SLEZSKÁ ZÁKLADY EKONOMIE UNIVERZITA TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA V rámci této přednášky se dozvíte: • co je to trh, • jaké má trh funkce, s jakými typy trhů se v reálně fungující ekonomice střetáváme, které subjekty trhu jsou předmětem studia mikroekonomie, • jaké jsou základníprvkytrhu • a jaké jsou jejich vzájemné interakce. Literatura: • TULEJA, P., NEZVAL, P., MAJEROVÁ. Základy mikroekonomie. Praha: CP Books, 2011. ISBN 978-80-251-3577-8., ss. 30-46 FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni iTTr u nuATrč TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA TRH, SMĚNA A CENA • trh je uspořádáním, v jehož rámci dochází ke směně statků a služeb, tj. k jejich nákupům a prodejům. • jako zboží označujeme statky a služby, které jsou určeny ke směně. • směnu dělíme na: • naturální (bariérový obchod) • a peněžní, • peníze jsou zvláštním druhem zboží, jež je označováno jako všeobecný ekvivalent směny, • cena je směnou hodnotou vyjádřenou v penězích. SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni ITTť II nDAUČ TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA FUNKCE TRHU • základní funkcí trhu je optimální alokace zdrojů, přičemž tuto optimalizaci zpravidla umožňuje cena. • trh odpovídá na tři otázky: • co vyrábět, • jak vyrábět • a pro koho vyrábět, • z hlediska územního trhy dělíme na trh: • místní (regionální, oblastmi, • národní • a světový trh. SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni ITTť II nDAUČ TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA TYPY TRHŮ z hlediska předmětu koupě trhy dělíme na trh: • statků a služeb, • výrobních faktorů • a trh peněz, z hlediska množství a druhu sledovaného zbožítrhy dělíme na trh: • dílčí, • a agregátní. JÁ SLEZSKÁ UNIVERZITA FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni iTTr u nuATrč TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA ekonomickésubjekty'jsou účastníky daného trhu, tj. subjekty, které vstupují na trh s různými cíli, a to jak na straně nabídky, tak na straně poptávky. v mikroekonomii analyzujeme chování pouze tří ekonomických subjektů, a to: • domácností, • firem • a státu. TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA • ekonomické subjekty vstupují na trhu do vzájemných interakcí, které mají podobu hospodářského koloběhu, • cena je směnou hodnotou vyjádřenou v penězích. SLEZSKA UNIVERZITA POLITIK V OPAVĚ TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA ZÁKLADNÍ PRVKY TRHU - NABÍDKA • nabídka je souhrnem všech zamýšlených prodejů s nimiž přicházejí prodávající na trhu. • nabídku dělíme na: • individuální(s), - tržní(S) • a agregátní(AS). • musíme rozlišovat mezi nabídkou a nabízeným množství. FAKULTA VEĚEJNÝCH TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA ZÁKLADNÍ PRVKY TRHU - NABÍDKA Í5f • pohyby ceny způsobuj í posun po nabídkové kňvce -» zákon rostoucí nabídky. • krivky nabídky mění svou polohuv důsledku změny: • technologie, ' nákladů, • cen substitutů, • výše daní a dotací, • očekávání ekonomických subjektů • a změnou počtu prodávajících. FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni iTTr u nuAiič TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA 2-2: POSUN KRIVKY NABÍDKY TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVE ZÁKLADNÍ PRVKY TRHU - POPTÁVKA • poptávka je souhrnem všech zamýšlených koupí s nimiž přichází kupující na trh. • poptávku dělíme na: • individuální (d), • tržní(D) • a agregátní (AD). • musíme rozlišovat mezi poptávkou a poptávaným množství. TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA 2-3: KRIVKA POPTÁVKY UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH ZÁKLADNÍ PRVKY TRHU - POPTÁVKA • pohyby ceny způsobuj í posun po poptávkové křivce -» zákon klesající poptávky. • k posunu po křivce poptávky dochází v důsledku působení: ' substitučního efektu a v důsledku působení důchodového efektu, • křivka poptávky'mění svou polohuv důsledku změny: • přeferencí spotřebitele, • důchodu spotřebitele, • cen substitutů a komplementů, • očekávání domácností • a zménou počtu kupujících. FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni ITTť II MDAirÜ TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA 2-4: POSUN KRIVKY POPTÁVKY TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVE ZÁKLADNÍ PRVKY TRHU - CENA cena, která vzniká na trhu, je výsledkem střetávání nabídky a poptávky po daném zboží. bod rovnováhy (E) je bodem v němž množství produkce, které odpovídá tomuto bodu, označujeme jako rovnovážné množství(QJ a cenu jako rovnovážnou cenu TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni iTTr u nuAiič 2-5: ROVNOVÁHA NA TRHU UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH ZÁKLADNÍ PRVKY TRHU - CENA rovnováha na trhu je situací, kdy při dané ceně nabízející prodají přesně takové množství zboží, které chtějí při této ceně prodat a poptávající nakoupí přesně takové množství zboží, které chtějí při této ceně spotřebovat. • tržní nedostatek (D>S) • a tržní nadbytek (D < S). TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA FAKULTA VEREJNÝCH Dni iTTr u nuATrč 2-6: PROCES UTVÁŘENI CENY V PŘÍPADE TRŽNÍHO NEDOSTATKU (A) A TRŽNÍHO NADBYTKU (B) (a) (b) 264 20 15 26,4 20 15 7,9 10,0 12,1 0 o 7,9 10,0 12,1 TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ ZÁKLADNÍ PRVKY TRHU - CENA rovnovážné ceny]e možné dosáhnout až za určitý časový úsek a působením celé řady souvislostí, ovlivněných vzájemnými vazbami nabídky, poptávky a ceny. TRH A JEHO CHARAKTERISTIKA FAKULTA VEĚEJNÝCH ZÁKLADNÍ PRVKY TRHU - KONKURENCE • konkurence je procesem střetávání různých, většinou protichůdných, zájmů různých tržních subjektů. • konkurence napříč trhem je situací kdy bude jeden subjekt chtít prodat příslušnou produkci za co možná nejvyšší cenu, kdežto druhý bude chtít tuto produkci koupit za cenu co možná nej nižší. Konkurence napříč trhem. ZÁKLADNÍ PRVKY TRHU - KONKURENCE • konkurence na straně nabídky se dělí na konkurenci: • cenovou • a necenovou. • konkurence na straně poptávky. • konkurence podle charakteru tržníhoprostředíse dělí na konkurenci: • dokonalou • a nedokonalou. ZÁKLADNÍ PRVKY TRHU - KONKURENCE mezi nedokonale konkuren ční tržní prostředí řadíme: • monopol, • oligopol • a monopolní (monopolistickou) konkurenci. otázka: „Může všechny výše uvedené funkce plnit také jiný tj. netržní systém?"