SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ Fakulta veřejných politik v Opavě Ústav pedagogických a psychologických věd ODBORNÁ PRAXE I Obor Sociální patologie a prevence prezenční forma studia Garant PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D.; vladimira.kocourkova@fvp.slu.cz Rozsah 72 hod./semestr, tj. 6 hod./týdně. Týdenní doba musí být v případě prezenčního studia dodržena.Rozložení v rámci týdne po dohodě se zařízením, 2x3h, 3x2h. Je možno po dohodě se zařízením využít ranní i odpolední prostor. Rozvržení praxe pak zůstává po celou dobou stejné. Termín Praxe je realizována v průběhu zimního semestru akademického roku 2019/2020, tj. od 23. 9. 2019 - 22.12.2019 Rozpis praxe Nejpozději 28. 9. 2019 je nutno garantovi praxe předat/zaslat přesný rozpis praxe (viz formulář rozpis praxe) Termín podpisu smlouvy: 11. – 13. 9. na sekretariátu UPPV (8.00 – 11.00, 12.00 – 15.00) Zanést do nejpozději do 20. 9. do přidělené školy, kde smlouvu potvrdí - zanést zpátky nejpozději 23. 9. na sekretariát UPPV Základním předpokladem pro výkon Odborné praxe I je dodržování základních etických norem a pravidel, především mlčenlivost, která vychází ze zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. Dále také zásad BOZP. Zaměření Odborná praxe je významnou nedílnousoučástí studia oboru Sociální patologie a prevence. Slouží jednak k seznámení s činností profese možného budoucího působení, jednak k posílení a rozvoji kompetencí získaných v rámci studia.Činnosti realizované v rámci Odborné praxe I by měly studentům konkrétně umožnit především seznámení se se základními charakteristikami profese vychovatele a pedagoga volného času. Zařízení, kde může být Odborná praxe I vykonávána jsou především: školní družina školní klub nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Cíl Cílem této praxe je uvedení studenta/ky do pedagogické reality, tj. přispět k vytváření reálné představy o profesi, vést k tvorbě prvních pedagogických dovedností, poukázat na provázanost pedagogických a psychologických disciplín v reálné práci pedagoga a doplnit představy studentů o úloze vychovatele a pedagoga volného času ve výchovně vzdělávacím procesu. Cílem také je, přispět k rozvoji kompetencí studenta získaných v rámci studia. Student by měl být schopen aplikovat teoretické poznatky do praxe - plánovat, realizovat a vyhodnocovat aktivity v rámci výchovně vzdělávacího procesu. V rámci Odborné praxe I se jedná zejména o aktivity volnočasového a primárně preventivního charakteru. Průběh praxe Nejpozději při nástupu na praxi (první den praxe) jsou studenti povinni představit se vedení příslušné organizace a ve spolupráci pracovníkem zařízení (mentorem), který je praxí v zařízení provází, zpracují základní plán činnosti v souladu s požadavky na Odbornou praxi I v rámci svého studia. Tak, aby obě strany věděly, co od sebe mohou vzájemně očekávat. Nejpozději v prvním týdnu praxe studenti prostudují legislativní a další dokumenty, které se pojí s činností daného zařízení. Na počátku praxe (2.–3. týden) studenti absolvují 2 monitorovací pozorování svého mentora (pracovníka, který je má v zařízení na starosti) a písemně je zpracují (viz Formulář pro monitorovací pozorování).Toto monitorovací pozorování předem s mentorem domluví a následně společně s ním provede rozbor. V rámci monitorovací činnosti se studenti zaměří na pozorování těchto pedagogických jevů: komunikativní dovednosti pedagoga, časové a obsahové rozvržení výchovně vzdělávací a zájmové činnosti, charakteristiku forem a metod výchovně vzdělávací a zájmové činnosti, formulaci a hodnocení splnění výchovně vzdělávacích cílů, řešení konfliktů a nestandardních situací, užití odměn a trestů, atmosféru při výchovně vzdělávací a zájmové činnosti, využití pomůcek, pozorování dětí a jejich projevů, reakcí během výchovně vzdělávací a zájmové činnosti, aj. V rámci praxe se studentiaktivně zapojují do reálného života instituce formou spolupráce s mentorem, pomocí a plněním potřebných úkolů, účastí na veškerých aktivitách zařízení probíhajících v období praxe. Zapojení probíhá především na základě vlastní aktivity ze strany studentů. Studenti tedy nečekají na vyzvání a pokyny pracovníka zařízení - mentora!!! Studenti jsou povinni svou činnost plánovat a připravovat. Vždy se s pracovníkem dohodnou předchozí den praxe na aktivitách, které by rádi realizovali následující den praxe!!! Při zapojení studenta/studentky do běžného chodu dané instituce jde zejména o: přípravu prostor na výchovně vzdělávací a zájmové činnosti (prostorové uspořádání, příprava pomůcek, techniky), vyhledávání a studium knižních publikací, časopisů, internetových zdrojů atd. pro přípravu výchovně vzdělávací a zájmové činnosti, aktivní účast na administrativní práci zařízení, hodnocení chování a aktivity všech dětí, účast na všech akcích pořádaných institucí v době konání praxe, 2 monitorovací pozorovánís následným rozborems mentorem (viz formulář pro monitorovací pozorování), (nutno písemně zpracovat - součást deníku praxe) realizace samostatnýchvýchovně vzdělávacích či volnočasových výstupů (aktivit s cílovou skupinou) vždy po dohodě s mentorem; z toho u 6 aktivit– (rozsah výstupu cca 20 min.), nutno mítpředem písemně zpracovanou přípravu - součást deníku praxe(Příprava obsahuje zejména: popis aktivity/téma, cíl/cíle, časovou představu, pomůcky, použitou metodu a organizační formu.)Aktivity musí být z různých oblastí v zájmových činností (společenskovědní, pracovně-technické, přírodovědné, esteticko-výchovné, tělovýchovné - sportovní), tj. nesmí být všechny zaměřeny např. na tvoření, kreslení apod. realizace 1 výchovně vzdělávací/zájmové činnosti tematicky zaměřené na oblast primární prevence rizikového chování (nespecifická nebo případně i specifická prevence). Tato příprava musí být konzultována předem s mentorem i garantem praxe v rámci semináře. (nutno písemně zpracovatpřípravu - součást deníku praxe) realizace slovních rozborů vlastní výchovně vzdělávací a zájmové činnosti s mentorem (pracovníkem v zařízení). Výstup Výstupem praxe je především: Potvrzení o praxi (Mentor - pracovník v zařízení, který má studenta na starosti)potvrdí studentovi absolvování praxe dle příslušných pokynů a stvrdí svým podpisem pravdivost obsahu pedagogického deníku. Mentor dále zpracuje stručné hodnocení studenta na příslušném formuláři a doporučí nebo nedoporučí udělení zápočtu. Hodnocení studenta zasílá mentor garantovi elektronicky, nepředává tedy studentovi přímo do ruky! Pedagogický deník praxe (struktura viz níže). Hodnocení praxe V rámci udělování zápočtu bude zohledněno: hodnocení studenta příslušným garantem praxe, kvalita zpracování konkrétních úkolů v deníku praxe, aktivní účast na Semináři k odborné praxi I, nebude-li některý z uvedených požadavků řádně splněn, nebude zápočet udělen. Struktura deníku praxe - nutno dodržet 1. Obecná charakteristika zařízení, jeho cílů a smyslu existence s ohledem na zákony, vyhlášky, metodické pokyny, kterými se řídí, financování apod. (minimálně 30 řádků). 2. Základní dokumenty a dokumentace zařízení. 3. Konkrétní charakteristika zařízení – prostředí, vybavení, subjektivní dojem, jak na vás zařízení působí (minimálně 30 řádků). 4. Popis cílové skupiny/skupin v zařízení. Specifika cílové skupiny ve vztahu k realizované činnosti. Vlastníchpředchozí zkušenost s cílovou skupinou. Student si v rámci praxe všímá dětí, které se v zařízení vyskytují, pozoruje jejich chování při různých aktivitách, sleduje jejich posun, problémy, zapojení do aktivit s ostatními apod. Zvolí si jedno z dětí, které se nějakým způsobem "vymyká" (nezapojuje se, vykazuje problémové chování apod.), pokusí se v této části deníku praxe popsat daný "případ" a zamýšlí se nad příčinami a navrhuje možná řešení. (Nejedná se o kazuistiku jako takovou, ale o výsledky pozorování.) Vše zachycuje v této části deníku praxe. 5. Popis silných a slabých stránek ve vztahu k cílové skupině. • Co si myslíte, že je vaší silnou stránkou při práci s dětmi a naopak? • Kde cítíte své limity, kam byste se rádi posunuli? (Nesmí být jen výpis vlastností. Spíše zamyšlení. Být konkrétní.) • Plus - zhodnocení svých momentálních kompetencí pro práci s touto cílovou skupinou na škále od 0 - 10, kdy 0 je žádné kompetence, 10 maximální kompetence. A také jak bude stav podle vás vypadat úspěšném absolvování studia (vaše představa). 6. Obsahová náplň jednotlivých dnů tak, aby bylo zcela zřejmé, co jste v jednotlivé dny dělali (max. 3 dny na jednu stranu). 7. Formuláře monitorovacího pozorování (2x). 8. Příprava výchovně vzdělávací činnosti zaměřené preventivně (1x) + následný popis reálného průběhu a rozbor. 9. Přípravy výchovně vzdělávací/volnočasové činnosti (6x) + následný popis reálného průběhu a rozbor. 10. Docházka. 11. Hodnocení praxe. 12. Autoevaluace (vlastní zhodnocení praxe). • Co vás na praxi zaujalo, co se vám líbilo, co vás obohatilo, zvýšilo vaše kompetence? • Co vás na praxi překvapilo, s čím jste měli problém, co se vám nelíbilo. • Celkové zhodnocení praxe, přínosu atp.