Úkoly pro zakončení předmětu neziskový sektor a dobrovolnictví Prosím odevzdejte do začátku zápočtového týdne na moji školní mailovou adresu seminární práci, která bude mít formální úpravu, úvod: kde pracujete a případně Váš vztah – zkušenost s neziskovým sektorem, praktickou část: odpovědi -rozbor situací následujících čtyř úkolů, závěr a použité zdroje. Děkuji Honová Úkol 1: Porovnání veřejné a neziskové služby Scénář: Představte si službu denního stacionáře pro osoby se zdravotním postižením. Jeden stacionář provozuje krajská příspěvková organizace (veřejný sektor) a druhý podobný stacionář provozuje nezisková organizace (např. spolek rodičů dětí s postižením). Porovnejte tyto dvě zařízení z hlediska fungování. Zaměřte se na: financování provozu, personál (placený vs. dobrovolníci), možnosti rozhodování a inovací, a vztah ke klientům a komunitě. Identifikujte 3 hlavní rozdíly a také uveďte, v čem mohou spolupracovat (jak veřejný a neziskový sektor se mohou doplňovat, ne jen konkurovat). Úkol 2: Návrh dobrovolnického programu Scénář: Jste skupina pracovníků neziskové organizace, která poskytuje doučování a volnočasové aktivity pro děti ze sociálně znevýhodněných rodin ve vašem městě. Chcete rozšířit své služby o program, do kterého zapojíte dobrovolníky – vysokoškolské studenty jako mentory a lektory kroužků. Vaším úkolem je navrhnout dobrovolnický program: Jak získáte dobrovolníky a vyberete vhodné kandidáty? Jak je zaškolíte a povedete (supervize)? Jak je motivujete, aby vydrželi dlouhodobě? A jak zajistíte, že jejich činnost bude kvalitní a bezpečná pro děti (např. etický kodex, dohled, právní rámec)? Sestavte plán o několika bodech. Úkol 3: Založení malé neziskové organizace Scénář: Skupina nadšenců (rodiče dětí s poruchami autistického spektra a studenti speciální pedagogiky) se rozhodla založit neziskovou organizaci, která bude provozovat volnočasový klub pro děti s autismem ve vašem regionu. Vaše skupina má navrhnout postup založení a rozjezdu takové organizace. Konkrétně určete: jakou právní formu zvolíte a proč; jaké kroky musíte podniknout k oficiálnímu založení a jak budete shánět zdroje financování pro činnost klubu. Uveďte i právní povinnosti po založení . Úkol 4: Řešení etické situace v dobrovolnictví Scénář: Nezisková organizace, která zprostředkovává dobrovolníky do programu „Kamarád“ pro děti z dětských domovů, řeší následující situaci: Jedena z dobrovolníků (říkejme jí Jana) si vytvořila silný vztah s desetiletým dítětem, se kterým tráví volný čas jako starší kamarádka. Organizace zjistila, že Jana bez vědomí organizace i domova vzala dítě o víkendu na výlet mimo město a také k sobě domů. Navíc na sociální sítě vložila fotografie toho dítěte z výletu. Tyto kroky porušují pravidla programu. Analyzujte problém: Jaká rizika a etické problémy vidíte v jednání dobrovolníka? Jak by měla organizace zakročit vůči Janě a ochránit zájmy dítěte? Navrhněte opatření do budoucna, aby k podobným situacím nedocházelo.