SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ Fakulta veřejných politik v Opavě Ústav pedagogických a psychologických věd ODBORNÁ PRAXE II Edukační péče o seniory Garant PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D.; vladimira.kocourkova@fvp.slu.cz Rozsah 96 hod./semestr Termín Praxe je realizována pouze v průběhu zimního semestru akademického roku 2019/2020, tj. od 23. 9. 2019 - 22.12.2019 Rozpis praxe Před nástupem na praxi, nejpozději však 27. 9. 2019 je nutno garantovi praxe zaslat přesný rozpis praxe (viz formulář rozpis praxe). Základním předpokladem pro výkon Odborné praxe I je dodržování základních etických norem a pravidel, především mlčenlivost, která vychází ze zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. Dále také zásad BOZP. Student dodržuje také aktuální legislativu a vnitřní řád organizace. Zaměření Odborná praxe je významnou nedílnou součástí studia oboru Edukační péče o seniory. Slouží jednak k seznámení s činností profese možného budoucího působení, jednak k posílení a rozvoji kompetencí získaných v rámci studia. V rámci praxe student realizuje edukační činnosti s danou cílovou skupinou seniorů (individální i skupinové aktivity). Zařízení, kde může být Odborná praxe II vykonávána jsou především: Odborná praxe II je realizována ve vybraném zařízení pracujícím se seniory, především: domov pro seniory, pečovatelská služba, centrum denních služeb, denní nebo týdenní stacionáře (pro seniory), Charita Opava (smluvně zajištěno) Centrum sociálních služeb Hrabyně (smluvně zajištěno) Slezská diakonie Organizace realizující např. Univerzity třetího věku Praxe nesmí být realizována ve stejném typu zařízení jako v rámci Odborné praxe I. Cíl Cílem praxe je zejména: • přispět k vytváření reálné představy o profesi, o fungování daného zařízení, • rozvoj odborných znalostí a především jejich aplikace - rozvoj dovedností v práci s cílovou skupinou seniorů. Dílčí cíle: • seznámení se s daným typem služby, • seznámení se s hlavní činností zařízení (nabízené služby, aktivity pro seniory), • seznámení se s organizací a chodem daného zařízení (také organizační a personální složení), • seznámení se s organizačními postupy/procesy zařízení (příjem žádostí, evidence, dokumentace apod.) • pochopení poslání, cílů, zásad a používaných metod ve vztahu k cílové skupině (také individuální plánování, naplňování standardů kvality) • seznámení se s legislativními a dalšími dokumenty významnými pro činnost zařízení, • monitoring (edukační) péče o seniory v daném zařízení a následná vlastní realizace edukačních (aktivizačních, zájmových, vzdělávacích) činností (5x individuální, 3x skupinové); • seznámení se a poznání/vnímání všech dimenzí prostředí v němž se realizuje edukační péče (činnost) se seniory v zařízení, • přímý kontakt s cílovou skupinou uživatelů (seniorů), • vnímání potřeb cílové skupiny (základní, specifické), možností a způsobů jejich respektování a saturace. Cílem je přispět k rozvoji kompetencí studenta získaných v rámci studia. Student by měl být schopen aplikovat teoretické poznatky do praxe - plánovat, realizovat a vyhodnocovat aktivity v rámci péče o seniory v zařízení. V rámci Odborné praxe II se jedná o aktivity edukačního charakteru (aktivizační, zájmové, vzdělávací). Průběh praxe Nejpozději při nástupu na praxi (první den praxe) jsou studenti povinni představit se vedení příslušné organizace a ve spolupráci pracovníkem zařízení (mentorem), který je praxí v zařízení provází, zpracují základní plán činnosti v souladu s požadavky na Odbornou praxi II v rámci svého studia. Tak, aby obě strany věděly, co od sebe mohou vzájemně očekávat. Nejpozději v prvním týdnu praxe studenti prostudují legislativní a další dokumenty, které se pojí s činností daného zařízení. Na počátku praxe studenti absolvují 2 monitorovací pozorování svého mentora (pracovníka, který je má v zařízení na starosti) při edukační činnosti a písemně je zpracují (viz Formulář pro monitorovací pozorování). V rámci monitorovací činnosti se studenti zaměří na pozorování těchto jevů: komunikativní dovednosti pedagoga (verbální i neverbální), časové a obsahové rozvržení edukační činnosti, charakteristiku používaných forem a metod práce, řešení konfliktů nebo nestandardních situací, atmosféru při pozorované edukační činnosti, využití případných pomůcek, průběh edukační činnosti (úvod, motivace, ukončení) respektování základních a specifických potřeb dané cílové skupiny, V rámci praxe se studenti aktivně zapojují do reálného života instituce formou spolupráce s mentorem, pomocí a plněním potřebných úkolů, účastí na veškerých aktivitách zařízení probíhajících v období praxe. Zapojení probíhá především na základě vlastní aktivity ze strany studentů. Studenti tedy nečekají na vyzvání a pokyny pracovníka zařízení - mentora!!! Studenti jsou povinni svou činnost plánovat a připravovat. Vždy se s pracovníkem dohodnou předchozí den praxe na aktivitách, které by rádi realizovali následující den praxe!!! Při zapojení studenta/studentky do běžného chodu dané instituce jde zejména o: přípravu prostor (prostorové uspořádání, příprava pomůcek, techniky), vyhledávání a studium knižních publikací, časopisů, internetových zdrojů atd. pro přípravu edukační činnosti, aktivní účast na administrativní práci zařízení (ve vztahu k zaměření praxe), reflektování a saturování potřeb cílové skupiny, účast na akcích pořádaných institucí v době konání praxe (pokud jsou v souladu s cíli Odborné praxe II) 2 monitorovací pozorování (hospitace na edukačních činnostech v zařízení) s následným rozborem s mentorem (viz formulář pro monitorovací pozorování), (nutno písemně zpracovat - součást deníku praxe) realizace samostatných edukačních výstupů (aktivit s cílovou skupinou) vždy po dohodě s mentorem; 5 aktivit práce s jednotlivcem, 3 aktivity práce se skupinou – (rozsah výstupu cca 45 min., dle podmínek), nutno mít písemně zpracovanou přípravu - součást deníku praxe (Příprava obsahuje zejména: popis aktivity/téma, cíl/cíle, časovou představu, pomůcky, použitou metodu a organizační formu.) Po realizaci aktivity bude k přípravě v deníku doplněn také průběh a reflexe aktivity - zda proběhla v souladu s plánem, nebo musela být upravena a proč; zda studenta něco překvapilo, vyskytl se nějaký problém apod.; jak se vyřešilo atp. realizace slovních rozborů vlastní edukační činnosti s mentorem; zpracování 3 kazuistik uživatelů dané služby ve vztahu k edukační péči (zejména: anamnéza, potřeby, cíle, návrh možných edukačních aktivit) Výstup Výstupem praxe je především: Potvrzení o praxi (Mentor - pracovník v zařízení, který má studenta na starosti) potvrdí studentovi absolvování praxe dle příslušných pokynů a stvrdí svým podpisem pravdivost obsahu pedagogického deníku. Mentor dále zpracuje stručné hodnocení studenta na příslušném formuláři a doporučí nebo nedoporučí udělení zápočtu. Hodnocení studenta zasílá mentor garantovi elektronicky, nepředává tedy studentovi přímo do ruky! Pedagogický deník praxe (struktura viz níže). Hodnocení praxe V rámci udělování zápočtu bude zohledněno: hodnocení studenta příslušným garantem praxe, kvalita zpracování konkrétních úkolů v deníku praxe, aktivní účast na Semináři k odborné praxi II, nebude-li některý z uvedených požadavků řádně splněn, nebude zápočet udělen. Struktura deníku praxe - nutno dodržet 1. POPIS ZAŘÍZENÍ - charakteristika cílů a smyslu existence s ohledem na zákony, vyhlášky, metodické pokyny, kterými se řídí, financování apod. (minimálně 30 řádků). Student uvede zejména: • název a identifikační údaje zařízení, • zařazení do resortu (MŠMT, MZ, MPSV aj.) • zřizovatele, • poslání a cíle zařízení, • charakteristika typu nabízené služby (také ukotvení v legislativě), • cílovou skupinu, příp. typologie problémů klientů daného zařízení. • personální zabezpečení (organizační struktura) • charakteristika edukační péče realizované v daném zařízení Dále se může jednat např. o tyto informace (pokud jsou veřejně dostupné): podmínky provozu instituce (provozní doba, podmínky docházky, zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, podmínky užívání prostor zařízení atd.), vazba na jiná zařízení, zapojení do komunitního plánování, spolupráce s externími odborníky, interní předpisy ve vztahu k práci s klientem, spolupráce pracovníků a rodin klientů, metody edukace seniorů, informační a odborné zabezpečení (knihovna,...), způsoby prezentace organizace (webové stránky – popis obsahu, způsob propagace), další dle možností a charakteru zařízení. 2. Základní dokumenty a dokumentace zařízení. 3. Subjektivní vnímání daného zařízení – prostředí (materiální i sociální), vybavení, subjektivní dojem, jak na vás zařízení působí (minimálně 30 řádků). • Analýza daného prostředí a zamyšlení se nad jeho významem a vlivem na uživatele dané služby. 4. Popis cílové skupiny/skupin v zařízení - podrobně. Specifika cílové skupiny ve vztahu k realizované činnosti. Vlastní předchozí zkušenost s cílovou skupinou. Potřeby cílové skupiny (základní a specifické) - jejich respektování a saturace (podrobný rozbor). 5. Popis silných a slabých stránek ve vztahu k cílové skupině. • Co si myslíte, že je vaší silnou stránkou při práci se seniory a naopak? • Kde cítíte své limity, kam byste se rádi posunuli? (Nesmí být jen výpis vlastností. Spíše zamyšlení. Být konkrétní.) • Plus - zhodnocení svých momentálních kompetencí pro práci s touto cílovou skupinou na škále od 0 - 10, kdy 0 je žádné kompetence, 10 maximální kompetence. A také jak bude stav podle vás vypadat úspěšném absolvování studia (vaše představa). 6. Obsahová náplň jednotlivých dnů tak, aby bylo zcela zřejmé, co jste v jednotlivé dny dělali (max. 3 dny na jednu stranu). 7. Formuláře monitorovacího pozorování (hospitace) (2x). 8. Plán edukační činnosti individuální + následný popis reálného průběhu a rozbor (5x). 9. Plán edukační činnosti skupinové + následný popis reálného průběhu a rozbor (3x). 10. Kazuistiky (3x) 11. Docházka. 12. Hodnocení praxe. 13. Autoevaluace (vlastní zhodnocení praxe). • Co vás na praxi zaujalo, co se vám líbilo, co vás obohatilo, zvýšilo vaše kompetence? • Co vás na praxi překvapilo, s čím jste měli problém, co se vám nelíbilo. • Celkové zhodnocení praxe, přínosu atp.