Sociální patologie I Seminář Požadavky: 1. Prezentace zadané práce ü prezentování v semináři (prezentace v Powerpointu nebo jiná, nutné využití aktivizačních metod, popř. aktivit,her.; uvedení příkladů; vyvolání diskuze k vybraným bodům tématu - řízení diskuze). ü Nutno dodržet zvolený termín - v případě, že se nemůžete dostavit, musíte si sami domluvit přehození s někým ze své skupiny a informovat o tom vyučující předem! · TEORIE ANOMIE E. Durheima · TEORIE ANOMIE R. K. Mertona · CHICAGSKA ŠKOLA · TEORIE DEZINTEGROVANÉ SPOLEČNOSTI Wilhelma Heitmeyera · TEORIE DIFERENCOVANÉ ASOCIACE · TEORIE DELIKVENTNÍHO PROSTŘEDÍ (teorie subkultur) · ETIKETIZAČNÍ TEORIE · TEORIE ROZBITÝCH OKEN · TEORIE SOCIÁLNÍHO UČENÍ · GENETICKÉ A ADOPČNÍ STUDIE · OLIGOFRENIE JAKO PŘÍČINA DELIKVENCE · TEORIE CHARAKTERU A TEMPERAMENTU · TEORIE ODLIŠNÉHO KOGNITIVNÍHO STYLU · TEORIE ROZENÉHO ZLOČINCE (pozitivistická kriminologie) · PSYCHOANALYTICKÉ TEORIE · TEORIE FRUSTRACE - AGRESE · KONTROLNÍ TEORIE · DRAMATURGICKÁ TEORIE · SITUAČNÍ TEORIE 2. Sledování tématiky sociální patologie v médiích! Sledování tématiky sociální patologie ve svém okolí! 3. Prezentace jednoho aktuálního případu z oblasti sociální patologie v semináři - obsah, analýza podle následujícího klíče: · důvod volby článku · kde je hranice? - jak je daná problematika vnímaná společností dnes a dříve (toleranční limit) · zasadit do kontextu situace současné společnosti a kultury (jak je daný jev determinován ze strany společnosti a kultury, případně opačně; tj. jak společnost přispívá, ,nebo brání existenci takového jevu apod. Co je dobře, co by mělo být jinak.) · co je norma (normální chování) ve vztahu k dané problematice (z různých pohledů - norma sociální, statistická, legislativní atp.) Kdo nám říká, že je to norma · existuje podle vás prevence daného jevu – jaká (je/by měla být) · jak v daném případě funguje sociální kontrola? (kdo ji realizuje, jaká je - formální, neformální, vnější, vnitřní...) · jaké jsou nebo by měly být sankce - podle jednotlivých druhů (rozebrat) · analýza možných příčin (pohledem různých teorií sociální deviace) · vyvolání diskuze k článku, příprava aktivity k tomuto tématu, kterou byste mohli realizovat s dětmi mladšího školního věku (nemusí vycházet z daného případu, ale obecně k tomuto tématu) – uveďte i cíle a předpokládané organizační zajištění – vyzkoušíte si se skupinou. Časově cca na 20 min. 4. Příprava a zpracování dílčích úkolů · budou průběžně zadávány 5.Aktivní účast na semináři (seminář je povinný, absence omluvitelná pouze z důvodu nemoci - bude nahrazena formou zadané náhradní seminární práce) V případě nesplnění úkolů a aktivní účasti na daném semináři, bude zadaná náhradní seminární práce. V případě opakovaného neplnění úkolů a aktivní účasti na semináři nebude udělen zápočet. OBSAH PŘEDNÁŠEK (doc. Skopalová) · Výklad základních pojmů - sociální patologie, sociální deviace, sociální norma, další související pojmy, anomie (adaptační způsoby), eufunkce a dysfunkce. · Tradiční pohledy na deviantní chování, druhy a klasifikace sociálních deviací, funkce sociálních deviací ve společnosti. · Normativní pojetí sociální deviace - konformní a deviantní jednání, typy norem, sociální kontrola a sankce, teorie konsensu, teorie konfliktu. · Reaktivní koncepce sociální deviace - teorie societární reakce, sekundární deviace, faktory ovlivňující societární reakci, deviantní kariéra. · Biologické, psychologické a sociologické teorie deviantního chování - nejvýznamnější představitelé a přístupy. Doporučená literatura Dle sylabu předmětu v systému IS.SLU