ŽÁK A MOTIVACE Motivace §souhrn činitelů, které podněcují, směrují a udržují aktivitu (chování, jednání) člověka §zvyšuje nebo snižuje intenzitu aktivity jedince §různá struktura, nelze přímo pozorovat §MOTIV = základní pohnutka k urč. jednání §polymotivistické chování §odvozené motivy (řetězce) Vnitřní (intrinsická) motivace §Výsledkem potřeb a zájmů §Potřeby §Dispoziční činitele, vrozené x získané §Primární – fyziologické, vrozené, §Sekundární – sociální, kognitivní, estetické … §Hierarchické uspořádání §Zájmy §Trvalejší vztah k objektům a činnostem §Vztah mezi dominujícími potřebami a komplexními incentivami §Obsahuje komplex činností § Jehlanový diagram MASLOWŮV MODEL HIERARCHIE POTŘEB Vyšší potřeby Seberealizace Úcty a sebeúcty Potřeby lásky a náležení Potřeby bezpečí a jistoty Potřeby fyziologické, tělesné Vnější (extrinsická) motivace §Dána působením incentiv §Incentivy pozitivní §Incentivy negativní § §Vnější motivace méně účinná §Úskalí a omezení vnější stimulace: §závislost na odměně, omezení tvořivosti, podvádění, nezdravé vztahy Motivační proces 1.Potenciální (latentní) motivace - uspokojení 2.Aktuální motivace – neuspokojení potřeb 3.Chování zabezpečující uspokojení potřeby § § §Obtíže v motivačním procesu: §Motivační konflikt §Frustrace §Odsunutí, stanovení cíle § § Motivační konflikt §Apetence – apetence §dvě a více pozitivních incentiv §Averze – averze §dvě a více negativních incentiv §Apetence – averze §v jedné situaci současně pozitivní i negativní incentiva (incentivy) § Činitelé motivace §Úspěch – neúspěch §Aktivita §Nová situace §Sociální faktory §Odměna – trest §Zájem §Životní cíle, perspektivy §Souvislost s předchozími zkušenostmi §Stanovení cíle §Tendence dokončit úkol § TVOŘIVOST Co je tvořivost? §Nejvyšším, specificky lidským způsobem řešení problému §Taková činnost, jejímž produktem je něco nového §Proces nebo schopnost? §Objektivní a subjektivní tvořivost Komplex tvořivých schopností (znaky tvořivosti) §Fluence (plynulost) §Flexibilita (pružnost) §Originalita (jedinečnost, původnost) §Elaborace (pečlivé vypracování) §Senzitivita k problémům §Redefinice (definovat věci jinak) Typické vlastnosti tvořivých jedinců §Divergentní myšlení, nezávislost v hodnocení, hravost, §Široké zájmy, obliba složitostí, ambicióznost §Odvaha, emocionální vyspělost, soběstačnost §Vynalézavost, vytrvalost, spontaneita §Individualismus, málo úzkostní §Vztah k myšlení, IQ, paměti Co podporuje tvořivost? §Nutné od narození rozvíjet, vhodný postoj k dítěti – ocenit otázky, originalitu, §Tvořivý způsob v edukaci §Poskytování bezprostřední zkušenosti §Rozvoj konstruktivního postoje k informacím §Nepředkládat zbytečně příklady §Neposkytovat příliš často hodnotící komentáře §Poskytnout neohodnocená cvičení §Malé homogenní skupiny §Tvořivá atmosféra § § Co působí negativně na tvořivost? §Socializační tlak §Požadavky na disciplinovanost §Přílišný dozor §Spoléhání na autority §Neocenění iniciativy §Destruktivní kritika Testy zjišťování tvořivosti §Hlavsa, Jaroslav – Jurčová, Marta. Psychologické metódy zisťovania tvorivosti. 1. vyd. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1978. §Urban – Jellen – Kováč. Urbanův figurální test tvořivého myšlení. Brno: Psychodiagnostika, 2003. §Kincherová, Jonni. Psychologické testy pro kluky a děvčata. Praha: Portál, 1998 1. vyd.