Styl učení Styl učení uPostupy při učení, které jedinec v daném období preferuje ….. pro jedince charakteristické. uVrozený základ, rozvoj během života. uV závislosti na povaze učiva volíme specifické postupy. uMetoda učení – konkrétní techniky, postupy, organizace podmínek… uKognitivní styl - charakteristický způsob, jímž lidé vnímají a zapamatovávají si informace, myslí, řeší problémy, rozhodují se. Jak organizují a řídí své zpracovávání informací. Struktura stylu učení www.ippp.cz/spp/download/studijni-materialy/styly-uceni-zaku-a-studentu.pdf uModel „cibule“ 1.Bazální charakteristiky osobnosti uVrozený základ, kognitivní styl, stabilní 2.Tendence ve způsobu zpracování informací uZpůsoby zpracování informací – vychází z kognitivního stylu, částečně ovlivnitelná 3.Sociální interakce žáka uSociální, motivační, emocionální projevy – je více ovlivnitelná 4.Učební preference, výuková motivace uVrchní vrstva – výukové postupy, metody, formy – je ovlivnitelná u Některé přístupy k typologii kognitivních a učebních stylů uKeller (1993): zrakový, sluchový, praktický uKolb (1990): aplikovatelný u studentů SŠ,VŠ •Imaginativní (divergující, angažující se; Proč?) – hledá osobní význam; diskuse, sdílení, zkušenost, pozorování •Analytický (asimilační; Co?) - informuje se, chce fakta, promýšlet, abstraktní myšlení, reflektivní pozorování •Praktický (konvergující, logický; Jak?) – jak věci fungují, pojmové myšlení, aktivní experimentování; •Dynamický (experimentující, akomodační; Co když?) – chce na to přijít sám, rozmanitost ve výuce, metoda pokusu a omylu; intuitivní řešení problémů uVester (1997)- kriteria: Způsob a prezentace látky; vztah k učivu; vstupní kanály; vyučující;učební atmosféra; kontrola naučeného Gardnerova teorie mnohočetných inteligencí 1.Logicko-matematická 2.Jazyková (lingvistická) 3.Prostorová (zraková) 4.Tělesně pohybová (kinestetická) 5.Hudební 6.Interpersonální („sociální“) 7.Intrapersonální (metakognitivní) 8. u Typologie studentů podle přístupu k učení uPovrchní přístup •Cílem je získání diplomu, formální splnění požadavků, reprodukuje bez porozumění • uHloubkový přístup •Má zájem o poznání, učivo, porozumění •Cílem je ovládání oboru a příprava na profesi • uUtilitární přístup •Cílem je být úspěšný, vyniknout za každou cenu, udělat zkoušku, přizpůsobuje se situaci Podpora hloubkového přístupu uSamostudium (úmluva mezi učitelem a studentem) uSkupinová práce (příznivá atmosféra, zodpovědnost) uVýukové metody založené na řešení problémů uExplicitní sebereflexe studentů uSamostatná skupinová práce mimo školu uAktivní učení ve vztahu k profesi (na SŠ a VŠ simulace konkrétních profesních situací, praxe) uRozvoj učebních dovedností (konspekty, anotace, závěrečné práce …) uStudentské projekty (seminární aj. věd. práce) Pravidla efektivního učení ustrukturace nových informací, poznatků usnaha o pochopení vzájemných vztahů mezi jevy udůsledné uvědomělé propojení nového učiva s dříve získanými poznatky, uvysvětlení, ujasnění pojmů na konkrétních příkladech, uvědomá kontrola činnosti a jejích výsledků, uvýběr a zapsání hlavních myšlenek a jejich uspořádání, eventuálně vypracování schémat, uaktivní způsoby opakování (praktická aplikace poznatků, ústní či písemné sdělení), urozmanitost forem procvičování a opakování uvhodné časové rozvržení opakování urespektování individuální výkonové křivky.