Sociální klima školy a školní třídy Vymezení pojmu uZákladní definice: •sociálně psychologická proměnná, vyjadřující kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů, které fungují v dané škole tak, jak ji vnímají, prožívají a hodnotí všichni její aktéři (Průcha, Walterová, Mareš, 2009, s. 124-125) •projev prostředí školy (s dimenzemi personální, sociální, kulturní a materiální) ve vnímání, prožívání a hodnocení účastníků (žáků, učitelů, rodičů atd.). O klimatu školy se hovoří jako o psychosociálním fenoménu subjektivní povahy, čímž se liší od objektivní reality prostředí školy. (Grecmanová, 2015, s. 8) u u Základní znaky klimatu školy u uKlima školy je charakteristické: urelativní stabilitou (relativně ustálená, stabilní kvalita charakteristik; změny se odehrávají pozvolna), usubjektivním charakterem (jde o subjektivně vnímané chování, vnímanou realitu, nejdůležitější je, jak klima vidí, prožívají a hodnotí samotní aktéři), ukolektivním vnímáním (sleduje se většinový, převažující názor), ukontinuální povahou jevu (má ve svém vývoji souvislou povahu) Typy klimatu školy uPodle převažujícího stylu výchovy •Autoritativní •Demokratické liberální uPodle uniformity a plurality •Uniformní •Pluralitní uPodle autentičnosti chování •Otevřené •Uzavřené uPodle spokojenosti učitelů •Pozitivní •Negativní Pozitivní klima školy uJe možné charakterizovat z hlediska: •Emocionálního •Sociálního •Pracovního • uZnaky pozitivního klimatu z pohledu: •Žáků •Učitelů •Rodičů •Veřejnosti u Klima školní třídy u„...je sociálně-psychologická proměnná, kterou tvoří ustálené postupy vnímání, prožívání, hodnocení a reagování všech aktérů na to, co se ve třídě odehrálo, právě odehrává nebo se má v budoucnu odehrát.“(Průcha, 2013, s. 125) u„... je souhrn subjektivních hodnocení a sebehodnocení vnímání, prožitků, emocí a vzájemného působení všech účastníků, které v nich jako ve spolutvůrcích a konzumentech vyvolávají edukační a jiné činnosti v daném prostředí.“ (Čapek, 2010, s. 13) u uNa tvorbě klimatu třídy se podílí celá řada činitelů uKlima třídy může být tzv. aktuální (reálně existující) nebo preferované, ideální. uZnaky: •skupinová záležitost •sociálně konstruované •sociálně sdílené Metody pro zjišťování klimatu školy a třídy uKvalitativní metody: •rozhovor, řízené diskuse v ohniskové skupině, analýza žákovských deníků a žákovských výroků, projektivní metody, kresby a fotografie školního života. uKvantitativní metody: •Dotazníky klimatu školy – například H. Grecmanová (2008) a Mareš (2013) •Dotazníky klimatu třídy – například CLASSROOM LIFE (autoři Fox, Luszki, Schmuck, 1966 in Čapek, 2010). Význam klimatu školy a klimatu školní třídy udůležitou součástí vzdělávacího procesu, učím je pozitivnější klima třídy, větší soudržnost třídy a spokojenost ve třídě, tím lepší vzdělávací výsledky uPozitivní klima umožňuje žákům rozvíjet se samostatněji, samostatné objevné učení, uje modelem fungující komunity, uje významným podpůrným faktorem procesu primární prevence rizikového chování. uNa zlepšování klimatu je důležitá participace všech zúčastněných