SLEZSKÁ ZÁKLADY EKONOMIE UNIVERZITA MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU V rámci této přednášky se dozvíte: • jaké jsou podmínky nutné pro fungování dokonalé konkurence, • co znamená zlaté pravidlo maximalizace zisku, kdy dokonale konkurenční firma ukončí svou činnost, • jak se firma rozhoduje o objemu výstupuv krátkém a dlouhém období • a co rozumíme pod pojmem efektivnost dokonalé konkurence, • jaké jsou podmínky a příčiny vzniku nedokonalé konkurence, • jaké jsou formy nedokonalé konkurence a čím se jedna od druhé liší, co je to monopolní síla a jak proti ní můžeme bojovat, • a proč je nedokonalá konkurence neefektivní. Literatura: • TULEJA, P., NEZVAL, P., MAJEROVÁ. Základy mikroekonomie. Praha: CP Books, 2011. ISBN 978-80-251-3577-8, ss. 135-172 MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU PODSTATA DOKONALÉ KONKURENCE • předpoklady modelu dokonale konkurenčního trhu: • existence atomistické tržnístruktury. firmy jsou cenovými příjemci (price takers), • neexistující preference spotřebitelů: produkt je homogenním produktem, dokonalá mobilita výrobních faktorů:volný vstup firem do odvětví i volný výstup firem z odvětví, • a trh se vyznačuje plnou transparentností: firmy mají dokonalé informace o vývoji na trhu. SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni ITTť II nDAUČ MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU PODSTATA DOKONALÉ KONKURENCE • princip neexistence cenové různorodosti: pokud by na dokonale konkurenčním trhu existovaly různé ceny pro jedno zboží, pak by stejný úsudek poptávajících a jejich dokonalá informovanost nakonec vedly k prodeji tohoto zboží za nej nižší rovnovážnou tržní cenu. SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni ITTť II nDAUČ MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU 3-i: TVORBA CENY A PRIMKA INDIVIDUÁLNÍ POPTÁVKY o MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU PODSTATA DOKONALÉ KONKURENCE • dokonale konkurenční trh: trh, na němž působí velký počet ekonomických subjektů, které vzhledem ke svému tržnímu podílu, neexistenci preferencí a existenci dokonalé informovanosti nejsou schopny významným způsobem ovlivnit cenu příslušné produkce. • hlavním cil spotřebitele: maximalizace j eho užitku. • hlavní cíl fírmy: maximalizace zisku. SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni ITTť II nDAUČ MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU VÝSTUP FIRMY VE VELMI KRÁTKÉM OBDOBÍ velmi krátké období: firmy nemohou ovlivňovat výši své produkce —>■ nabídková kňvka zcela neelastická. dokonale neelastická kňvka tržní nabídky (S): nemožnost změnit výši produkce -» cena je určena změnou poptávky. FAKULTA VEĚEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU 3-2: ÚROVEŇ VÝSTUPU FIRMY VE VELMI KRÁTKÉM OBDOBÍ o MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVE VYSTUP FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ krátké období: počet firem v odvětví je fixní. maximalizace ekonomického zisku: firma musí produkovat právě takové množství výstupu, jehož další přírůstek nevyvolá dodatečnou změnu zisku: An ÄQ=° (3-1) SLEZSKA UNIVERZITA MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU FAKULTA VEĚEJNÝCH VYSTUP FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ FAKULTA VEĚEJNÝCH An ATR ATC AQ AQ AQ (3-2) 0 = ATR ATC AQ AQ (3-3) ATR ATC AQ AQ (34a) MR =MC (3.4b) MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU VÝSTUP FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ • zlaté pravidlo maximalizace zisku: firma maximalizuje svůj zisk tehdy, pokud vyrábí takové množství produkce, při němž její mezní příjmy odpovídají jejím mezní nákladů. Pro toto pravidlo platí, že: • fírma maximalizuje ekonomický zisk, nezávisle na tom, v jaké tržní struktuře se pohybuje, • pro dosažení maximálního zisku je nutná záporná druhá derivace, neboť v opačném případě by firma nemaximalizovala zisk, ale ztrátu. FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni iTTr u nDAirč MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU 3-3: ÚROVEŇ VÝSTUPU MAXIMALIZUJÍCÍ ZISK DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH VÝSTUP FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ • firma maximalizuje zisk pokud: • se její meznípňjmy rovnají mezním nákladům, • nebo pokud dosahuje největšího rozdílu mezi celkovými příjmy a celkovými náklady. • nulový ekonomický zisk: firma dosahuje v okamžiku, kdy se celkové příjmy firmy rovnají jejím krátkodobým celkovým nákladům, resp. průměrné příjmy rovnají průměrným nákladům —» maximální rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni ITTť II nDAUČ MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU VÝSTUP FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ • zlaté pravidlo maximalizace zisku: firma vyrábí takový objem produkce, při kterém se cena této produkce rovná mezním příjmům a mezním nákladům na produkci: p{i+£)=mc FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni iTTr u nuAirč MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU VÝSTUP FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ • pravidlo převrácené elasticity: s růstem cenové elasticity klesá rozdíl mezi cenou statku a mezními náklady firmy na jeho produkci: P-MC 1 individuální a trzni nabídka na dokonale konkurenčním trhu v krátkém období • křivka tržní nabídky (S): horizontální součet křivek individuální nabídky. • pozitivní sklon křivek nabídky odráží fakt, že krátkodobé mezní náklady rostou, vzrůstá-li výstup firmy. • otázka: Jak lze ovšem vysvětlit identitu individuálních křivek nabídky s křivkami mezních nákladů? 3-4: KONSTRUKCE KŘIVKY NABÍDKY DOKONALE KONKURENČNÍHO ODVĚTVÍ V KRÁTKÉM OBDOBÍ mc mc mc. SMCW nabídka firmy A mc mc mc. nabídka firmy Aí 0 o -I-r- 0. o p. tržní nabídka 0 o s=smca + smc;íi MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ individuální a trzni nabídka na dokonale konkurenčním trhu v krátkém období • faktory ovlivňující polohu křivky tržní nabídky: • množství firem působících v odvětví, velikost objemu produkce každé z firem působící v odvětví a změny cen vstupů (efekt externích cen). • cenová elasticita nabídky: míra citlivosti tržní nabídky na změnu ceny nabízeného produktu: AQ ePs=^p (3-8) ~P individuální a trzni nabídka na dokonale konkurenčním trhu v krátkém období • tň druhy elasticity: cenově elastickou nabídku (epg > i): růst ceny výrobku o jeden procentní bod zvýší nabízené množství tohoto výstupu o více než jedno procento -> křivka nabídky se stává plošší, • jednotkově elastickou nabídku (epg = i): růst ceny statku o jedno procento zvýší nabízené množství výstupu také o jeden procentní bod -> sklon křivky nabídkyje roven 450, • cenově neelastickou nabídku (epg < 1): růst ceny výstupu o jeden procentní bod zvýší nabízené množství tohoto výstupu o méně než jedno procento -> křivka se stává strmější. ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V KRÁTKÉM OBDOBÍ • při fungování firmy může nastat jedna ze tří situací: • firma dosahuje kladného ekonomického zisku nacházím nad úrovní normálního zisku, firma dosahuje nulového ekonomického zisku -> na úrovni normálního zisku, • nebo firma vykazuje záporný ekonomický zisk (ekonomickou ztrátu) -> pod úrovní normálního zisku. ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V KRÁTKÉM OBDOBÍ • krátké období: firma nemůže opustit trh a nemůže se vyhnout platbě fixních nákladů, které bude hradit i v případě dočasného uzavření produkce. • výhodách či nevýhodách navazující produkce: • pokračuje-li v činnosti: bude mít příjmy, ale na druhé straně ponese variabilní i fixní náklady, ukončí-lisvou činnost: nebude mít žádné příjmy, ale současně ponese fixní náklady. ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V KRÁTKÉM OBDOBÍ • čistý příjem z produkce: rozdíl mezi celkovými příjmy a variabilními náklady: čistý příjem z produkce je kladný, může být použit na vykompenzování fixních nákladů a snížení ztrát a firma může pokračovat v produkci. čistý příjem z produkce je záporný, pak vytlačí celkovou ztrátu nad fixní náklady a firma tak uzavírá svou produkci. 3-5: KŘIVKA NABÍDKY DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ (A) A BOD UZAVŘENÍ FIRMY (B) (a) R/j,C/j AR = MR-SMC AVC /smc R/j.C/j / /sac /Vavc 1 f SAC ztráta v i / x \ částečná úhrada FC /! __^0*-^ i£ 1 1 f ar = mr = d AR - MR - AVC - SMC Q 0 0 ar = mr = d MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ rozhodovaní firmy o produkci v krátkém období SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEĚEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ bod uzavření firmy: firma ukončí svou činnost v okamžiku, kdy její celkový příjem nebude schopen pokrýt její variabilní náklady: TR < VC TR VC AR(P) < AVC (3-9) (3.10a) (3.10b) MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V KRÁTKÉM OBDOBÍ • bod uzavřenífírmy: firma se rozhodne ukončit svou činnost v okamžiku, kdy cena dané produkce nebude schopna pokrýt výši průměrných variabilních nákladů firmy: P = min. AVC= SMC (3-lia) • křivka nabídky dokonale konkurenční firmy v krátkém období: ta část křivky krátkodobých mezních nákladů, která leží nad křivkou průměrných variabilních nákladů. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU VÝSTUP FIRMY V DLOUHÉM OBDOBÍ • dokonale konkurenční trh v dlouhém období: dlouhodobé nákladové krivky firmy odrážejí větší flexibilitu vstupů, firmy mohou libovolně vstupovat do a vystupovat z odvětví, a to v závislosti na možnostech dosáhnout zisk, a maximálního zisku dosahují firmy tehdy, rovnají-li se ceny produkce dlouhodobým mezním nákladům. FAKULTA VEĚEJNÝCH Dni iTTr u nDAirč MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU CENY VSTUPŮ A NABÍDKA ODVĚTVÍ V DLOUHÉM OBDOBÍ • typy odvětví: odvětví s konstantními náklady: vstup nových firem nezvýší ceny výrobních faktorů a křivka dlouhodobé nabídky odvětví bude mít horizontální tvar, odvětví s rostoucími náklady: vstup nových firem zvýší ceny vstupů a dlouhodobá odvětvová křivka nabídky má pozitivní sklon, odvětví s klesajícími náklady: vstup nových firem do odvětví snižuje ceny výrobních faktorů a dlouhodobá křivka nabídky má negativní sklon. • kňvka nabídky dokonale konkurenčního odvětví(LS): křivka je tvořena souborem bodů, které jsou body rovnováhy jednotlivých dokonale konkurenčních firem. 3-6: KŘIVKA NABÍDKY ODVĚTVÍ V DLOUHÉM OBDOBÍ V PŘÍPADĚ NEZMĚNĚNÝCH CEN VSTUPŮ MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU 3-7: KŘIVKA NABÍDKY ODVĚTVI V DLOUHÉM OBDOBÍ V PŘÍPADĚ ROSTOUCÍCH CEN VSTUPŮ (A) A KLESAJÍCÍCH CEN VSTUPŮ (B) MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ rozhodovaní firmy o produkci v dlouhém období SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEĚEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ firma vstoupí na daný trh pouze tehdy, budou-li firmy působící na tomto trhu ziskové. v dlouhém období směřuje firma k vyrovnanosti celkových příjmů a celkových dlouhodobých nákladů, tj. k nulovému ekonomickému zisku, resp. k normálnímu zisku: P =MR = SMC= LMC= SAC= LAC (3.12) MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU 3-8: UROVEN VÝSTUPU MAXIMALIZUJÍCÍ ZISK DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMY V DLOUHÉM OBDOBÍ R/j, c/j AR = LAC = SAC LMC LAC AR = MR = d O MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V DLOUHÉM OBDOBÍ nové firmy budou do odvětví vstupovat tak dlouho, dokud mají možnost při své produkci dosáhnout zisku: P > LAC (3-13) • křivka nabídky dokonale konkurenční firmy v dlouhém období: totožná s tou částí křivky dlouhodobých mezních nákladů, která leží nad křivkou dlouhodobých průměrných nákladů. ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V DLOUHÉM OBDOBÍ otázka: firma v dlouhém období rozhoduje o vstupu na trh víme, kdy se ale rozhoduje o ukončení své činnosti? firma v dlouhém období do svých nákladů zahrnuje pouze náklady variabilní a tyto celkové náklady musí být menší než celkový příjem: TR > LTC (3-14) rozhodovaní firmy o produkci v dlouhém období SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEĚEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ firma ukončí svou činnost a odejde z daného odvětví v okamžiku, když její celkové příjmy nepokryjí plnějejí dlouhodobé celkové náklady: TR ltc AR(P) < LAC (3.15a) (3.15b) MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU rozhodovaní firmy o produkci v dlouhém období SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEĚEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ firma rozhodne vystoupit z odvětví: okamžik, kdy cena výstupu, jenž tato firma produkuje, není schopna pokrýt výši dlouhodobých průměrných nákladů této firmy -» bod odchodu z odvětví: P = min. LAC= LMC (3.16) MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU EFEKTIVNOST DOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU • výrobní efektivnosti: v případě, že firmy působící na trhu vyrábějí daný objem výstupu s minimálními náklady. • alokační (rozdělovači) efektivnost: v případě, kdy objem výstupu, jež dokonale konkurenční firmy působící v daném odvětví nabízejí zcela odpovídá objemu statků či služeb, který na tomto trhu poptávají spotřebitelé. EFEKTIVNOST Z POHLEDU PŘEBYTKU SPOTŘEBITELE A PŘEBYTKU VÝROBCE • maximalizace celkového přebytku: v podmínkách rovnosti ceny, mezního užitku a mezních nákladů. • celkový přebytek: součet přebytku spotřebitele a přebytku výrobce. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU 3-9: EFEKTIVNOST A CELKOVÝ PŘEBYTEK předpoklady modelu nedokonale konkurenčního trhu: • diferenciaceprodukttLvýrohky se od sebe odlišují, firmy j sou cenovými tvůrci (price makers): záporný sklon křivky poptávky, existují bariéry vstupu do odvětví: zejména náklady, které vznikají firmám v případě jejich vstupu do odvětví, jak jsme to předpokládali u dokonalé konkurence, a velikostůrem: firmy mají dokonalé informace o vývoji na trhu. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU PRÍČINA VZNIKU NEDOKONALÉ KONKURENCE • existence tržní síly firem: firma může ovlivňovat cenu svých produktů a stanovit ji na úrovni přesahující mezní náklady. • vznik tržní síly podporuje: výlučné vlastnictví výrobních faktorů: know-how tak umožní firmě získat tržní sílu • rostoucí výnosy z rozsahu: s rostoucím objemem výroby průměrné náklady klesají, • patenty, licence a koncese:vládní restrikce, • popř. nedokonalé informace: omezení stejného přístupu na trh či informační nedokonalost mezi poptávajícími a nabízejícími. FAKULTA VEREJNÝCH POLITIK V OPAVĚ MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU príčina vzniku nedokonalé konkurence SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEĚEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ Lernerův index: identický s převrácenou elasticitou poptávky a může nabývat hodnoty v intervalu od o do i (o - dokonalá konkurence x i - monopol): I, = P-MC (3-17) MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU monopol: tržní struktura, založená na existenci tržní síly (a jejich faktoru), která mu umožňuje, na rozdíl od dokonalé konkurence, i v dlouhém období maximalizovat ekonomický zisk. čistý monopol: nabídkový monopol představující jediného výrobce v daném odvětví, který produkuje výrobek nemající žádné blízké substituty. přirozený monopol: jediný výrobce produkující na straně nabídky, pro kterého je charakteristická klesající křivka průměrných dlouhodobých nákladů —>■ vysoké úspory z rozsahu. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU přirozený monopol se zpravidla vyskytuje v investičně náročných odvětvích, kde tak vznikají technické bariéry vstupu do odvětví. monopson: typ monopolu působící na straně poptávky, což znamená, že firma ovlivňuje ceny vstupů. geografické vymezení trhu: místní x regionální x národní x celosvětový trh. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU stanovení rovnovážné ceny: cena bude vyšší než mezní náklady na produkci, ale ne vyšší než poptávaná cena: P > MC = MR (3-18) monopolní zisk (monopolnírentou):projev tržní sily monopolu. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU 3-io: ÚROVEŇ VÝSTUPU MAXIMALIZUJÍCÍHO ZISK MONOPOLU R/j.C/j UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH spotřebitelé jsou na základě zákona trhu ochotni koupit větší rozsah produkce, než je monopolem nabízen -» existence monopolu je pro spotřebitele nevýhodná: monopol realizuje svou produkci za vyšší ceny než dokonale konkurenční firma. monopol, z důvodu dosažení zisku, omezuje nabídku a tím snižuje spotřebu. spotřebitel: z existence monopolu profituje pouze částečně. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU MONOPOL antimonopolní opatření: • progresivní zdaňování: stát se snaží odčerpat monopolní zisky. • zákonné normy: legislativní nástroje postihující zneužívání výhod plynoucích z monopolního postavení (zákaz vázaného prodeje, cenové diskriminace, kartelových dohod nebo fúzí). • zestátnění monopolu: stát získá majoritní, resp. absolutní podíl na vlastnictví monopolu. cenová regulace: stanovení ceny, kterou musí monopolní firma respektovat (stanovení ceny na úrovni průměrných nákladů). SLEZSKÁ UNIVERZITA FAKULTA VEREJNÝCH Dni iTTr u nuAirč MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU 3-u: REGULOVANÁ CENA A ROVNOVÁHA MONOPOLU UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH regulace je úspěšná pouze po určitou dobu: • administrativní náklady, • demotivující charakter, ' globalizační aspekt účinným nástrojem v boji proti monopolním firmám může být odstranění bariér vstupu nebo technologický pokrok. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU oligopol: existencí několika firem, které jsou právě tak velké, aby mohly ovlivňovat cenu na trhu a tím i určitou část tohoto trhu. typy oligopolu: • podle typu nabízené produkce: čistý nebo diferencovaný oligopol, • podle strany na niž vyvíjí svou činnost: nabídkový oligopol a oligopson, • podle počtu Urem a jejich podílu na trhu: duopol (Cournotův model) či oligopol s dominantní firmou. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU koluzivní (smluvní) oligopol:v odvětví existuje několik velkých firem, které spolu uzavírají dohody o cenách a rozdělení trhů. cíl smluvního oligopolu: zamezit cenovým válkám a zvýšit společný zisk na úkor potřebitele. kartel: koluzivní oligopol vzniklý na bázi tajných dohod, model se zalomenou poptávkovou křivkou: analýza cenové neflexibility na trhu, na kterém produkuje několik málo firem. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU 3-12: MODEL SE ZALOMENOU POPTÁVKOVOU KŘIVKOU UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH model cenového vůdce: tržní struktura, kdy je celková tržní poptávka rozdělena mezi jednu velkou dominantní firmu a skupinu malých a středních firem, kterým říkáme konkurenční lem. oligopol jako tržní struktura je efektivnější než monopol. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU 3-13: MODEL CENOVÉHO VŮDCE UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH monopolní konkurence: tržní struktura, která se nejvíce blíží dokonalé konkurenci, přičemž současně nese znaky konkurence nedokonalé: • znaky dokonalé konkurence: atomistická tržní struktura a nízké bariéry vstupu • znaky konkurence nedokonalé: diferencovaný produkt a existence tržní síly. křivka poptávky po produkci monopolně konkurenční firmy: velmi elastická. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU 3-14: VYSTUP MONOPOLNE KONKURENČNÍ FIRMY MAXIMALIZUJÍCÍ ZISK (A) VE SROVNÁNÍ S MONOPOLEM (B) (b) R/j.C/j ARMK SACMK i SMC R/j,C/j /SAC E / zisk firmy v mono pak konkur. od v. 1 ^/^^ 1 / SACM MR,^SMCM X^MK Q 0 ARM-dM MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ rozhodování monopolně konkurenční firmy o výstupu a ceně se velmi podobá rozhodování monopolu. krátké období: firma se chová stejně jako monopol, dlouhé období: dosahuje nulového ekonomického zisku. MODEL DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU 3-15: VÝSTUP MONOPOLNĚ KONKURENČNÍ FIRMY V KRÁTKÉM (A) A DLOUHÉM OBDOBÍ (B) UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH NEEFEKTIVNOST NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU • výrobní efektivnost: produkují-li firmy takový rozsah produkce, při kterém jsou minimalizovány dlouhodobé průměrné náklady > monopol, oligopol i monopolní konkurence jsou výrobně neefektivní. • alokační efektivnost' produkují-li firmy takový rozsah produkce, který je spotřebiteli poptáván —>■ monopol, oligopol i monopolní konkurence jsou alokačně neefektivní. NEEFEKTIVNOST NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU • na nedokonale konkurenčním trhu dochází ke ztrátě spotřebitelského přebytku. • náklady mrtvé váhy: produkce, která nebyla vzhledem k podmínkám nedokonalé konkurence vyrobena -» projev neefektivnosti nedokonale konkurenčních trhů. 3-i6: NEEFEKTIVNOST NEDOKONALE KONKURENČNÍ FIRMY UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH