SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ POPTÁVKA NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU PRÁCE TEORIE PRACOVNÍHO TRHU CIL TEMATICKÉHO CELKU SLEZSKÁ UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ X- / Národní Název projektu NPO EU-Transformace formy a způsobu vzděláváni na Slezské univerzitě v Dpavě Kcüisfcvc". číslo uro;cktu NP0_SU_MSMT-i66ii/2O22 analyzovat poptávku na trhu práce, který splňuje podmínky, díky nimž jej můžeme označit za dokonale konkurenční, věnovat pozornost faktorům ovlivňujícím jak individuální poptávku firem po práci v krátkém a dlouhém období, tak tržní poptávky po práci. POPTÁVKA NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU PRACE KLICOVA SLOVA SLEZSKÁ UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH X- / Národní Název projektu NPO £U-Transformace formy a způsobu vzděláváni na Slezské univerzitě v Dpavě Kcaisfcvc". číslo rjro;cktu NP0_SU_MSMT-i66u/2O22 cenová elasticita poptávky, dokonale konkurenční trh práce, křížová elasticita poptávky, příjemce ceny, tržní poptávka po práci. POPTÁVKA NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU PRACE POPTÁVKA FIRMY PRODÁVAJÍCÍ SVŮJ VÝSTUP NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU Název projektu NPO EU-Transformace formy a způsobu vzděláváni na Slezské univerzitě v Dpavé Kcüisfcvc". číslo uro;cktu NP0_SU_MSMT-i66u/2O22 • dokonale konkurenční trh práce: trh, na kterém působí velký počet nabízejících a poptávajících, kteří vzhledem ke svému tržnímu podílu, neexistenci preferencí a existenci dokonalé informovanosti nemohou významným způsobem ovlivnit cenu příslušné výrobního faktoru, • nedokonale konkurenční trh, • příjemce ceny: firma, která není schopna ovlivnit cenu své produkce. SLEZSKÁ UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ POPTÁVKA NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU PRACE POPTÁVKA FIRMY PO PRÁCI V KRÁTKÉM OBDOBÍ Název projektu NPO EU-Transformace formy a způsobu vzděláváni na Slezské univerzitě v Dpavé Kcaisfcvc". číslo uro;cktu NP0_SU_MSMT-i66u/2O22 křivka poptávky po práci: bude totožná s klesající části křivky příjmu z mezního produktu práce, a to od bodu, v němž je tato křivka protíná křivku příjmu z průměrného produktu práce. POPTÁVKA FIRMY PO PRÁCI V DLOUHÉM OBDOBÍ I NeitGereraliorEU Název projektu NPO EU-Transformace formy a způsobu vzděláváni na Slezské univerzitě v Dpavě Kcaisfcvc". číslo uro;cktu NP0_SU_MSMT-i66ii/2O22 celkový efekt změny mzdové sazby, substituční efekt: změna optimální kombinace vstupů při výrobě stejného výstupu, produkční efekt: změna optimální kombinace vstupů spojená se změnou výstupu firmy, nákladový efekt: pokles mzdové sazby umožňuje firmě zvětšit optimální výstup. FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ POPTÁVKU FIRMY PO PRÁCI X- / Národní Název projektu NPO £U-Transformace formy a způsobu vzděláváni na SlEzské univerzitě v Dpavé Kcaisfcvč". číslo rjro;cktu NP0_SU_MSMT-i66n/2O22 faktory ovlivňují poptávku po práci: ■ cena práce, ■ elasticita substituce vstupů, ■ podíl výdajů na práci na celkových nákladech firmy, cenová elasticita poptávky po práci: míra, která ukazuje, jak citlivě reaguje poptávka po práci změní-li se příslušná mzdová sazba křížová elasticita poptávky po práci: míra, která ukazuje, jak citlivě reaguje poptávka po práci změní-li se cena jiného výrobního faktoru, elasticita substituce vstupů: míra vzájemné nahraditelnosti práce a kapitálu. TRŽNÍ POPTÁVKA PO PRÁCI Název projektu NPO EU-Transformace formy a způsobu vzděláváni na Slezské univerzitě v Dpavě Kcaisfcvc". číslo uro;cktu NP0_SU_MSMT-i66ii/2O22 • tržní poptávka po práci: celkový objem pracovních sil, jenž na trhu práce, při určité výši mzdy, požadován všemi zaměstnavateli, kteří na tomto trhu působí, • nemůžeme definovat jako horizontální součet individuálních poptávkových křivek. POPTÁVKA FIRMY PRODÁVAJÍCÍ SVŮJ VÝSTUP NA NEDOKONALE KONKURENČNÍM TRHU Název projektu NPO EU-Transformace formy a způsobu vzděláváni na Slezské univerzitě v Dpavé Kcaisfcvc". číslo uro;cktu NP0_SU_MSMT-i66u/2O22 • firma může ovlivnit cenu svého výstupu, ale nemůže ovlivnit cenu práce. • mezní příjem z práce je nižší než cena výstupu, což znamená, že poptávka po práci je nižší než na dokonale konkurenčním trhu, • křivka poptávky bude zpravidla strmější a současně bude ležet pod křivkou poptávky na dokonale konkurenčním trhu. VOLBA OPTIMÁLNÍHO MNOŽSTVÍ PRÁCE V KRÁTKÉM A DLOUHÉM OBDOBÍ f*v= SLEZSKÁ UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ X- / Národní Název projektu NPO £U-Transformace formy a způsobu vzděláváni na Slezské univerzitě v Dpavé Kcuisfcvč". číslo uro;cktu NP0_SU_MSMT-i66u/2O22 odvození křivky poptávky v krátkém i dlouhém období je v tomto případě analogií odvození této křivky u firmy, která se pohybuje na trzích, které jsou v obou případech dokonale konkurenční, příjmový efekt: nižší mzdová sazba vede k vyššímu objemu optimálního výstupu. POPTÁVKA NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU PRACE TRŽNÍ POPTÁVKA PO PRÁCI Název projektu NPO EU-Transformace formy a způsobu vzděláváni na Slezské univerzitě v Dpavě Kcaisfcvc". číslo uro;cktu NP0_SU_MSMT-i66ii/2O22 střet křivky tržní poptávky s křivkou tržní nabídky vede k rovnovážnemu objemu práce a rovnovážne mzdové sazbě. SHRNUTI TEMATICKÉHO CELKU SLEZSKÁ UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH X" / Národní Název projektu NPO £U-Transformace formy a způsobu vzděláváni na SlEzské univerzitě v Dpavé Kcaisfcvč". číslo rjro;cktu NP0_SU_MSMT-i66n/2O22 zaměřuje se na poptávku firem po práci na dokonale konkurenčním trhu, vysvětluje, jak firmy působící na tomto trhu stanovují optimální množství práce nejen v krátkém, ale také v dlouhém období, popisuje faktory ovlivňující poptávku firem po práci, analyzuje tržní poptávku po práci a stanovuje specifik tržní poptávky na dokonale konkurenčním trhu práce. POPTÁVKA NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU PRACE SEZNAM UVEDENÝCH POJMŮ X- / Národní UNIVERZITA Název projektu NPO £U-Transformace formy a způsobu vzděláváni na SlEzské univerzitě v Dpavé Kcaisfcvč". číslo uro;cktu NP0_SU_MSMT-i66n/2O22 celkový efekt změny mzdové sazby, cenová elasticita poptávky po práci, dokonale konkurenční trh práce, důchodový efekt, elasticita substituce vstupů, křivka poptávky po práci, křížová elasticita poptávky po práci, nákladový efekt. nedokonale konkurenční trh práce, produkční efekt, příjemce ceny, příjmový efekt, substituční efekt, tržní poptávka po práci. POPTÁVKA NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU PRACE SEZNAM KONTROLNÍCH OTÁZEK Název projektu NPO £U-Transformace formy a způsobu vzděláváni na SlEzské univerzitě v Dpavé Kcaisfcvč". číslo rjro;cktu NP0_SU_MSMT-i66u/2O22 • Vyjmenujte hlavní charakteristiky dokonale konkurenčního trhu práce? • Popište postup, na jehož základě firma stanovuje v krátkém období optimální množství práce, které si pronajme na příslušném trhu. • Jaké faktory ovlivňují poptávku firem po práci v dlouhém období? • Co se formuje tržní poptávku po práci na dokonale konkurenčním trhu? SLEZSKÁ UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POPTÁVKA NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU PRACE CVIČNE PRÍKLADY x- N ..rodní Název projektu NPO £U-Transformace formy a způsobu vzděláváni na SlEzské univerzitě v Dpavé Kcuisfcvč". číslo uro;cktu NP0_SU_MSMT-i66n/2O22 Příklad i • Příklad: Firma na dokonale konkurenčním trhu práce najímá práci za konstantní mzdovou sazbu. Jaké množství práce bude firma najímat, pokud se mzdová sazba zvýší? • Řešení: Firma bude najímat menší množství práce, protože vyšší mzdová sazba zvýší mezní náklady na práci, což sníží optimální množství najímané práce. Příklad 2 • Příklad: Jaký vliv má pokles mzdové sazby na dlouhodobou poptávku firmy po práci? • Řešení: Pokles mzdové sazby způsobí, že firma bude najímat více práce, protože nižší mzdová sazba sníží mezní náklady na práci, což zvýší optimální množství najímané práce. 26f ■* 2-1-82" 2-j-s* 6-6-4-í* ,_g 2-3. V 3- f- ó'iZ 8-§-8* +f-2'3- POPTÁVKA NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU PRACE SLEZSKÁ UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ pavel.tuleja@fvp.slu.cz Ústav veřejné správy a sociální politiky SLEZSKA UNIVERZITA FAKULTA VEŘEJNÝCH POLITIK V OPAVĚ DEKUJI ZA POZORNOST. POPTÁVKA NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU PRACE