Sociální percepce a interakce Sociální kontakt •nejobecnější psychologický proces vznikající při účasti minimálně dvou osob • •Tři aspekty sociálního kontaktu: –Komunikativní –Interaktivní –Perceptivní – – – Interpersonální percepce •Vnímání složitého sociálního objektu –= Vnímání vnějších znaků + interpretace chování + vytváření hodnotících soudů + vyvození osobnostních charakteristik • = popis situace + vysvětlení příčin + charakteristika •Zdroje: informace z vlastní zkušenosti, zprostředkované, z kontextu, introspekce •Vliv výběru a řazení informací: –Důležité –První –Výrazné –Frekventované Činitele ovlivňující formování dojmu •Vnější (zdroje, výběr informací, kontext situace, vliv sociálního prostředí) •Vnitřní (osobnostní charakteristiky, fyzický a psychický stav, motivace) –Aspekt očekávání (expektace) –Aspekt afektivní (emocionální) –Aspekt atributivní (usuzování o příčinách faktů) •Základní atribuční chyba (situační x dispoziční příčiny chování vlastního a jiných osob) Percepční efekty (chyby) •Haló efekt •Implicitní teorie osobnosti •Efekt generalizace •Efekt autoprojekce •Efekt intencionality •Efekt sociální pozice •Stereotypizace •Pygmalion efekt x Golem efekt •Efekt podobnosti a kontrastu • • Sociální interakce •Vztah mezi sociálními subjekty •Dvousměrný proces vzájemného působení, výměna podnětů a reakcí •Selektivní, výběrová (vybírám partnery nebo způsob chování) •Selekce ovlivněna zkušeností: –Psychologickými zisky –Psychologickými ztrátami Druhy sociální interakce •Podle cílů a podmínek činnosti –Kooperace (spolupráce) –Kompetice (soutěžení) –Transformace (výměna činností) –Konflikt •Podle způsobu chování a přístupu k právům jedince: –Pasivní –Asertivní –Agresivní – – Rizikové faktory pro vznik konfliktu •Vnější: –Situace střetu důležitých potřeb a zájmů –Nepřehledná situace –Situace všeobecné únavy, vyčerpanosti, stresu •Vnitřní: –Zvýšená dráždivost –Typy postojů (intrapunitivní, inpunitivní, extrapunitivní) –Silná emotivita –Vysoké nároky –Extrémně rozvinutá vlastnost (perfekcionismus, mnohomluvnost…) Kompetence k zvládání konfliktu •Rozpoznat pocity vlastní i ostatních •Komunikovat •Řešit problémy •Ovládnout zlost •Asertivní chování Jak zvládnout konflikt? •Uvědom si, o jaký problém jde. •Představ si, jak problém vidí protivník. •Pojmenuj své pocity. •Pojmenuj pocity protivníka. •Získej chuť problém vyřešit. •Přemýšlej o způsobech, jak toho dosáhnout. •Představ si důsledky jednotlivých možných řešení. •Vyber si nejlepší řešení a proveď je. • • • • Děkuji za pozornost