1. SKUPINOVÁ KOMUNIKACE SE SENIORY 1/ Specifika skupinové komunikace se seniory 2/ Co je to skupinová dynamika? 3/ Co je to tenze? Výhody a nevýhody při skupinové práci se seniory. Uveďte příklady jak pracovník zvyšuje nebo snižuje tenzi ve skupině. 4/ Co je to koheze? Výhody a nevýhody při skupinové práci se seniory. Uveďte příklad jak pracovník podporuje kohezi ve skupině. 5/ Zásady skupinové komunikace se seniory, nejčastější chyby při skupinové práci 2. ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ SENIORŮ 1/ Specifika aktivit se seniory, jak motivovat seniory k aktivitě 2/ Metody práce se seniory 3/ Příprava na aktivity se seniory 4/ Rozdíl v aktivitách pro seniory bez poruchy kognice a s poruchami kognice 3. KONFLIKTY SE SENIORY 1/ Komunikační bariéry na straně seniora, pracovníka, prostředí – a jejich odstranění 2/ Co je to konflikt? Jaké jsou druhy konfliktů? Co jsou to motivační konflikty? Nejčastější typy konfliktů se seniory 3/ Začarovaný kruh konfliktu a jak z něj ven 4/ Strategie zvládání a řešení konfliktů 5/ Principy efektivní komunikace 6/ Co je to asertivita? Rozdíl mezi agresivitou, pasivitou a asertivitou. 7/ Asertivní práva. Asertivní techniky. 4. KOMUNIKACE SE SENIORY S PORUCHOU KOMUNIKACE, VĚDOMÍ A RŮZNÝMI TYPY POSTIŽENÍ 1/ Co je to AAK? 2/ Komunikační strategie se seniorem s řečovým deficitem 3/ Komunikační strategie se seniorem s poruchou vědomí 4/ Komunikační strategie se seniorem s tělesným postižení a dlouhodobým onemocněním 5/ Komunikační strategie se seniorem s poruchou sluchu 6/ Komunikační strategie se seniorem s poruchou zraku 7/ Komunikační strategie se seniorem s demencí 8/ Komunikační strategie se seniorem s duševním onemocněním nebo s mentální postižením 9/ Komunikační strategie se seniorem pod vlivem návykových látek 5. KOMUNIKACE S NÁROČNÝMI TYPY SENIORŮ 1/ Mechanismy vyrovnávání se se zátěží 2/ Zásady komunikace s náročným typem uživatele Typy náročných klientů: · Agresivní · Depresivní · Úzkostný · Úzkostně-agresivní · Neurotický · Narcistní · Pedantérní · Nepřístupný · Histriónský 6. SPECIFIKA KOMUNIKACE V PALIATIVNÍ PÉČI 1/ Co je to paliativní péče? 2/ Jaký typ rozhovoru je vhodný při komunikaci s umírajícím pacientem? Zásady NR 3/ Jaké potřeby nabývají na intenzitě u umírajících klientů, a které naopak slábnou? 4/ Jaké jsou úkoly pracovníka v paliativní péči o umírajícího klienta? 5/ Jaké jsou vhodné intervenční strategie v jednotlivých fázích umírání? 6/ Jaké jsou potřeby pozůstalých? 7/ Jakými fázemi procházejí pozůstalí po ztrátě blízkého člověka? 8/ Jaké jsou zásady a principy komunikace s pozůstalými?