Naše Zn. (č.j.) - š.: Naše Zn. (č.j.) - š.z.: Datum: Vyřizuje: Evid. č. spisu: IZO ŠPZ: ZPRÁVA ŠKOLSKÉHO PORADENSKÉHO ZAŘÍZENÍ Pouze pro žáka nebo zákonného zástupce! Dítě/žák/student XXX je klientem PPP od roku 2022, kdy mu byl doporučen odklad školní docházky a dále vhodné možnosti pro rozvoj předškoláčka. Také byla doporučena pravidelná docházka do MŠ, to však z důvodu časté nemocnosti Jméno a příjmení: Datum narození: Věk v den vyšetření: Bydliště: Škola: Adresa školy: Ročník: 3. Třída: 3. Datum přijetí žádosti o poskytnutí poraden. pomoci: Datum vyšetření v ŠPZ: Důvod vyšetření: Komplexní kontrolní vyšetření je realizováno na žádost rodičů. Zpráva je určena pro: zákonného zástupce Podklady pro stanovení podpůrných opatření ve vzdělávání Anamnéza: XXX nebylo realizováno. V loňském roce bylo realizováno vyšetření v PPP pro nastavení vhodných podpůrných opatření pro 1. třídu ZŠ. Aktuálně končí XXX 1. třídu. Uvádí, že ve škole ho baví výtvarná výchova, dodává: celkově všechno. Domácí příprava je s dopomocí maminky a babičky. Zabere mu hodně času. Bývá často nemocný, má hodně absencí, je pro něj obtížné vše dohánět. Do školy chodí rád, je rád s dětmi, také je rád a často v kontaktu se sestřenicí. Ve volném čase je rád na zahradě, prochází se, hraje si s kočkou, pomáhá dědečkovi. Rád běhá, rád sportuje, ale maminka mu to omezuje kvůli zdraví. Rád se dívá na pohádky, pozoruje mikroskopem (zkoumá hmyz). Průběh vyšetření: (záznam o průběhu vyšetření, popis použitých postupů a diagnostických nástrojů, záznam konzultace s dalšími subjekty, které se podílejí na péči o žáka) a) Část psychologická Velmi radostně zapojuje do spolupráce. Odpovědi na mě přímo volá. Na zadané otázky odpovídá pohotově, se snahou a se zájmem. Patrná je vyšší míra napětí (pravděpodobně ze snahy uspět), XXX se propíná. Pracuje soustředěně. Po tělesné stránce působí XXX starším dojmem, než je jeho chronologický věk. Naopak v projevu je Zpráva ŠPZ str. 1 / 4 Jméno dítěte dětský a působí mladším dojmem. V neverbálně zaměřených úkolech, kde řešení skládá nebo tvoří rukama, pracuje XXX se snahou, se zaujetím, opravdově. Při situacích pro něj obtížných nebo ve chvílích, kdy se mu nedaří, je zklamaný a trápí ho to, potřebuje ujištění. Vše se opět promítá do jeho tělesných projevů, XXX se mračí, třepe rukama. Celkově je pro něj důležitá individuální forma vedení. XXX přichází bez obav, odloučení zvládá dobře, ochotně se zapojuje do spolupráce. Ve verbálně zaměřených úkolech pracuje se zaujetím, odpovědi na mě s radostí přímo volá, celkově je v projevu opravdový. Některé otázky je třeba položit jinak, aby jim porozuměl. Zpočátku pracuje přiměřeným tempem, postupně pomaleji a pomaleji. Má viditelnou radost z úspěchu, pochvala ho motivuje. Zároveň není rád, když nezná odpověď na otázku, je pro něj obtížné přijmout to, komentuje to , potřebuje ujištění. V neverbálně zaměřených úkolech, kde řešení skládá nebo tvoří rukama, pracuje soustředěně, naplno, se snahou a velkým nasazením, oběma rukama, ale velmi pomalu. XXX je schopen zadání vyřešit, ale potřebuje k tomu až dvojnásobně větší čas než je limit na daný úkol. Zpočátku je v projevu klidný, spolu s narůstajícím časem a únavou se u něj projevuje psychomotorický neklid, nejprve pouze nohama, následně si i brouká a v druhé části vyšetření je patrný také neklid rukama (jezdí nimi po stole) WISC: Celková aktuální úroveň rozumových schopností XXX spadá do dolního pásma průměru, avšak rozložení schopností je výrazně nerovnoměrné od pásma nadprůměru po výrazná oslabení. Celková úroveň verbální složky nadání odpovídá pásmu průměru. Celková úroveň názorově - logické složky nadání spadá do pásma podprůměru. Ve srovnání s psychologickým vyšetřením v roce 2023 jsou výkony XXX celkově na lepší úrovni. Ale i nadále výrazně limituje pomalé pracovní tempo. Nejlepších výkonů v rámci svých schopností - ve srovnání s populací vrstevníků výsledků vysoce nadprůměrných dosahuje XXX v subtestu zaměřeném na schopnost zobecnění a analogie (tzv. abstraktní myšlení). Průměrných výkonů dosahuje v subtestech zaměřených na základní vědomosti a znalosti, na početní úsudek, porozumění situacím z praktického života a na schopnost zachytit detail (odlišit podstatné od nepodstatného). Kvalitních výsledků dosahuje v subtestech zaměřených na pochopení vztahu mezi příčinou a důsledkem, XXX rozumí tomu, co se událo, na vypracování řešení však potřebuje více času než je limit pro daný úkol. Oslabení přetrvává v subtestech zaměřených a na krátkodobou sluchovou a operační paměť, dále na schopnost analyticko - syntetického myšlení. Nejvýraznější oslabení přetrvává v oblasti vizuomotorického tempa, to se promítá doma i ve škole do tempa všech grafických činností jako je psaní ve všech formách, kreslení a následně geometrie. XXX kreslí pravou rukou, silným přítlakem, komentuje, co kreslí. Kresba neodpovídá nadání po stránce formálníani obsahové, chybí podstatné detaily. b) Část speciálně-pedagogická XXX je v kontaktu uvolněný, komunikativní, po celou dobu napojený, dobře naladěný, spolupracující. Písemný projev: XXX píše pravou rukou, držení je v tzv. špetce, ale výrazně křečovité. Neuvolněná je celá horní končetina. Písmena si vybavuje bez obtíží , dle diktátu dokáže napsat jednoduchá slova i krátkou větu. Zvládá opis i přepis (ten s větší chybovostí - vynechaný háček, záměna r/z). Nedodržuje zatím velikost písmen, s pomocnou linkou se mu to ale daří. Čtenářský výkon: při čtení izolovaných slabik je patrná nedostatečná automatizace slabik se souhláskovými shluky (kul/klu). Rychlost čtení souvislého textu je průměrná, některá slova čte XXX již vázaným slabikováním, pomáhá si motorickým ukazováním, snaží se dodržovat větnou intonaci. Z čteného textu si vybavuje podstatné informace. Matematické dovednosti: XXX je nejistý při orientaci v číselné řadě do dvaceti (při sestupu). Představa o čísle v oboru do deseti se jeví rozvinuta, do dvaceti zatím méně (např. patnáct prstů počítá po jedné). Zatím nemá uchopeno tzv. konzervaci množství (nezávislost množství prvků na dalších vlastnostech - velikosti, uspořádání prrvkůapod.). Má obtíže s operačními pojmy „o jeden více/méně“ při manipulaci s kostkami s instrukcí „dej o jednu víc než tři“ namísto čtyř dává jednu apod. Nemá zatím automa tizované rozklady čísel v první desítce, sčítá a odčítá na prstech, poměrně pohotově v oboru do deseti. Nespoj uje si zatím analogicky počítání v druhé desítce (např. k příkladu 5-2 příklad 15 - 2). Specifické funkce: XXX má průměrně rozvinutou funkci sluchového rozlišování, výrazně nezralou má funkce sluchové syntézy a analýzy. Ve zkoušce zrakového rozlišování podal podprůměrný výkon z hlediska chybovosti (patrné jsou obtíže s rozlišováním reverzních tvarů) i tempa. Pravolevou orientaci nemá zatím plně automatizovanou Zpráva ŠPZ str. 2 / 4 Dominik Valenta na vlastním těle, v protilehlých rovinách ji zatím určuje zcela nesprávně. V řeči přetrvává nesprávná výslovnost hlásek Zároveň je pro XXX významná pravidelná docházky do školy (pro upevnění učiva) včetně účasti na R, Ř. Jako nezralá se jeví grafomotorika. Doporučení pro rodiče a domácí práci: - zaměřit se na rozvoj sluchové syntézy a analýzy (hláskování slov, slovní fotbal apod.), ideálně každý den cca 3 - 5 min; - trénovat denně v minutových dotacích správnou výslovnost; - zaměřit se na posílení zrakového rozlišování (doporučujeme prac. listy Zrakové rozlišování, případně Prostorová orientace od J. Bednářové) - věnovat se matematickým dovednostem - v co nejvyšší míře s podporou manipulace, tzn. počítat prvky o různých uspořádáních, trénovat s názorem rozklady čísel v první desítce, ukázat XXXsouvislost mezi rozklady, sčítáním a odčítáním, hrát si s číselnou osou do dvaceti (určovat číslo před/za daným) atd. V případě zájmu nabízíme metodickou podporu. S maminkou konzultována možná podpora XXX po všech stránkách, celkově význam duševní hygieny. Pro XXXje důležité účastnit se školních aktivit mimo školu a mimoškolních akcí, také vnímáme jako důležité postupně XXX otužovat a zvyšovat jeho odolnost (opět po stránce tělesné i duševní), aby měl možnost trávit více času ve škole a se spolužáky, rozvíjet se po všech stránkách a prohlubovat a upevňovat vztahy se spolužáky. Pokud XXX chybí ze zdravotních důvodů, je třeba být se školou v kontaktu, doplnit si zameškané učivo, využít možnost školou nabízené úzké spolupráce s asistentkou pedagoga. c) Část pedagogická Závěr z vyšetření: Kontrolním komplexním vyšetřením zjišťujeme, že celková aktuální úroveň nadání XXX spadá do dolního pásma průměru, rozložení schopností zůstává výrazně nerovnoměrné od pásma nadprůměru po výrazná oslabení. Disproporce jsou patrné i v jiných oblastech (tělesný vývoj, emoční projevy). Celková úroveň verbální složky nadání odpovídá pásmu průměru. Celková úroveň názorově - logické složky nadání spadá do pásma podprůměru. Ve srovnání s psychologickým vyšetřením v roce 2023 jsou výkony XXXcelkově na lepší úrovni. Ale i nadále XXX výrazně limituje pomalé pracovní tempo. XXX má nízkou odolnost vůči zátěži, patrná je vysoká míra vnitřního napětí, v důsledku snadná unavitelnost. Aktuálně není možné určit, zda projevy chování XXX souvisí pouze s ochranitelským vedením ze strany rodiny,v úv az e zůstávají PAS. Speciálně pedagogickým vyšetřením byly zjištěny významné nezralosti v oblasti fonematického uvědomování (sluchová syntéza a analýza slov), expresivní řeči (nesprávná výslovnost), zrakového rozlišování (nebyly překonány reverzní tendence), pravolevé orientace a grafomotoriky. Tyto funkce jsou nezbytné pro bezproblémové učení se triviu. Čtenářské dovednosti XXXse aktuálně jeví jako průměrné - je správně navozena technika čtení, chybovost je běžná, tempo odpovídá výkonům vrstevníků, porozumění čtenému je adekvátní. Při psaní je patrné XXXzvýšené úsilí (křečovité držení psací potřeby, nedostatečně uvolněná horní končetina, pomalé tempo), ale písmena si vybavuje bez obtíží, dokáže psát dle diktátu i přepsat jednoduchou tištěnou větu. Chybovost zde nepřekročila normu. K dodržení správné velikosti písmen XXX zatím potřebuje pomocnou linku. Jako nejméně rozvinuté se v tuto chvíli jeví jeho matematické dovednosti. Vázne orientace v číselné řadě, není uchopena konzervace množství, vázne porozumění některým pojmům spojeným se sčítání a odčítáním (např. „o jeden méně“). Při počítání do desíti je patrná potřeba opora o prsty, XXX dopočítává po jedné. Uvedené výsledky zatím diagnosticky neuzavíráme. Vzhledem k výsledkům vyšetření a všem dostupným informacím XXX je nadále důležitá vysoká míra individualizace - podpora třídní učitelky spolu s podporou asistenta pedagoga, dostatek času na práci (čas až dvojnásobný), dále doporučujeme 1 hodinu týdně PSPP. mimoškolních akcích, aby měl XXX možnost být v kontaktu se spolužáky (pokud má možnost být s dětmi, je s nimi rád). Proto při závěrečné konzultaci s maminkou komunikován význam a důležitost pravidelné docházky XXX do Zpráva ŠPZ str. 3 / 4 školy a úzká spolupráce rodiny a školy. Také docházka do všech vyučovacích hodin je pro zdravý harmonický vývoj XXXdůležitá, včetně hodin TV, není vhodné omlouvat XXX z hodin TV, náplň hodiny je možné přizpůsobit dle aktuálních možností XXX. Kontrolní vyšetření doporučujeme za rok. I nadále je třeba sledovat ve spolupráci s rodiči vývoj XXXa vzhledem k výše uvedeným disproporcím doporučujeme realizovat psychologické vyšetření u klinického psychologa pro diferenciální diagnostiku ve vztahu k poruchám autistického spektra (versus nerovnoměrný vývoj CNS, úzkostné projevy, hyperprotektivní výchova). Mamince předány kontakty. Termín kontrolního vyšetření: Dne Zpracoval(a): Mgr. Lenka Nejeschlebová psycholog, vedoucí PPP speciální pedagog psycholog, vedoucí PPP PPP Olomouc U Sportovní haly 544/1a, 779 00 Olomouc školské poradenské zařízení razítko pracoviště Informovaný souhlas a prohlášení zletilého žáka / zákonného zástupce žáka Žák nebo zákonný zástupce byl s výsledky vyšetření a s navrhovaným doporučením pro vzdělávání žáka osobně seznámen. Dále byl seznámen s dalšími postupy, které jsou nezbytné pro úpravy průběhu vzdělávání žáka, způsobem pro žáka nebo jeho zákonného zástupce srozumitelným. Poučení: Žák nebo zákonný zástupce může do 30 dnů ode dne, kdy obdržel tuto zprávu školského poradenského zařízení, požádat právnickou osobu zřízenou a pověřenou ministerstvem prováděním revizí o její revizi. Zprávu z vyšetření jsem převzal dne: Příjmení, jméno a podpis: Zpráva ŠPZ str. 4 / 4