ANAMNÉZA Původně medicínská diagnostická metoda zaměřená na „rozpomínání si na předchorobí“, kterou v současnosti využívá i psychologie, pedagogika a speciální pedagogika a kde diagnostik získává od klienta, jeho rodičů a dalších odborníků (učitele, lékaře, sociálního pracovníka) formou rozhovoru či dotazníku údaje relevantní problémům klienta a pomáhajícím tyto vysvětlit. Údaje takto získané jsou vždy důvěrné a profesionální etika zavazuje daného odborníka k naprosté mlčenlivosti. Anamnéza se zaměřuje jak na osobnost vlastního klienta, tak na jeho nukleární rodinu (rodiče a sourozenci), širší rodinu (prarodiče a další příbuzné), popř. sociokulturní prostředí, v němž vyrůstá. Podmínky sběru anamnestických údajů (edukační konstrukty) „Edukační konstrukty jsou všechny teorie, modely, plány, scénáře, předpisy a jiné teoretické výtvory, které nějakým způsobem určují či ovlivňují reálné edukační procesy“ (Průcha, 1977, s. 61) - pojmenování problému, který chceme řešit (motorika, řeč, chování, učení…..) - sestavení anamnestického archu (záznamu, protokolu) - volba místa setkání k anamnestickému rozhovoru (anamnéza se uskutečňuje formou polořízeného rozhovoru se zákonnými zástupci dítěte/respondenty) - Doporučení pro vedení AR: o připravit otázky předem o dbát na formulaci otázek (jasné, srozumitelné, jednoznačné) o rozhovor taktně usměrňovat, nevnucovat své názory, netázat se na známá fakta, netrvat na odpovědi „za každou cenu“, dbát na přiměřené neverbální projevy (modulační faktory, gestikulace, postura, proxemika…….) o vyžádat souhlas se záznamem (písemně, audio, video) o pozorně naslouchat ( respondent se často svěří se skutečnostmi, na které se neptáme, ale jsou důležitým diagnostickým prvkem) o respektovat předem dohodnutou časovou dotaci (cca 1 hodina) o probrat dílčí závěry rozhovoru, příp. domluvit lhůtu na vyhotovení závěrů Anamnestické schéma Záznamový arch/protokol : formát dle vlastní úvahy Doporučení: o vymezit prostor pro zachycení průvodních projevů respondenta (nápadné verbální a neverbální projevy – červenání, nedodržení očního kontaktu, nervozita, tempo řeči) o zaznamenat pochybnosti o pravdivosti výpovědi respondenta Příklad: Údaje o dítěti: jméno a příjmení, adresa, datum narození, kdo o dítě pečuje, třída, rok školní docházky Datum rozhovoru: Respondenti: rodiče, zákonní zástupci, vychovatelka (např. u dětí umístěných v DD……) Administrátor: jméno, kdo rozhovor řídil Důvod šetření: např. problémy v chování, poruchy pozornosti, neukázněnost, potíže ve vyjadřování………. Anamnéza rodinná se zaměřuje na vyšetření rodinných poměrů včetně zjištění údajů o rodičích, sourozencích i předcích, popř. závažnější data v postranních liniích rodiny se zřetelem na patologické úchylky. Zjišťujeme: Základní údaje o rodině: s kým dítě žije, zda se jedná o biologické rodiče, zda je rodina úplná – neúplná, příp. počet rozvodů, věk dítěte při rozvodu, příp. úmrtí rodiče……. Další údaje o rodině: zdravotní stav rodičů, styl rodinné výchovy, metody výchovy, další specifické údaje o rodině, např. střídavá péče o dítě…….. Vzdělání rodičů, jejich věk, zaměstnání, příp. změny zaměstnání: Sourozenci: počet, věk, vztahy, postavení dítěte mezi sourozenci…… Další osoby v rodině: prarodiče, partneři…..a okolnosti jejich působení v rodině Příklad: Otec, matka/zákonní zástupci dítěte: Příjmení, jméno, rok narození, národnost: Vzdělání, nynější zaměstnání: Osobní vlastnosti, postoj k dítěti, postoj ke škole: Vztahy v rodině, sourozenci, prarodiče, typ výchovy, bytové podmínky: Rozvod, výchova svěřena komu, návštěvy: Citová vazba k dítěti, jiná významná data: Dítě je v péči odborného lékaře, psychologa: Vlastnosti, zájmy, záliby: Nápadné projevy chování (neurotické příznaky, zlozvyky): Příklady pochval, trestů, odměn, které jsou uplatňovány ve výchově: Zdraví rodičů, prarodičů, sourozenců: Anamnéza osobní/vývojová navazuje na rodinnou a shromažďuje data o vyšetřované osobě z období prenatálního, peri- a postnatálního, z raného dětství, z období předškolního a školního věku atd. až po současný stav. Zaměřuje se na údaje týkající se celkového biologického, neuropsychického a sociálního vývoje včetně prodělaných chorob, operací, úrazů alergií, užívání léků apod. Ve škole často pracujeme s vývojovou anamnézou žáka. Její použití se většinou soustřeďuje na skupinu žáků s výchovnými a vzdělávacími problémy a často poskytuje základní klíč k pochopení potíží žáka. Týká se většinou dětí se specifickými vývojovými poruchami učení a chování, dětí zanedbávaných rodinou a mentálně retardovaných, kde obraz problémů bývá vzdor různé etiologii velmi podobný atd. Příklad: Těhotenství: kolikáté, postoj rodičů – chtěné, nechtěné, plánované. Sociální poměry v těhotenství, zaměstnání matky, problémy v těhotenství, onemocnění. Porod: předčasný, včasný, přenášené těhotenství. Průběh porodu – spontánní, problematický. Stav dítěte po porodu: křičelo –nekřičelo, bylo kříšeno, v inkubátoru, novorozenecká žloutenka, kojeno – nekojeno. Psychomotorický vývoj: v kojeneckém věku – klidné, hodné, neklidné, ukřičené. Sedí, nepadá – měsíc. První samostatné krůčky bez držení – měsíc. Vývoj řeči: první slova, krátké věty, výslovnost, vady, poruchy, ne/dochází na logopedii. Vývoj hygienických návyků: příjem potravy, pomočování. Prodělaná onemocnění: časté záněty horních cest dýchacích, záněty průdušek, plic, jiná onemocnění, operativní zákroky, hospitalizace. Batolecí a předškolní věk: stav motoriky, řeči, sebeobsluha, onemocnění. Školní věk: příprava na školu, adaptace, průběh školního vývoje. Známky v jednotlivých ročnících, oblíbené x neoblíbené předměty. Volnočasové aktivity. Speciální oblast zájmů. Problémy výukové, výchovné, jejich řešení. Pomoc rodičů: Postoj dítěte/žáka k problému: Vztahy s vrstevníky: Anamnéza sociální Vývoj sociálních vztahů sledujeme současně s vyšetřením prostředí, které je doplňkem RA a OA. Zde je třeba přihlížet ke specifičnosti dosavadního životního prostředí, k výchovným vlivům uplatňovaným v rodině, k fungování rodiny, k vlivu rodičů a sourozenců apod. Důležitou složkou anamnestických údajů představuje vyšetření školního a u dospělých pracovního prostředí. Jedná se o zjišťování vlivu učitelů, spolužáků, zapojení do třídního kolektivu, navození společenských vztahů. Speciálně u neuropatických dětí může prostředí školy mít velký význam ve smyslu pozitivním, ale i negativním. Mnohé neurotické projevy se např. objevují ve škole, jindy naopak ve škole ustávají a přetrvávají v domácím prostředí. Vlivy rodinného a školního prostředí se někdy potencují, jindy střetávají, a proto je nelze hodnotit izolovaně. Je třeba si také všímat toho, jak se školní či pracovní kolektiv chová k dotyčné vyšetřované osobě. Důležitý je jazyk, kterým se doma hovoří. Příklad: Jakým jazykem doma hovoříte? Čtete dítěti? Které knihy? Prohlížíte se obrázkové knihy? Které? Zpíváte doma? Jaké písně? Hrajete na hudební nástroj? Hrajete si s dítětem? Jak a kdy? Vedete dítě k práci? Jak? Pracuje dítě s vámi? Co dělá? Máte s dítětem dost trpělivosti? Chodíte na společné vycházky/výlety? Kde jste byli naposledy? Máte své koníčky? Hovoříte o nich s dětmi? Dovedete s dítětem promlouvat způsobem přiměřeným jeho věku? O čem? Vedete si rodinnou kroniku? Zapisujete si vývojové zvláštnosti dítěte? Hezké chvilky? Veselé příhody? Vyprávíte o svém dětství? Navštěvujete prarodiče a příbuzné? Anamnéza výchovná Snažte se odhalit vyvolávající nebo přitěžující činitele v oblasti mezilidských vztahů, ptejte se na konkrétní obraz obtíží, průvodní projevy, postoje rodičů k nim a rovněž na postoj dítěte, volbu nápravných opatření. Sledujte vztah k sourozencům a mezi sourozenci. Snažte se zachytit citovou angažovanost všech členů rodiny k dítěti Příklad: Sledujete vývoj hygienických návyků? Jak? Vysvětlujete dítěti neslušné/vulgární výrazy? Popište co nejpřesněji chování vašeho dítěte, které vás zneklidňuje. Jak situaci řešíte? Probíráte situaci s partnerem? Shodnete se nebo váš partner zastává jiný názor? Ptáte se prarodičů? Diskutujete problémy s přáteli? Kde čerpáte informace o konkrétním problému? Čtete odbornou literaturu určenou rodičům? Navštívili jste odborníka? Katamnéza zkoumá situaci, ve které se jedinec nalézá po určitém časovém odstupu od ukončené nápravy a hledá příčiny recidivy – opakovaného objevení nežádoucích projevů.