PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D Základní informace: n n1 semestr (4h + 4h) nZpůsob ukončení: nZkouška – písemná. nKe zkoušce se může student přihlásit po splnění povinností = zpracování pedagogického deníku se záznamy pozorování a reflexí) Zkouška nZkouška písemná, test bude obsahovat několik otevřených otázek, které svým obsahem i formou budou korespondovat s otázkami uvedenými v závěru každé kapitoly příslušné studijní opory. n nRozsah poznatků potřebných k úspěšnému složení zkoušky odpovídá obsahu studijní opory + dalších doplňkových materiálů, které budou vloženy do IS a zaslány na společnou e-mailovou adresu, + některé informace z přednášek (rozvíjející text studijní opory). n nTermín (návrh): ?? Pedagogický deník: nPedagogický deník (v rozsahu 3-5 stran) by měl obsahovat pedagogicko-psychologickou analýzu minimálně pěti pozorovaných jevů edukační reality (problémové chování žáka, interpersonální konflikty, vyrušování, odmítání spolupráce, problémy s komunikací, motivovaností, neprospěch, problémy s integrací žáků se SVP….) nZaznamenání psychologických aspektů edukačního procesu ve třídě bude realizováno na základě zkušeností načerpaných v rámci souvislé pedagogické praxe. nV pedagogickém deníku student daný jev (situaci) krátce, ale výstižně popíše, včetně charakteristiky aktérů, průběhu a řešení dané situace, daného problému. (Anonymně, bez uvedení pravých jmen a místa školy.!) Následně zhodnotí efektivitu řešení. Dále navrhne možné alternativní řešení a očekávaný účinek alternativního řešení. nPedagogický deník student zašle do 30. listopadu 2020 na adresu: eva.urbanovska@fvp.slu.cz n Předmět pedagogické psychologie nAplikovaná, hraniční, speciální psychologická disciplína n nStudium změn psychiky jedince v procesu řízeného učení nZkoumání podmínek procesu učení s cílem jejich optimalizace nNalezení zákonitostí procesu učení n nVýznam studia pedagogické psychologie n Témata nPředmět (a metody) pedagogické psychologie. nPodstata učení, učení v širším a užším pojetí, bezděčné a záměrné učení. Konstruktivistické pojetí učení. Druhy učení. Obecné zákony učení. nPodmínky učení. Transfer. nSebepojetí a sebevědomí žáka. nŽák a motivace. Faktory ovlivňující motivaci k učení. nEmoce a učení. nVliv temperamentu na vyučovací proces. nStyl učení, kognitivní styl. nŽák a tvořivost. nPsychologické aspekty hodnocení, zkoušení a známkování. Školní úspěšnost. nSociální faktory procesu učení. Interakce učitel – žák, sebereflexe učitele v pedagogické práci. nŠkolní zátěž z pohledu žáka i učitele. (Syndrom vyhoření.) n Literatura nČáp, J. – Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80- 7178-463-X. nDařílek, P., Kusák, P. Pedagogická psychologie – A. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 234 s. ISBN 80-7067-837-2. nLinhartová, D. Vysokoškolská psychologie. Brno:MZLU, 2008. nMareš,J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013, 702s. ISBN 978-80-262-0174-8. nUrbanovská, E. Pedagogická a školní psychologie. Studijní opora. Opava: 2018. nUrbanovská, E. Sociální a pedagogická psychologie. Texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 80-244-1410-4 nUrbanovská, E. Psychologie zdraví I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 66 s. ISBN 978-80-244-3366-0. nUrbanovská, E. Škola, stres a adolescenti. Olomouc: VUP, 2010. nUrbanovská, E., Škobrtal, P. Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: VUP, 2012, 135s. ISBN 978-80-244-3065-2. nUrbanovská, E., Grecmanová,H. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1.vyd. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-8085783-73-5 nVacek, P. Pedagogická psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. ISBN 978-80-7435-684-1. n Děkuji za pozornost.