KOMUNIKACE SENIORY II. Kontakt: Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. - silvie.quisova@fvp.slu.cz Požadavky: l Seminární práce– zpracování úkolů ze skript dle pokynů vyučující l Zápočet – ústní zkoušení se zaměřením na znalost pojmů, kontextu a metod v rámci zpracované seminární práce KOMUNIKACE SE SENIORY II. Optimalizace KP se seniorem: loptimální podmínky pro komunikační kanál lpředstavení a oslovování lvhodné kódování ljasnost, srozumitelnost, jednoznačnost VK lslovník lnačasování lproxemika, haptika, oční kontakt lvhodná míra gestiky a mimiky KOMUNIKACE SE SENIORY II. https://www.youtube.com/watch?v=w7XbZKh3wbU KOMUNIKACE SE SENIORY II. Optimalizace KP se seniorem: lkomunikace tváří v tvář lpozitivní potenciál gestiky lparalingvistika lautentičnost a kongruence lvzhled pracovníka lmentální kapacita a kognitivní schopnosti linformace lkladení otázek KOMUNIKACE SE SENIORY II. Optimalizace KP se seniorem: ljazyková správnost a kultura lforma dorozumívání lpráce s časem lpředsudky, stereotypy, ageismus lnaslouchání, ne hodnocení lbýt připraven lříct si o zopakování lvyjadřování pocitů a potřeb lzpětná vazba lpocit užitečnosti lpráce s tichem KOMUNIKACE SE SENIORY II. SKUPINOVÁ KOMUNIKACE SE SENIORY KOMUNIKACE SE SENIORY II. KOMUNIKACE SE SENIORY https://www.youtube.com/watch?v=ziH7MPoLs-E KOMUNIKACE SE SENIORY II. SKUPINOVÁ KOMUNIKACE SE SENIORY KOMUNIKACE SE SENIORY II. DĚLENÍ KOMUNIKACE: záměrná x nezáměrná vědomá x nevědomá kognitivní x afektivní pozitivní x negativní shodná x neshodná asertivní x agresivní x manipulativní x pasivní intrapersonální x interpersonální (skupinová, masová) jednosměrná x dvousměrná bezprostřední x zprostředkovaná KOMUNIKACE SE SENIORY II. DĚLENÍ KOMUNIKACE: záměrná x nezáměrná vědomá x nevědomá kognitivní x afektivní pozitivní x negativní shodná x neshodná asertivní x agresivní x manipulativní x pasivní intrapersonální x interpersonální (skupinová, masová) jednosměrná x dvousměrná bezprostřední x zprostředkovaná KOMUNIKACE SE SENIORY II. ZNAKY MALÉ SKUPINY: interakce a komunikace blízké nebo shodné cíle či hodnoty očekávání naplnění individuálních cílů skupinová struktura (pozice, role) normy KOMUNIKACE SE SENIORY II. VLASTNOSTI MALÉ SKUPINY: stabilita kompaktnost (integrace) koheze (soudržnost) atraktivnost skupiny pro jedince stálost (stabilita) v čase autonomie velikost intimita vztahů uzavřenost složení skupiny hodnotová orientace míra uspokojení stupeň libosti míra kontroly KOMUNIKACE SE SENIORY II. STRUKTURA MALÉ SKUPINY: místo ve skupině – pozice prestiž = sociální status sociální role KOMUNIKACE SE SENIORY II. NORMY X PRAVIDLA SKUPINY KOMUNIKACE SE SENIORY II. SKUPINOVÁ DYNAMIKA Cíle, normy, struktura, pozice a role ve skupině, vůdcovství, koheze a tenze, projekce, podskupiny, interakce, vývoj vztahů i celé skupiny v čase. KOMUNIKACE SE SENIORY II. Pozitivní vliv koheze byl zjištěn i na spokojenost členů skupiny, koheze zvyšuje pocit bezpečí, redukuje úzkost, přispívá k pozitivnímu individuálnímu sebehodnocení, vzájemné akceptaci, důvěrnosti, porozumění a poskytování vzájemné podpory. KOMUNIKACE SE SENIORY II. JAK PODPOROVAT SKUPINOVOU KOHEZI: luspokojování osobních potřeb lsoulad skupinových cílů s individuálními cíli lvýhody, přínos, užitek, sympatie, přitažlivost lmotivace ke členství lpřátelská atmosféra lprestiž skupiny, prestiž jedinců latraktivnost skupinových aktivit, sdílení společných zážitků, zpětná vazba, komunikace losobitá identity skupiny lspolečná existenční otázky KOMUNIKACE SE SENIORY II. Tenze je hybnou silou skupiny, která podněcuje její členy k úsilí k dosažení změny. Příliš silná či dlouhodobá tenze, která není kompenzována emoční podporou a kohezí, zvyšuje odpor k aktivní účasti na skupinovém dění, a má za následek snahu členů o únik ze skupiny. Nízká hladina tenze ve skupině, která je soudržná a ochraňující, dává členům skupiny pocit akceptace a uspokojení, vede však k odbíhání od problémů a ochuzuje tak skupinové dění. KOMUNIKACE SE SENIORY II. JAK PRACOVAT S TENZÍ VE SKUPINĚ: Zvyšování tenze: mlčení, projevování lhostejnosti, odmítání odpovědí na otázky, nejasné výroky, kritika, nepříjemné otázky, diskuse o konfliktních tématech. Snižování tenze: přátelskost, vřelost, zájem, empatie, humor, smích, vyjadřování pozitivních emocí, uvolňující skupinové aktivity, podpora vzájemné kooperace. KOMUNIKACE SE SENIORY II. Skupiny seniorů bývají co se týče členů skupiny velmi proměnlivé, nesourodé, s menší či větší mírou koheze (skupiny často fungují jako „shromáždění“ jednotlivců na daném místě), a zároveň s nízkou potřebou vytvářet ve skupině tenzi (prioritou je potřeba bezpečí a ochrany). KOMUNIKACE SE SENIORY II. KDE PROBÍHÁ SKUPINOVÁ KOMUNIKACE: lambulantní služby, např. denní centra lpobytové služby, např. domovy s PS, domovy pro seniory, domovy se ZR KOMUNIKACE SE SENIORY II. Podstatou přímé sociální práce se seniory je podpora klienta a jeho rodiny při rozhodování v obtížné životní situaci, vytvoření vhodných podmínek (prostředí, čas apod.) k tomu, aby byla co nejdéle zachována možnost seniora prosazovat a vyjadřovat svoji vůli a spolurozhodovat o tom, jak s ním bude zacházeno. Hlavním nástrojem při přímé práci s klienty je rozhovor. KOMUNIKACE SE SENIORY II. CÍLE SKUPINOVÉ PRÁCE A KOMUNIKACE SE SENIORY: lvytváření smysluplného a pozitivního společného zážitku lzachování moci a kontroly lnalézání spojence a vzájemné podpory lzpětná vazba, přijetí (odmítnutí) lspokojenost a potěšení všech zúčastněných KOMUNIKACE SE SENIORY II. ZÁSADY SKUPINOVÉ PRÁCE A KOMUNIKACE SE SENIORY: lpečlivá příprava lznalost skupinové dynamiky lschopnost improvizace a přizpůsobení aktuálním potřebám klientů lrespektovat princip zpomalení a unavitelnost lrespektovat mlčení lzohlednění smyslových překážek lnáhradní a alternativní formy komunikace KOMUNIKACE SE SENIORY II. ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ SENIORŮ KOMUNIKACE SE SENIORY II. Aktivizační programy jsou rozvíjeny úspěšně v úrovni preventivní (např. trénink paměti pro zdravou stárnoucí populaci), léčebné (např. kognitivní rehabilitace po cévní mozkové příhodě) i sekundární prevence (např. reminiscenční terapie u klientů s počínající demencí). KOMUNIKACE SE SENIORY II. Cílem aktivit pro seniory je zlepšit kvalitu života seniorů, posílit funkční schopnosti, podpořit fyzickou zdatnost, pohybové a kognitivní schopnosti. KOMUNIKACE SE SENIORY II. METODY PRÁCE SE SENIORY: lPsychoterapie lSpeciálně pedagogické metody – ergoterapie, psychomotorické terapie, expresivní terapie, terapie se zvířaty lReminiscence lValidační terapie lRezoluční terapie KOMUNIKACE SE SENIORY II. METODY PRÁCE SE SENIORY: lPreterapie lSebeudržovací terapie lVideotrénink interakcí lKognitivní aktivizace a trénink lKineziologie lOrientace realitou lTerapeutické vaření lTerapie zahradničením lBazální stimulace lTerapie pohybem KOMUNIKACE SE SENIORY II. ZÁSADY PRO SESTAVOVÁNÍ PROGRAMU: lcíl aktivity ljaké funkce ladekvátní náročnost lorientační doba trvání lpočet osob lseznam pomůcek lrůzné varianty dle individuální potřeb lbáze dobrovolnosti lpřátelská pozitivní atmosféra lklidné prostředí lpropojení s běžným životem a realitou lmotivace účastníků lZACHOVÁNÍ DŮSTOJNOSTI KOMUNIKACE SE SENIORY II. SPECIFIKA AKTIVIT PRO SENIORY: lrůznorodost aktivit a individuální přístup lspolečenská funkce aktivit laktivity jako „mentální odbočka“ luspokojení vyšší potřeb seniora lstrukturování dne lpřizpůsobení zdravotnímu stavu lnové, pozitivní zkušenosti KOMUNIKACE SE SENIORY II. SMYSLOVÁ AKTIVIZACE https://www.youtube.com/watch?v=jKuuLUjCNjA MUZIKOTERAPIE https://www.youtube.com/watch?v=EoCc9VfVZkk TERAPEUTICKÝ TANEC https://www.youtube.com/watch?v=m7KnQncU6ik MUZIKOTERAPIE https://www.youtube.com/watch?v=G4vdeqmuiTs KLUB 60+ (CVIČENÍ V SEDĚ) - KNIHOVNA https://www.youtube.com/watch?v=XwYlfgLs3VU CVIČENÍ PRO SENIORY https://www.youtube.com/watch?v=JL07qhLjOX4