Struktura zápočtové práce z předmětu Komunikace pro učitele: Na základě analýzy praxe, životních zkušeností, dříve probraného učiva z oblasti pedagogiky a psychologie a zaslaných studijních materiálů, výsledků testů, a především vlastní sebereflexe napište zápočtovou práci v rozsahu min. 3 stran, která se bude skládat ze dvou částí. 1. První část – rozbor vlastního komunikačního stylu v kontextu s typologií osobnosti učitele = popis vlastní osobnosti a komunikačních kompetencí, typu učitele, komunikačního stylu, popis předností a nedostatků ve verbální i neverbální komunikaci, včetně případných vlivů chyb sociální percepce. Můžete propojit osobnostní analýzu s konkrétními situace z vaší školní praxe a s životními zkušenostmi. Osobnostní testy: Test temperamentu: http://www.brno-online.cz/testosob/testosob.htm MBTI test: http://test-mbti.hys.cz/index.php 2. Do druhé části si vyberete konfliktní nebo problémovou situaci ze školní praxe, které jste byli účastníky nebo alespoň pozorovatelé, může jít i o připravenou hodinu v rámci praxe. Stručně popište situaci a okolnosti a následně analyzujte celý komunikační proces, případné šumy, překážky na všech úrovních procesu, přitěžující okolnosti či osobnostní faktory zúčastněných stran. Jak se vám povedlo nastavit pravidla a jejich dodržování, budování autority, udržení kázně, podpora zájmu a motivace žáka o probírané učivo, vliv percepčních chyb, hodnocení učitele apod. Můžete využít i analýzu komunikace na základě Gricových maxim, pravidel efektivní komunikace nebo zásad pro kladení otázek. Nebojte se používat i negativních příkladů. Navrhněte alternativy řešení, jak se mohlo konfliktu předejít nebo jak změnit přípravu na hodinu zmírnit následky použitím zásad efektivní komunikace, použitím asertivních technik, případně popis, jak pracovat už s proběhlým konfliktem, tzn. minimalizovat negativní následky. Seminární práce bude mít strukturu jako každá jiná seminární práce, na s.1 uveďte studijní obor, fakultu, vaše jméno a předmět. Při použití odborných zdrojů respektujte Metodický pokyn děkana o práci s odbornými zdroji. Od s.2 postupujte dle výše navržené osnovy. Seminární práce je podkladem k ústní zkoušce, která bude zaměřena na znalosti problematiky pedagogické komunikace, předpokládá se znalost a porozumění zaslaným studijním materiálům.