1. Odpovědnost za škodu způsobenou zaměstnancem Zaměstnanec Martin pracuje jako skladník ve velké logistické firmě. Při manipulaci s vysokozdvižným vozíkem nechtěně narazil do regálu, čímž poškodil uskladněné zboží v hodnotě 250 000 Kč. Zaměstnavatel požaduje, aby Martin škodu uhradil. Jaké jsou podmínky odpovědnosti zaměstnance za škodu? Může zaměstnavatel požadovat náhradu celé částky, nebo existuje nějaký limit? Jak by se situace lišila, pokud by zaměstnavatel nezajistil dostatečné školení? 2. Odpovědnost zaměstnavatele za pracovní úraz Zaměstnankyně Jana pracuje jako účetní v kanceláři. Při chůzi po schodech ve firemní budově uklouzla na mokré podlaze a zlomila si ruku. Zaměstnavatel tvrdí, že za úraz neodpovídá, protože na schodišti byl umístěn výstražný symbol mokré podlahy. Jaké podmínky musí být splněny, aby byl úraz uznán jako pracovní? Má zaměstnavatel odpovědnost za škodu i přesto, že umístil výstražný symbol? Jaké nároky může zaměstnankyně v tomto případě uplatnit? 3. Odpovědnost zaměstnance za ztrátu svěřených věcí Petr pracuje jako pokladní v supermarketu a při večerním uzávěru zjistil, že mu chybí 10 000 Kč. Peníze měl po celou dobu ve své pokladně, ale nemůže doložit, co se s nimi stalo. Zaměstnavatel ho obvinil ze ztráty a požaduje úhradu celé částky. Jaké podmínky musí být splněny, aby zaměstnanec odpovídal za svěřené hodnoty? Co může zaměstnanec dělat, pokud nesouhlasí s obviněním? Mohl by zaměstnavatel situaci řešit jiným způsobem? 4. Odpovědnost zaměstnavatele za škodu na majetku zaměstnance Zaměstnankyně Eva si přinesla do práce notebook, který používá k pracovním účelům. Během pracovní doby byl notebook odcizen z její kanceláře. Eva se domnívá, že odpovědnost za škodu by měl nést zaměstnavatel, protože nefungoval bezpečnostní systém budovy. Za jakých podmínek odpovídá zaměstnavatel za škodu na věcech zaměstnance? Jak by situaci ovlivnilo, kdyby zaměstnavatel předem upozornil, že za osobní věci neručí? Jaké kroky může Eva podniknout k náhradě škody? 5. Odpovědnost zaměstnance za porušení pracovních povinností Karel, zaměstnanec IT oddělení, měl za úkol aktualizovat firemní databázi. Kvůli jeho nedbalosti však došlo k výpadku systému a firma přišla o důležité zákaznické údaje. Zaměstnavatel tvrdí, že jeho jednání způsobilo značnou škodu, a chce ho postihnout. Jaké jsou možné důsledky porušení pracovních povinností? Jak se liší odpovědnost zaměstnance při nedbalosti a při úmyslném jednání? Jaké sankce může zaměstnavatel uplatnit? 6. Odpovědnost zaměstnavatele za diskriminaci Lucie pracuje ve firmě jako účetní a po návratu z mateřské dovolené zjistila, že byla přeřazena na méně kvalifikovanou a hůře placenou pozici. Zaměstnavatel své rozhodnutí odůvodnil tím, že už nemá volné místo na původní pozici. Lucie se domnívá, že jde o diskriminaci. Jaké jsou právní možnosti zaměstnankyně, pokud se cítí diskriminována? Jak může zaměstnavatel prokázat, že nejednal diskriminačně? Jaké sankce mohou zaměstnavatele postihnout v případě prokázané diskriminace? 7. Odpovědnost zaměstnavatele za nevyplacenou mzdu Petr pracoval tři měsíce jako prodavač, ale zaměstnavatel mu nevyplatil část mzdy s odůvodněním, že firma má finanční problémy. Petr se rozhodl situaci řešit a požaduje své peníze. Jaké kroky může Petr podniknout k vymáhání nevyplacené mzdy? Může zaměstnavatel jednostranně rozhodnout o nevyplacení mzdy? Jaké právní následky může mít nevyplacení mzdy pro zaměstnavatele? 8. Odpovědnost za porušení bezpečnostních předpisů Zaměstnanec Tomáš byl opakovaně upozorněn na nutnost nosit ochrannou přilbu na staveništi. Přesto ji nenosil a během práce utrpěl úraz hlavy. Nyní požaduje od zaměstnavatele náhradu škody. Kdy může být odpovědnost za pracovní úraz převedena na zaměstnance? Jaký význam má opakované upozorňování na porušení bezpečnostních pravidel? Jak by se situace změnila, kdyby zaměstnavatel neprováděl školení BOZP? 9. Odpovědnost zaměstnance za ztrátu firemního majetku Anna pracuje jako zástupkyně vedoucího v obchodě a měla na starosti klíče od pokladny. Jednoho dne klíče ztratila a následně došlo ke krádeži hotovosti. Zaměstnavatel ji považuje za odpovědnou za škodu. Za jakých podmínek odpovídá zaměstnanec za škodu způsobenou ztrátou svěřených věcí? Jak by situaci ovlivnilo, kdyby klíče ztratila mimo pracovní dobu? Jaká opatření by měla být přijata, aby se podobným situacím předešlo? 10. Odpovědnost zaměstnavatele za šikanu na pracovišti Jana pracuje v administrativě a její nadřízený ji opakovaně ponižuje před kolegy a dává jí nesplnitelné úkoly. Kvůli dlouhodobému stresu musela nastoupit na nemocenskou. Tvrdí, že se stala obětí šikany na pracovišti. Jak může zaměstnanec prokázat šikanu na pracovišti? Jaké povinnosti má zaměstnavatel v oblasti prevence šikany? Jaké sankce hrozí zaměstnavateli, pokud situaci neřeší? 11. Odpovědnost zaměstnance za neoprávněné použití firemního majetku Zaměstnanec Radek bez vědomí nadřízeného používal služební automobil k soukromým cestám. Při jedné z nich způsobil dopravní nehodu, která vedla k vysokým nákladům na opravu. Jaké následky může mít neoprávněné použití firemního majetku? Může zaměstnavatel po Radkovi vymáhat celou částku škody? Jaké kroky by měl zaměstnavatel podniknout, aby se podobné situace neopakovaly? 12. Odpovědnost za porušení lékařského posudku Pavel je zaměstnán jako řidič autobusu, ale při pravidelné lékařské prohlídce mu bylo doporučeno omezení pracovní doby kvůli zdravotním problémům. Zaměstnavatel toto doporučení ignoroval a nutil Pavla pracovat přesčas. Jaké následky může mít ignorování lékařského posudku ze strany zaměstnavatele? Co může zaměstnanec v takové situaci udělat? Jaké jsou povinnosti zaměstnavatele ohledně zdravotního stavu zaměstnanců? 13. Odpovědnost zaměstnance za poškození dobrého jména firmy Markéta pracuje jako manažerka a na sociálních sítích veřejně kritizovala svého zaměstnavatele, přičemž sdílela interní informace o firemních problémech. Firma tvrdí, že její jednání poškodilo její pověst a chce podniknout právní kroky. Může zaměstnavatel postihnout zaměstnance za veřejné vyjádření? Jaká je hranice mezi svobodou projevu a ochranou dobrého jména firmy? Jaké právní kroky může zaměstnavatel podniknout? 14. Odpovědnost zaměstnavatele za nesprávné ukončení pracovního poměru Zaměstnavatel dal zaměstnanci Filipovi výpověď bez uvedení důvodu. Filip se domnívá, že výpověď byla neplatná a chce se bránit. Jaké náležitosti musí splňovat výpověď, aby byla platná? Jak se může zaměstnanec bránit proti neplatné výpovědi? Jaké sankce může mít pro zaměstnavatele neoprávněné ukončení pracovního poměru? 15. Odpovědnost za chybnou pracovní smlouvu Zaměstnavatel uzavřel s Tomášem pracovní smlouvu, ve které nebyly uvedeny všechny povinné náležitosti. Tomáš si toho všiml až po několika měsících, kdy vznikl spor o jeho pracovní podmínky. Jaké náležitosti musí obsahovat platná pracovní smlouva? Jaké důsledky může mít chybějící nebo nesprávně formulovaná pracovní smlouva? Jak může zaměstnanec situaci řešit, pokud smlouva neobsahuje klíčové informace?