Odměny a tresty u u u u uzpevňují žádoucí formy chování a oslabuje chování a jednání nežádoucí uOdměna - účinnější nežli trest Odměna upřináší uspokojení potřeb, navozuje pocit libosti, zvyšuje jeho zájem, uje spojena s jednáním, které je žádoucí, uvyjadřuje kladné společenské hodnocení motivační hodnota odměn se může měnit u uprojev uznání má hlubší účinek unepoužívat tam, kde je odměnou sama činnost, uděti mohou chápat její hodnotu zcela odlišně u uDruhy odměn - rozmanitý charakter uPro pochvaly je vhodnější upřímná forma sdělení. uPochvala před kolektivem - nutné zvážit sociální pozici dítěte Trest upřináší jedinci omezení některých jeho potřeb, navozuje nelibost, frustraci, uje spojen s určitým jednáním, chováním, které je nežádoucí, uvyjadřuje negativní společenské hodnocení jedincova chování a jednání. u uTrest x hrozba. uTrest tlumí aktivitu, snižuje sebevědomí, uvede zpravidla k vnějškové poslušnosti při vnitřním odporu, působí krátkodobě. u uTrest by měl být dítětem přijat jako logický důsledek jeho provinění Determinanty ovlivňující motivační účinek odměn a trestů uosobnost žáka (věk, potřeby, zájmy, vlastnosti, stav, sociální pozice) uosobnost učitele (autorita, chování učitele) ujejich vzájemný vztah u ucharakter a množství odměn a trestů (adekvátní, oprávněné, frekvence, vyváženost) usituace (individuálně, ve skupině, sociální pozice žáka) učasový faktor (odstup od činu) Hodnocení, zkoušení a známkování Hodnocení, zkoušení a známkování uFunkce hodnocení – zpětná vazba, podnět pro další rozvoj, ne trest uHodnocení – přisouzení určité hodnoty určitému výkonu, CH, uHodnocení x známkování uZkoušení – prostředek verifikace, význam výchovný, motivační uPsychologie zkoušky – zkouška = zátěžová situace, proto nutné: upříjemná atmosféra, příprava, jasné požadavky, kritéria, rozložené zkoušení, individuální přístup, včasná zpětná vazba Známkování uPřeceňování jejího významu uFunkce známky: •Administrativní •Řídící •Informační •Motivační •Sebehodnocení •Diagnostická •Výchovná uPozitiva a úskalí školního známkování uCo lze zjistit ze školního prospěchu? u Školní úspěšnost uZvládnutí požadavků kladených školou uObjektivní a subjektivní úspěšnost (společensky dané cíle x osobní cíle) uAbsolutní a relativní neúspěšnost (podvýkonnost) uPříčiny školní neúspěšnosti •Určitý typ znevýhodnění •Rodinné prostředí •Škola •Osobnost žáka