Emoce a učení Emoce a učení §Pozitivní a negativní emoce v procesu výuky §Příznivý a nepříznivý vliv emocí na proces a výsledek učení §Práce s vybranými negativními emocemi §Hněv a zlost (konstruktivní a nekonstruktivní) §Nuda (příčiny, projevy) §Strach a úzkost, tréma, předzkouškový stav §Přístup k úzkostným studentům § Co přispívá k rozvoji strachu §Vyučovací styl založený na přísnosti §Časté stresové situace §Nestrukturovanost učiva §Nejasnost a náročnost požadavků §Nízká úroveň znalostí a připravenosti studenta §Přemíra soutěživých aktivit Mozkově kompatibilní prostředí §Nepřítomnost ohrožení (atmosféra spolupráce, důvěry) §Smysluplný obsah učiva (srozumitelnost, přímá interakce se skutečným světem) §Možnost výběru (individuální volba způsobu) §Přiměřený čas (nerušeně, čas na aplikaci) §Obohacené prostředí (přímý kontakt se skutečností, rozmanitost, podnětnost) §Spolupráce (skupinová práce…) §Okamžitá zpětná vazba (od učitele i od spolužáků) §Dokonalé zvládnutí (dosažení osobního maxima) § Temperament a proces učení Vymezení pojmu §Temperament = styl prožívání osobnosti §Biologicky podmíněn, částečně přístupný změnám §Známé typologie (Hippokrates, E. Kretchmer, H. J. Eysenck) §Pro pedagogickou praxi je vhodnější analýza jednotlivých dimenzí, vlastností (Chess, 1980; Dařílek, Kusák, 1998) Teorie temperamentových bloků osobnosti §Aktivita §Rychlost a pohyblivost x pasivita, utlumenost, pomalost §Rytmičnost §Pravidelnost x nepravidelnost v režimových aktivitách §Reakce na nové podněty §Vstřícnost, zvídavost, navázání kontaktu x úzkost, ustrašenost, vyhýbání se novému §Adaptace §Přizpůsobí se snadno a rychle x pomalu, postupně, nepřiměřeně § Teorie temperamentových bloků osobnosti §Intenzita reakcí - síla reakce vzhledem k podnětu §Prahové charakteristiky §Jak silný podnět je potřeba k vyvolání žádoucí reakce §Obecná nálada či dispozice §Negativní, rozmrzelý x usměvavý, pozitivní §Rozptýlitelnost - nechá se lehce vyrušit §Rozpětí pozornosti a vytrvalosti §potřeba nových podnětů, činností x vytrvalý § Temperamentové vlastnosti ovlivňují: §Plnění školních povinností, proces učení §Sociální přizpůsobivost – vztah spolužáků (izolace) §Adaptaci na nové podmínky, školní úspěšnost §Vztah učitel-žák (vstřícnost x nevstřícnost) §Pomalu aktivizující se žáci bývají podhodnocováni Tři syndromy dětské osobnosti §Vyrovnané dítě §Pozitivní nálady, vstřícnost, přizpůsobivost, přiměřenost, předvídatelnost R, střední expresivita §Problémové dítě §Negativní nálady, střídání nálad, bázlivost, úzkostnost, nedůvěra ke změnám, nesnadná přizpůsobivost, nepředvídatelnost R, CH, vysoká/nízká intenzita R §Pasivní dítě §Malá počáteční aktivita, nedůvěra k novým podnětům, vyžaduje výraznou stimulaci, povzbuzování Doporučení pro praxi §Citlivý přístup §Uzpůsobit podmínky: §Blokovat nežádoucí projevy T §Časová tolerance (při řešení úkolů …) §Nevystavovat zbytečně zátěžovým situacím Děkuji za pozornost.