> Právo sociálního zabezpečení letní semestr 2025 JUDr. Michal Vítek, Ph.D. Odborný asistent, ÚVSSP michal.vitek@fvp.slu.cz > Podmínky absolvování předmětu Zisk 80 kvalifikačních bodů. Body je možné získat: a)Aktivní účastí v rozsahu max. 10 bodů (účast nad 70%) b)Vypracováním eseje na zvolené téma v rozsahu max. 10 bodů c)Písemným testem z předmětu max. 100 bodů Doporučená literatura: •Zákon + komentář •Studijní opory •Monografie (zejména Wolters Kluwer) •www.epravo.cz, www.pravniprostor.cz > > > Základní milníky tématu: - pojem welfare state – jsme stále ještě sociální stát, anebo již stát zaopatřující - perspektiva demografie, veřejných financí - historická východiska práva sociálního zabezpečení - limit sociálního státu? -Utopické představy: nepodmíněný příjem • Blok A) Pojem sociálního zabezpečení, welfare state, jeho krize a perspektivy Pojem Welfare State a jeho vývoj Pojem „Welfare state“ 1942: Beveridge report – měl sloužit jako program pro obnovu poválečného hospodářství -Beveridge je do jisté míry kontroverzní osobou, člen eugenické společnosti, současně „In 1909, he proposed that men who could not work should be supported by the state "but with complete and permanent loss of all citizen rights – including not only the franchise but civil freedom and fatherhood."[ -Východiskem je analýza tzv. spodní hranice životní úrovně, a to po linii tzv. „neefektivních výdajů“ – pivo, tabák, noviny, lístky do kina apod. -Žádné přídavky na první dítě, důchody postupně navyšovány, -Definováno “5 zel moderní doby“: chudoba, nemoc, nevšímavost, špína a zahálka -Nutnost zjednodušení systému sociální péče vede k ustavení NHS - Pojem Welfare State a jeho vývoj Pojem „Welfare state“ Postupně začal být pojem Welfare State/Sozialstaat asociován jako předpoklad dlouhodobé demokratické udržitelnosti. Julius Ofner (1894: Studien sozialer Jurisprudenz): Sociální stát je nezbytně související s demokratickým státem. Pojem Welfare State a jeho vývoj Cesta k Welfare State: Do 19. stol.: Prehistorická doba – faktické rozdělení činností v rámci prvobytně pospolné společnosti Starověká doba – různé formy, vesměs v rámci rodinných společenství Středověk – svépomocné podpůrné spolky (hornická bratrstva, první podpůrné pokladny) církev, první záznam o hornické podpůrné pokladně pochází z roku 1527 (Ferdinand I potvrzuje statut pokladny) – vesměs organizováno po linii profesní samosprávy V r. 1661 přijat patent o tulácích a žebrácích: obce mohou přiznávat právo žebrat jen práce neschopným Církevní povinnost pečovat o chudé a nemocné nařízením z r. 1758 uložena nově vrchnosti - Pojem Welfare State a jeho vývoj Cesta k Welfare State: Do 19. stol.: V r. 1771 pensijní normál pro vdovy a sirotky po zaměstnancích, kteří „věrně sloužili“ V r. 1781 pensijní normál pro zaměstnance, kteří se po 10 letech služby stali neschopni práce Oba penzijní normály jsou počátkem sociálního zaopatření na našem území V r. 1868 uzákoněna zásada, že péče se poskytuje pouze chudým a nemocným s domovským právem - “chudinská správa“ se stala de facto součástí veřejné obecní správy - Pojem Welfare State a jeho vývoj Cesta k Welfare State: Od 19. stol. 1837 – dekret dvorské kanceláře, uložení povinnosti vybraným profesním skupinám (továrníci, živnostníci, obchodníci) platit stravné v nemocnici dělnictvu, alespoň po dobu 4 týdnů 1854 – první povinné zřizování bratrských pokladen v dolech, položení základu pro samostatné hornické sociální pojištění (v ČSR až do r. 1948) Horní zákon č. 146/1854 ř.z., nařizuje majitelům dolů, aby pro podporu svých dělníků zřídili samostatnou bratrskou pokladnu, anebo se za tím účelem spojili s jinými podnikateli Živnostenský řád č. 227/1859 ř.z. – ukládá podobně jako horní zákon závodům, které zaměstnávaly více než 20 dělníků, aby zřizovaly ústavy pro podporu onemocnělých, následně novela č. 39/1883 ř.z. – povinnost všem podnikatelům - Pojem Welfare State a jeho vývoj Cesta k Welfare State: Vznik moderních systémů sociálního a zdravotního pojištění: Tzv. „Taafeho zákony“ – návrhy 1883 a 1885 -zákon č. 1/1888 ř.z. zákon o úrazovém pojištění dělníků -zákon č. 33/1888 ř.z. zákon o nemocenském pojištění dělníků (účinný 1.8.1889) -zákon č. 127/1889 ř.z., o bratrských pokladnách -zákon č. 1/1907 Sb., o penzijním pojištění zřízenců ve službách soukromých a službách veřejných Nároky mají pouze pojištění, nikoliv rodinní příslušníci. Nárok na dávky peněžité a věcné. Pojištěné ženy mají nárok na pomoc porodní asistentky a lékaře a nárok na pomůcky + nárok na peněžitou pomoc po dobu 4 týdnů od porodu. Starobní a invalidní pojištění dělnictva nebylo do roku 1918 zavedeno. V Německu první „Bismarckova“ reforma v r. 1881 - Pojem Welfare State a jeho vývoj Cesta k Welfare State: Československá republika (1918– 1938): •legislativní „smršť“ také v oblasti sociálního pojištění •zákon č. 221/1924 Sb.z a n. o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří, účinný od 1.7.1926 – nejvýznamnější norma, základní norma, která stanoví povinné pojištění všech zaměstnanců (prakticky dělnictvo, úředníci a státní zaměstnanci vyloučeni). Nemocenské pojištění provádí nemocenské pojišťovny, pojištění invalidní a starobní poskytuje Ústřední sociální pojišťovna jako ústřední orgán ČSR se sídlem v Praze. •Poskytuje se zejména: pomoc v nemoci (lékařská pomoc, léčiva, výlohy), pomoc v mateřství a pohřebné. Nemocenská se poskytuje nejdéle po dobu 1 roku, výše závislá na zařazení zaměstnance do příslušných platových tříd (10 tříd) •z invalidního a starobního pojištění se poskytuje zejména: důchod invalidní, starobní, vyrovnávací příplatky, důchod vdovský, vdovecký, sirotčí důchod a odbytné •Polovinu pojistného hradí zaměstnanec a polovinu zaměstnavatel • • • • - Pojem Welfare State a jeho vývoj Cesta k Welfare State: Československá republika (1918– 1938): •Zákon č. 221/1925 Sb.z. a n.: o nemocenském pojištění veřejných zaměstnanců •Zákon č. 43/1929 Sb.z a n.: státní starobní podpory, stanovení nároků na důchod pro zaměstnance, kteří byli nemajetní, výdělku neschopní a dovršili věku 65 let. • Chudinská péče za první republiky byla organizována zejména domovskými obcemi, které zřizovaly starobince, chudobince, sirotčince, útulky, obecní kuchyně. • • • • - Pojem Welfare State a jeho vývoj Cesta k Welfare State: Reformy po roce 1946: •zákon č. 99/1948 Sb., o národním pojištění – významná legislativní změna, vychází obsahově z Beveridgovy zprávy •Sjednocení roztříštěné úpravy sociálního pojištění v jedné právní normě •Vytvoření jednotného státního systému národního pojištění •Zrovnoprávnění nároků dělníků a „white collar“ profesí •Pojištění je povinné a vzniká v podstatě začátkem výdělečné činnosti •Platil pouze několik let • • • • - Pojem Welfare State a jeho vývoj Cesta k Welfare State: Vývoj v letech 1949 až 1989 •Zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců (platil s novelami až do roku 2007) •Zákon č. 55/1956 Sb., o sociálním zabezpečení •Zákon č. 101/1964 Sb., o sociálním zabezpečení •Zákon č. 103/1964 Sb., o sociálním zabezpečení družstevních rolníků •Zákon č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení • • • • - Kde aktuálně jsme? Sociální výdaje v optice rozpočtu ČR 2025 - Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Značka, design Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný. Kde aktuálně jsme? Demografie ČR Demografie České republiky - Kde aktuálně jsme? Demografie ČR - Kde aktuálně jsme? Demografie ČR - Kde aktuálně jsme? Demografie ČR - Kde aktuálně jsme? Demografie ČR - Kde aktuálně jsme? Demografie ČR - Kde aktuálně jsme? Demografie ČR - nemocenského pojištění státní sociální podpory* pěstounské péče pomoci v hmotné nouzi** pro osoby se zdravotním postižením příspěvek na péči Česko 45 451 54 085 4 929 5 858 3 759 37 175 Hlavní město Praha 9 178 7 001 360 557 298 3 120 Středočeský kraj 4 643 6 460 524 526 419 4 211 Jihočeský kraj 2 407 2 961 269 236 242 2 359 Plzeňský kraj 2 418 2 462 287 217 242 2 203 Karlovarský kraj 774 1 373 207 234 98 1 041 Ústecký kraj 2 738 4 822 526 938 312 2 902 Liberecký kraj 1 551 2 343 247 263 200 1 648 Královéhradecký kraj 2 198 2 648 245 245 213 2 156 Pardubický kraj 2 035 2 446 236 208 193 1 861 Kraj Vysočina 1 852 2 259 180 130 196 1 995 Jihomoravský kraj 5 082 6 188 439 517 444 4 386 Olomoucký kraj 2 392 3 103 271 388 232 2 369 Zlínský kraj 2 646 2 587 204 175 245 2 443 Moravskoslezský kraj 5 536 7 432 933 1 225 425 4 479 Kde aktuálně jsme? Demografie ČR - Kde aktuálně jsme? Demografie ČR - Kde aktuálně jsme? Problémy společnosti v ČR - Sociální událost je definována jako okolnost s níž právo spojuje vznik, změnu nebo zánik práv a povinností, s jejichž pomocí lze předejít, zmírnit nebo překonat tíživou životní situaci, která je způsobena takovou událostí. Třídění soc. událostí: - v užším slova smyslu a širším slova smyslu - přirozené vs. nepřirozené - biologické vs. sociální - předvídatelné vs. nepředvídatelné Jednotlivé druhy soc. události: stáří, chudoba, nemoc, ostatní (konkrétní: narození dítěte atd.) Kde aktuálně jsme? Problémy společnosti v ČR - A)Problematika spojená s chudobou a sociálním vyloučením: - cca. 668 tis. osob v exekuci a v dluhové pasti, 149 tis. osob s větším množstvím exekucí - cca. 7,6% populace v exekucích, celkem 4,1 mil. vedených řízení - 620 mld. Kč vymáhaná částka (2022) - cca. 1 mil. osob na hranici chudoby - meziročně klesá - fenomén „working poor“ - cca. 10% rodin s příjmem pod 60% mediánu (příjmová chudoba, průměr EU cca. 16%) Kde aktuálně jsme? Problémy společnosti v ČR - B) Problematika spojená s nemocností a sociálně patologickými jevy Právo sociálního zabezpečení – obecné otázky Sociální politika -V užším smyslu = soubor aktivit, nástrojů a opatření, jejichž smyslem je reakce na nepříznivé sociální události (stáří, nemoc, invalidita, nezaměstnanost či chudoba) osystém sociálních programů, dávek a zdravotního či sociálního pojištění oo jejím rozsahu a charakteru rozhodují zejména zákonodárci a MPSV ospoluutváří ji nadnárodní neziskové organizace jako třeba UNICEF, Charita Česká republika či Člověk v tísni -V širším smyslu = způsob, jakým naplňujeme podstatu sociálního státu -Cílem = vytváření důstojných životních podmínek pro všechny občany a prosazování hodnot spravedlnosti, rovnosti a solidarity • • • • - Právo sociálního zabezpečení – obecné otázky Principy sociální politiky: -Spravedlnosti (Utilitarismus) ospravedlnost lze chápat různými způsoby – český ekonom Josef Macek definuje sociální spravedlnost jako „největší štěstí největšího počtu“ -Solidarity oSolidarita = etický příkaz jednotlivci splatit dluh za prospěch a výhody poskytované mu společností, státem (Masarykův slovník naučný) oZ hlediska sociální politiky – dobrovolná x vynucená -Subsidiarity onejefektivnější je řešit problémy přímo v jejich jádru, v tomto případě na co nejnižší úrovni veřejné správy -Participace oprávo občanů účastnit se tvorby a realizace opatření, která se jich týkají oÚčast na tomto rozhodování má v ideálním případě za důsledek větší míru ztotožnění s politikou státu • • • • - Právo sociálního zabezpečení – obecné otázky Funkce sociální politiky A) Ochranná oadresné cílení na sociální události B) Preventivní osnaha předcházet rizikovým situacím; zřetelná především ve vzdělávací a zdravotní politice C) Stimulační osnaha podněcovat žádoucí sociální jednání skupin a jednotlivců olevnější a efektivnější je problémům předcházet, než je dodatečně řešit §Například, je mnohem výhodnější realizovat program preventivních prohlídek, než hradit pozdní nákladnou léčbu ov oblasti zaměstnanosti je pro stát výhodnější vytvářet co nejlepší podmínky pro tvorbu nových pracovních míst a zlepšení situace na trhu práce, než hradit nákladnou pasivní pomoc nezaměstnaným formou vyplácení podpor D) Přerozdělovací (nejvýznamnější) ouskutečňuje se výběrem daní a rozdělováním dávek a důchodů oStát by měl v ideálním případě usilovat a zajištění důstojných životních podmínek všem občanům a snažit se zajistit rovné šance oje založena na principu klesajícího mezního užitku → přerozdělování od bohatých k chudým povede k většímu celkovému blahobytu ve společnosti • • • • - Právo sociálního zabezpečení – obecné otázky Nástroje sociální politiky A)Právní normy B)Ekonomické nástroje C)Fiskální nástroje D)Úvěrové nástroje E)Cenová politika F)Sociální dokumenty G)Nátlakové akce Oblasti sociální politiky: A)Zdravotní politika B)Vzdělávací politika C)Bytová politika D)Politika zaměstnanosti E)Rodinná politika • • • • - Právo sociálního zabezpečení – obecné otázky Koncepce sociálního zabezpečení v ČR: -Sociální zabezpečení o„produktem“ sociální politiky státu oužší pojetí = zabezpečení ve stáří, při invaliditě a při ztrátě živitele a sociální péči oširší pojetí = zabezpečení v nemoci, při pracovním úrazu a nemoci z povolání, mateřství a rodičovství, těhotenství a při nezaměstnanosti -Sociální ochrana oÚčelem = chránit občany (event. jejich rodiny) v případě, že jim hrozí určité „sociální nebezpečí,“ tedy hrozí, že dojde k sociálně nepříznivé situaci, nebo k ní již dokonce došlo ozahrnuje všechna opatření, jež mají zabraňovat vzniku nepříznivých sociálních situací, nebo alespoň zmírňovat jejich dopad na život jedince a jeho rodiny -Skupiny sociální ochrany dle primární funkce: oPreventivní – zahrnuje všechny zábranné mechanismy oTerapeutická – jednotlivec poskytuje jinému službu a tím zabraňuje nepříznivým následkům tíživých sociálních situací oRehabilitační a integrační – jeden subjekt druhému napomáhá při udržování či znovuzískání si svého přirozeného sociálního prostředí • • • • - Právo sociálního zabezpečení – obecné otázky Proč v dnešní době potřebujeme sociální politiku a redistribuci? Zejména k tomu vedou ekonomické důvody - individuální či kolektivní? Thomas Piketty „Nerovnost bohatství a příjmů má tendenci se v kapitalistických ekonomikách zvyšovat, pokud není regulována politickými zásahy. Piketty argumentuje, že historicky výnos z kapitálu (r) bývá vyšší než ekonomický růst (g), tedy že r > g. To znamená, že bohatí, kteří vlastní kapitál (nemovitosti, akcie, podniky), hromadí bohatství rychleji, než jakým tempem roste ekonomika a mzdy běžných pracujících. Tento mechanismus vede k prohlubování nerovnosti a koncentraci bohatství v rukou malé elity, což může ohrozit sociální stabilitu a demokracii. Piketty proto navrhuje progresivní zdanění majetku a vysokých příjmů, aby bylo možné tento trend korigovat a zajistit spravedlivější rozdělení bohatství.“ *převzato z Chat GPT, zdroj: Le capital au XXIe siecle, 2013 • • • • - Právo sociálního zabezpečení – aktuální systém soc. zabezpečení Systém práva sociálního zabezpečení -Sociální pojištění oZdravotní oNemocenské oDůchodové oÚrazové (povinnost pojištění zaměstnavatele) -Státní zaopatření oStátní sociální podpora oDávky pěstounské péče oZajištění v nezaměstnanosti -Sociální pomoc oPomoc v hmotné nouzi oDávky osobám se zdravotním postižením oSociální služby • • • • - Právo sociálního zabezpečení – aktuální systém soc. zabezpečení • • • • - Odvětví SZ Subsystém Norma Sociální pojištění Důchodové pojištění Z o důchodovém pojištění, o organizaci a provádění soc. zabezp., o pojistném, o penzijním připojištění Nemocenské pojištění o nemocenském pojištění, o pojistném na soc. zabezpečení Zdravotní pojištění o VZP a další Státní zaopatření Státní sociální podpora o státní soc. podpoře, o životním a existenčním minimu Pěstounské dávky o soc.-pr. ochraně dětí Zaměstnanost o zaměstnanosti, o ÚP ČR Sociální pomoc Pomoc v hmotné nouzi o pomoci v hmotné nouzi, o životním a existenčním minimu Dávky pro osoby se ZP o poskytování dávek osobám se zdrav. postižením Sociální služby o soc. službách Právo sociálního zabezpečení – aktuální systém soc. zabezpečení Koncepce sociální politiky -Přístupy k řešení sociálních problémů → dva typy sociální politiky: oAktivní (perspektivní) sociální politika, která se vyznačuje snahou o předcházení vzniku sociálních problémů a přijímání preventivních opatření §Těch lze dosáhnout jednak systémovou změnou sociální politiky nebo intervencí oPasivní (retrospektivní) politika se zaměřuje na řešení již vzniklých sociálních problémů §Její povaha je vždy intervenční • • • • - Právo sociálního zabezpečení – aktuální systém soc. zabezpečení Obecné zásady PSZ: -Komplexnosti (úplnosti) osnaha státu, zákonodárce, aby dávky pokryly všechny právně zakotvené (základní) sociální události, má souvislost také se zásadou univerzality (ohledně subjektů, na které se vztahuje) -Univerzality (všeobecnosti) osystém sociálního zabezpečení se vztahuje na všechny osoby žijící na území určitého státu oz pohledu subjektů, na které se systém SZ vztahuje – všechny subjekty splňující určité obecné kritérium (státní příslušnost, trvalé bydliště, pobyt, ekonomické aktivity na území ČR) oz pohledu sociálních událostí, při kterých se poskytuje plnění – události splňující náležitosti tíživé situace v životě člověka, které jsou jako tíživé široce akceptovány a přijímány -Sociální solidarity (sounáležitosti) ojak je systém financován → ekonomicky aktivní obyvatelé vytvářejí zdroje, jež jsou využívány zejména (nikoli samozřejmě výhradně) těmi, co je nevytvořili (a vytvářet je aktuálně ani nemohou) ointergenerační → solidarita osob v produktivním věku s osobami v postproduktivním věku (zejména tedy staří a mladí), ointragenerační → solidarita zdravých s nemocnými (nemocenské pojištění), ekonomicky aktivních s neaktivními, bohatých s chudými • • • • - Právo sociálního zabezpečení – aktuální systém soc. zabezpečení Obecné zásady PSZ: -Adekvátnosti (přiměřenosti) osnaha o přiměřenost dávek, jejich výše, frekvence §adekvátní vzhledem k individuálnímu přispění i sociálním potřebám jednotlivců, kteří o ně žádají §adekvátní i k možnostem státu -Garance ostát je základním garantem dávek poskytovaných jednotlivými orgány sociálního zabezpečení, připravuje legislativu, musí být solventní a poskytnout plnění bez ohledu na tíživou momentální situaci (př. finanční krizi) -Uniformity (rovnosti) osnaha zabezpečit všechny oprávněné osoby podle stejných pravidel, bez neodůvodněných rozdílů a nikoli rovné dávky – šlo by již o rovnostářství (zohledněna aktivita a aktuální potřeba a je vyloučeno subjektivní posuzování co do vzniku nároku) • • • • - Právo sociálního zabezpečení – aktuální systém soc. zabezpečení Zvláštní zásady PSZ: -Zásluhovost -Sociální potřebnost -Participace -Zabezpečení -Iniciace -Valorizace -Kompenzace -Odstraňování tvrdosti • • • • - Právo sociálního zabezpečení – aktuální systém soc. zabezpečení Sociální práva a jejich uplatňování: oprávo na práci a na náležitou přípravu na povolání oprávo na uspokojivé pracovní podmínky oprávo na životní úroveň oprávo na rodinu oprávo na sociální zabezpečení oprávo na sdružování Právo na soc. zabezpečení – čl. 41 LZPS: lze se domáhat jen v mezích zákonné úpravy Cílí na ochranu občanů před důsledky následujících sociálních událostí s dopadem do kvality života (sociální události): rodičovství a mateřství, nemoc a úraz, invalidita, stáří, smrt, nezaměstnanost, chudoba • • • • - Právo sociálního zabezpečení – aktuální systém soc. zabezpečení Hl. IV LZPS: sociální, hospodářská a kulturní práva: -čl. 26 (právo na svobodnou volbu povolání, podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost) -čl. 27 (právo se svobodně sdružovat) -Čl. 29 (ženy, mladiství a osoby zdravotně postižené mají právo na zvýšenou ochranu při práci a na zvláštní pracovní podmínky) -Čl. 30 (zabezpečení ve stáří, při nezpůsobilosti k práci, ztrátě živitele, pomoc v nouzi) -Čl. 31 (právo na ochranu zdraví + veřejné pojištění → bezplatná zdravotní péče a pomůcky) -Čl. 32 (ochrana rodiny a rodičovství, zvláštní ochrana ženy v těhotenství, pomoc státu při péči o dítě) + čl. 33 právo na vzdělání • • • • - Právo sociálního zabezpečení – aktuální systém soc. zabezpečení Rozhodování Ústavního soudu -Test proporcionality (Pl. ÚS 4/94) ovhodnost – zda institut omezující určité základní právo, umožňuje dosáhnout sledovaný cíl (ochranu jiných práv) opotřebnost – porovnání prostředku s jinými opatřeními, umožňujícími dosažení stejného cíle za nižšího dopadu na základní práva opřiměřenost – porovnání závažnosti obou v kolizi základních práv; zvážení kontextových a empirických argumentů -Test racionality (Pl. ÚS 1/08) ovýznamné jsou aspekty sociálně ekonomické §vymezení smyslu a podstaty sociálního práva (esenciální obsah) §zhodnocení, zda se zákon nedotýká samotné existence sociálního práva nebo jeho realizace §posouzení, zda zákonná úprava sleduje legitimní cíl (zamezení svévoli) §posouzení, zda zákonný prostředek použitý k jeho dosažení je rozumný, ne nutně nejlepší, ale racionální • • • • - Právo sociálního zabezpečení – systém práva soc. zabezpečení Subjekty práva sociálního zabezpečení: orgány a fyzické osoby (oprávněný, pojištěnec, žadatel) §nemocenské a důchodové pojištění ·MPSV ČR ·Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) a okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ) ·popř. služební orgány pro příslušníky bezpečnostních sborů §zdravotní pojištění ·VZP ČR a další tzv. zaměstnanecké zdravotní pojišťovny §sociální pomoc ·pomoc v hmotné nouzi → MPSV ČR, krajské pobočky Úřadu práce §sociální služby o příspěvek na péči ·MPSV ČR, krajské pobočky Úřadu práce ČR, krajské úřady, poskytovatelé služeb sociálních služeb §sociální péče ·MPSV ČR, krajské pobočky Úřadu práce ČR §státní sociální podpora: ·MPSV ČR, krajské pobočky Úřadu práce ČR (potažmo vždy detašovaná lokální pracoviště) • • • • - Právo sociálního zabezpečení – systém práva soc. zabezpečení Obsah práv a povinností – v hmotněprávní rovině se jedná o: oPovinností fyzické osoby je splnění podmínek dávkového nároku. §Tomu odpovídá oprávnění orgánu požadovat splnění těchto podmínek oPrávem fyzické osoby je nárok na dávku a na poskytnutí dávkového plnění §Tomu odpovídá povinnost orgánu plnění poskytnout oV právních vztazích sociálního pojištění: §povinnost fyzické osoby k úhradě pojistného §oprávnění orgánu přijímat toto plnění -Procesní stránka: oProcesním právem účastníka řízení je především jeho právo uplatnit nárok: §podat žádost §uplatnit opravný prostředek oTomuto právu odpovídá povinnost orgánu reagovat na podání • • • • - Právo sociálního zabezpečení – systém práva soc. zabezpečení Způsoby financování sociálního systému: §Pojistné systémy – platí se pojištění (příspěvek na podporu v nezaměstnanosti, veřejné zdravotní pojištění, sociální pojištění, úrazové pojištění zaměstnanců, důchodové pojištění, důchodové připojištění) §Nepojistné systémy Fondové financování vs. Průběžné financování. • • • • -