např. v hudebním oboru – konzervatoř, ve výtvarném oboru lze pokračovat na umělecké průmyslové školy, reklamu apod.).