Principy PP ► systematičnost, ► dlouhodobost, ► cílenost, ► soustavnost, ► aktivnost, ► uvědomělost, ► zaměřenost (SPP - postoje, hodnoty a změny v chování, NPP - rozvíjení sociálních interakcí a zdraví) ► komplexnost (děti i rodiče) ► koordinace ► kontinuálnost ► včasnost ► mezioborovost Podmínky pro rozvoj ► Provázanost systému ► Efektivní spolupráce ► Funkční informační systém ► Funkční systém vzdělávání ► Efektivní systém akreditací vzdělávacích programů ► Vícezdrojové a víceleté financování projektů Rizikové a protektivní faktory Rizikové faktory a ochranné faktory BIOLOGIE/GENETIKA ► Rizikové faktory ► Alkoholismus v rodině ► Ochranné faktory ► vysoká inteligence SOCIÁLNI PROSTREDÍ ► Rizikové faktory ► chudoba ► rasová nerovnost ► nezákonná příležitost ► Ochranné faktory ► kvalitní školy ► soudržná rodina ► zdroje v okolí ► zájem dospělých VNÍMANÉ PROSTŘEDÍ ► Rizikové faktory ► modely deviantního chování ► normativní konflikt rodičů-kamarádů ► Ochranné faktory ► modely konvenčního chování ► vysoké kontrolní mechanismy vůči deviantnímu chování OSOBNOST ► Rizikové faktory ► malé vnímané životní šance ► malá sebeúcta ► sklony k hazardování ► Ochranné faktory ► důraz na úspěchy ► důraz na zdraví ► netolerování deviací chován! ► Rizikové faktory ► problémové pití alkoholu ► špatná práce ve škole ► Ochranné faktory ► chození do kostela ► práce ve školních a zájmových kroužcích Rizikové a protektivní faktory Biologické faktory ► Rizikové faktory: genetický profil, rodinná historie (UD), choroby, doprovodné zdravotní problémy nebo antisociální osobnost v rodině, afektivní poruchy v rodině aj. Psychologické faktory ► Rizikové faktory: senzitivita pľi vyrovnání se s nemocemi, poruchy emocionality, impulsivita, deprese, deficity v sociálních dovednostech, hostilita a agrese, odcizení, nízké sebevědomí a sebehodnocení, negativní životní události a zážitky , těžkosti s učením, problémy v chování a temperamentu, traumatické zážitky, problémy ve vazbě na matku, včasné začátky rizik, faktorů. ► Protektivní faktory: emocionální stabilita, rozvoj sociálních dovedností, pozitivní vztah k sobě, zdravě vyvážené sebevědomí, sebehodnocení a výkonnost ve škole, odolnost vůči zátěži, flexibilita, dovednosti zaměřené na cíle a řešení. Sociální faktory prostředí - rodina ► RF: zneužívání alkoholu, drog, gambling u rodičů, ztráta rodinných vztahů-cizinci, slabá rodičovská podpora, nedostatečný zájem a kontrola rodičů, segregace, chudoba rodiny nedostatek financí, nezaměstnanost rod., hrubost a konflikty v rodině, souhlasný postoj k užívání drocj, alkoholu, gamblerství, neúčinná a nedůsledná rodičovská výchova hl. u dětí s poruchami v učení nebo problémy v chováni. ► PF: pozitivní pouto mezi rodiči a dítětem, emocionální podpora, absence ostrého a zlého kritizování, vysoká rodičovská očekávání a víra v možnosti dítěte, jasná pravidla a očekávání, rodičovská kontrola a důslednost, integrace rod. do nového soc. prostredí... Sociální faktory prostředí - škola ► RF: školní selhávání, negativní, nezdravé a nebezpečné školní klima, nízké očekávání pedagogů, nevíra v rozvoj dítěte, ztráta jasné školní politiky k užívání drog a jinému RCH, ztráta vazby na školu, agresivní nebo odtažité chování ve třídě, odborná nepřipravenost pedagogů na práci s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí, cizinci, dětmi s RCH. ► PF: komprehensivní přístup, pečující, podporující a zdravé školní prostředí, vysoká očekávání, jasné srozumitelné standardy a vhodná pravidla, porozumění chování a dynamice vývoje dětí, děti a mladí participují na školním dění a jsou zahrnuti do rozhodování, vč. rodičů, zodpovědnost ke školním věcem a povinnostem. Sociální faktory prostředí -vrstevníci ► RF: souhlasné postoje k alkoholu, drogám, šikanování a dalšímu RCH, součást skupiny s RCH, součást skupiny, kde se objevují problémy s chováním, slabé sociální dovednosti, odmítnutí a vyřazení z vrstevnické skupiny. ► PF: dítě je součástí pozitivních skupinových aktivit a norem, má , sociální dovednosti, vytváří rozhodnutí sám za sebe, asertivní, dobrá interpersonální komunikace, mít kamarády a společné akce a vzájemnou podporu. Sociální faktory prostředí -komunita ► RF: ztráta ekonomických a sociálních, vzdělávacích příležitostí, rozvoj užívání drog, alkoholu, gamblingu, komunitní postoje podporují gambling, alkohol a užívání drog, život v lokalitách je charakterizován kriminalitou, narušené sousedské vztahy, odcizení lidí a nezájem o dění, vysoká mobilita lidí, kulturní nesourodost, vytváření uzavřených lokalit ► PF: Komunita reflekuje rizika , sociální a zdravotní souvislosti, pečuje a podporuje komunitu a ekologické prostředí, vytváří sociální a ekonomické příležitosti, podporuje aktivity na bázi duchovního rozvoje, sponzoruje aktivity v komunitě, zaměřuje se na rozvoj a zájem člověka a komunity, rozvíjí spektrum aktivit pro děti a mladé lidi, je senzitivní k různým kulturám a náboženstvím. ► PP musí být prováděna v komunitě se zapojením všech aktérů ► PP je založena na priorizaci, koordinaci, spolupráci a racionalitě, objektivních datech, spektru přístupů ► PP je monitorována, vyhodnocena a kontrolována ► Kvalitní a efektivní programy jsou dostatečně ohodnoceny Protektivní a rizikové faktory Tabulka 2.1: Rizikové a ochranné faktory v šesti oblastech aktivity (L) Oblast Rizikové fa kto ľ v Ochranné faktory Jedinec Rané aeresivní chování S ebeo vládaní Rodina Nedostatek rodičovského dohledu Dolil ed rodičů Vrstevnici Zneužívání návykových látek Studijní předpoklady Škola Dostupnost drog Protidrogová politika Instituce Pěstounská péče. umístěni mimo domov Profesionální sledování, volnočasové aktivity Komunita Chudoba Silná vazba na prostředí ( ) Upraveno a rozšířeno dle Robeitson et aL (2003) a Gee et al. (2006). Vrstevníci ► Na užívání a zneužívání alkoholu mají vliv proměnné sociálního učení, postoje vrstevníků (převaha norem ve prospěch deviantního chování), vlastní souhlas (přijetí deviantních norem) a chování vrstevníků. ► Konzumace alkoholu u adolescentů je predikována pocity týkajícími se očekávaných účinků alkoholu a delikvencí vrstevníků. ► S užíváním kanabisu v adolescenci je spojeno trávení většiny večerů venku a užívání kanabisu vrstevníky nebo staršími sourozenci. ► Problémy související se školou jsou silným prediktorem ve všech stádiích zapletení se s kanabisem (začátek experimentálního užívání, zahájení pravidelného užívání, progrese k pravidelnému užívání, neschopnost přestat užívat, experimentální užívání, neschopnost přestat užívat, pravidelné užívání). Rodina ► Rizikovými faktory v rodině v souvislosti s užíváním návykových látek v adolescenci jsou: ► známé užívání nebo abúzus návykových látek v rodině a nedostatek rodičovského dohledu. ► Ochranné faktory jsou: ► vřelé a podpůrné rodinné prostředí, prosociální rodinné procesy (pravidla, hlídání) a emoční vazba. Sociální aktivity ► Sociální aktivity zvyšují konzumaci alkoholu a výlety zase konzumaci kanabisu, kulturní aktivity snižují konzumaci kanabisu a sportovní aktivity konzumaci tabáku. ► Náboženské vyznání působí jako ochranný faktor proti započetí užívání kanabisu. ► Zdá se, že pití u adolescentů ovlivňují jak explicitní, tak implicitní kognice týkající se alkoholu. ► Potíže se spánkem v raném dětství signifikantně zvyšují pravděpodobnost časného začátku užívání alkoholu, kanabisu a jiných drog. ► Obecně je u chlapců riziko užívání návykových látek vyšší než u děvčat. ► Co se týče duševních poruch, prevalence poruch chování je vyšší u chlapců, ovšem internalizující poruchy a posttraumatická stresová porucha jsou častější u děvčat. ► Nicméně u dětí s antisociálním chováním vykazují vyšší riziko užívání návykových látek děvčata, nikoliv chlapci. Osobnost a temperament ► Dobré sebeovládání vede v adolescenci k nižší míře užívání návykových látek. ► Stydlivost může chránit dívky před užíváním kanabisu. Riziko pití alkoholu zvyšuje slabá regulace negativní nálady, větší očekávání snížení napětí po požití alkoholu a pití jako zvládací strategie. ► S užíváním kanabisu a kouřením cigaret je spojeno hledání vzrušení. Psychopatologie ► U dětí s duševní poruchou je pravděpodobnější, že začnou pít v mladém věku a že v uplynulém měsíci užily kanabis. ► Problémy s chováním, agresivní chování a delikvence jsou významnými prediktory užívání návykových látek. ► Mnohé ze souvislostí časného ADHD s pozdějším užíváním návykových látek lze vysvětlit vazbou mezi ADHD a poruchami chování. ► S abúzem nebo závislostí na alkoholu a závislostí na kanabisu souvisejí depresivní poruchy. Existuje také reciproční účinek mezi sebevražedností a užíváním návykových látek. Poruchy nálady (včetně bipolárních poruch -hypománie a mánie) pred i kují zvýšenou míru užívání kanabisu a poruchu spojenou s jeho užíváním. Co se týče úzkostných poruch, byly výsledky proměnlivé. ► Zneužívání v dětství, zanedbávání a posttraumatická stresová porucha jsou spojené s užíváním a zneužíváním návykových látek.