KOMUNIKACE PRO UČITELE Požadavky na efektivní komunikaci: 1. dodržení struktury rozhovoru: úvod, rámec, detaily, shrnutí, závěr; 2. kooperace s partnerem - obousměrná komunikace, zpětná vazba; 3. maximum kvantity - dostatek informací a zároveň úspornost sdělení; 4. maximum kvality - přesnost, jednoznačnost, pravdivost; 5. relevance - přiměřenost a srozumitelnost; 6. jazyková správnost; 7. asertivní jednání; 8. pedagogický cit a takt. PEDAGOGICKÉ DOVEDNOSTI plánování a příprava realizace vyučovací jednotky řízení vyučovací jednotky klima třídy kázeň hodnocení prospěchu žáků reflexe vlastní práce a evaluace (sebehodnocení) PEDAGOGICKÉ DOVEDNOSTI 1) Nedostatečné plánování hodiny předem uvádí hodinu do improvizačnícn poloh. 2) Je-li učitel v hodině nervózní nemůže čekat od svých studentů uvolněnost. 3) Jestliže má učitel na své studenty nepřiměřené nároky, ztratí jejich schopnost zapojení. 4) Nebude-li vůči studentům uctivý, nemůže čekat, že studenti budou uctiví k němu. 5) Jestliže učitel nevytvoří pravidla pro třídu s požadavky jejich plnění, nemůže být překvapen, že studenti během jeho hodin pokřikují přes celou třídu. 6) Jestliže bere učitel systém známek pouze jako výsledek školního roku a ne napríklad i jako způsob určení, ve které oblasti ještě studentovi pomoci, nedocílí jeho posunu. 7) Jestliže se učitel nezamyslí, kde v hodině udělal chybu, nebo co udělal dobře, nebude tak zjevný jeho posun k lepšímu. Všechny body vyžadují plné zapojení učitele a jeho autority vůči sobě samému, ale taky vůči studentům. AUTORITA UČITELE • ovládnutí formálních pravidel • „čitelnost" učitele • spravedlnost • sebeovládání • sebereflexe a sebekritika • empatie (ne přílišná důvěrnost) • hodnotový systém • řád a pravidla • sebedůvěra humor Principy vedení třídy Liberální typ řízení • produktivnost skupiny po stránce kvality i kvantity je relativně malá, • žáci bývají nespokojeni s procesem i výkony skupiny, ■ žáci jsou nespokojení, nedisciplinovaní, existují mezi nimi časté konflikty i pro malichernosti, každý pracuje podle svého, vzájemně si překážejí, ■ učitel neovlivňuje chod skupiny vůbec nebo minimálně, ponechává volný průběh tomu, co a jak budou žáci dělat, neprojevuje řídící aktivitu. Principy vedení třídy Demokratický typ řízení • průměrná (z hlediska srovnávaných typů) kvantita splněných úkolů, ale vysokou kvalitu a inovace postupů, • relativně nejvyšší zájem o práci, originalita myšlení a postupů, • možnost žáků podílet se na rozhodování při výběru cílů, metod a postupů činností, • žáci jsou většinou spokojeni s prací a skupinou, • učitel má přirozenou autoritu, používá kreativní přístupy, vede osobní rozhovory i týmové diskuse, logicky přesvědčuje, informuje o variantách a perspektivách. Principy vedení třídy Participační a demokratický styl vedení: ■ žáci se podílejí na rozhodování učitel se snaží získat souhlas skupiny se zavedením změn učitel informuje skupinu o otázkách, které se jí týkají učitel si najde čas, aby naslouchal členům skupiny učitel s uznáním vítá kritiku svého vlastního postupu učitel dosahuje toho, že žáci se v rozhovoru s ním chovají volně a nenucené učitel podněcuje žáky, aby projevovali své myšlenky a názory učitel se snaží prosadit návrhy, které vymysleli žáci učitel dovoluje pracovat žákům způsoby, které sami považují za nejlepší