Etapy ontogenetického vývoje Prenatální období —Od oplození vajíčka po narození dítěte (40 týdnů ) —Formování vzájemného vztahu dítěte a rodičů —Fáze prenatálního období: ¡blastemové - 0-3 týdny ¡embryonální - 3. -12. týden – období nejcitlivější na škodlivé vlivy – fetální alkoholový syndrom (porod dítěte s tělesným či psychickým postižením v důsledku nedměrného požívání alkoholu v těhotenství ¡fetální – 12. – 40. týden – končí porodem — — Perinatální období (porod) — 38 -42 týden těhotenství, 3300-3400 g, 50 cm —Významný mezník, zásadní změna podmínek pro dítě, zátěžová situace —Změna přístupu k porodu na konci 20. stol.: —Zaměření na péči o matku: Nikolajev, Lamaze (eliminace strachu, relaxace, uvědomění si těla, překonávání bolesti, rytmické dýchání); M. Odent, S. Kitzingerová (šetrnost, porod pod vodou; matka – aktivní účastník, možnost výběru místa a způsobu porodu) —Zaměření na dítě - Frederick Leboyer (stres ze sucha, změny teploty, hluku, gravitace – odstranit tlumením světla, málo osob, ticho, na břicho matky, porod do vody, přestřižení pupečníku po zástavě pulzace) —Další aspekty: přítomnost otce u porodu, „dula“, rooming-in Novorozenecké období —0-6 týdnů (po první sociální úsměv), období adaptace na nové prostředí —Vývoj některých orgánů není ukončen (játra, ledviny, CNS) —Behaviorální stavy: hluboký/lehký spánek (18-22 hod), klidný/aktivní bdělý stav, pláč —Vývoj motoriky tzv. cefalokaudálním směrem, nahodilost pohybů —Vybaven nepodmíněnými reflexy: potravové, orgánové, obranné aj. —Další vývoj poznávacích procesů —Emoční prožitky komplexní charakter, temperamentové odlišnosti —Důležitost primárních vztahů matka-dítě Kojenecké období - základní charakteristika —Období od 6. týdne po dosažení 1. roku —Rychlý růst (75 cm, 10-11 kg, růst trupu a končetin) —Postupné ovládání těla, schopnost lidské lokomoce, uchopování předmětů, první slova, diferenciace osob —Rozvoj motoriky – vypnutí páteře, zvedání hlavičky, opírání o předloktí, experimentace s prsty, hračkou —Navazování vztahů —Zdárný vývoj je zajištěn, pokud jsou optimálně uspokojovány základní psychické potřeby —Věková pásma: 3., 6., 9. a 12. měsíc Vývoj motoriky v kojeneckém období —3. měsíc – v poloze na břiše udrží zvednutou hlavu, s oporou o předloktí; nedokáže uchopovat předměty —6. měsíc – spontánní přitahování do sedu, sedí s oporou, převrací se z břicha na záda; uchopuje hrabavým dlaňovým způsobem, oběma rukama —Mezi 6. a 9. měsícem – příprava na lezení – staví se na dlaně a kolena/plosky nohou; předává věci z jedné ruky do druhé —9. měsíc – leze po čtyřech, samo se posadí, sedí bez opory, staví se k nábytku; klešťový úchop, vyhazuje věci —12. měsíc – chodí za ruku, s oporou, samostatná chůze na konci 12. měsíce nebo později; manipulace s předměty Vývoj řeči, poznávacích procesů, emocí a sociálních vztahů v kojeneckém období —Poznávací procesy – zlepšuje se diferenciace podnětů, myšlení vázáno na konkrétní činnost —Řeč: ¡3. měsíc: - broukání (samohlásky – a, o…); reakce matky podmiňuje intenzitu broukání ¡6. m. - žvatlání (tvorba souhlásek, slabik), záměrné hlasové projevy – očekávané reakce okolí, základ sociálních vztahů ¡Mezi 6.-9.m. – zvýšená potřeba osobních kontaktů, oslovování, opakování žvatlání – podporuje řečovou aktivitu dítěte ¡9.m. – porozumění jednoduchým výzvám (paci-paci, tak-tak, pá-pá) – pasivní řeč, aktivní řeč není rozvinuta, v 1. roce jen 2-3 slova; zvládá jednoduché hříčky (berany-duc…) – upevňování sociálních kontaktů —Emoce – organické, obsahové, sociální – vázány na konkrétní osobu —Sociální vývoj: důležité vytvoření pevné a bezpečné vazby s matkou, pečující osobou (attachment) Období batolete - základní charakteristika —Období 2. roku (mladší batole), 3. roku (starší batole) —Růstové tempo se zpomaluje (za 2 roky asi o 18 cm, 4 kg, tj. tříleté asi 95 cm, 15 kg) —Zvýšení aktivity, snížení potřeby spánku (12-13 h ve 3.r.), jeden odpolední spánek (individuální rozdíly) —Vzrůstá potřeba osamostatňování, objevování —Postupný nácvik sebeobsluhy a osobní hygieny —Rozvoj motoriky, poznávacích procesů, řeči — Vývoj motoriky —Hrubá motorika ¡2. rok: samostatná chůze, udržuje rovnováhu, překonávání terénních nerovností, chůze po schodech; nošení věcí ¡3. rok: běhání, „tančení“, napodobování pohybů (zajíček, medvěd, čáp); chytání míče, jízda na tříkolce, odrážedle … —Jemná motorika ¡2. rok: rozvoj koordinace oko-ruka, stavění kostek (věž), ¡3. rok: navlékání korálků, listování, poznávání předmětů poslepu, sebeobslužné úkony (oblékání, jídlo lžičkou, umývání rukou…); čmárání, „malování“ Vývoj poznávacích procesů, řeči, emocí, sociální vývoj v batolecím období —Poznávací procesy – zdokonalování vnímání, paměť i pozornost bezděčná, myšlení předpojmové —Řeč: ¡Mladší batole: 20-30 výrazů, jednoslovná řeč (máma) ¡První ptací období: „Co je to? Kdo je to? “ (18.-24. měsíc) ¡Kolem 2.r. - dvouslovné věty, telegrafická kvalita, spojení důležitých slov (táta práce, Ani boty, haf pá); 300 slov; krátké věty, gramatické chyby, špatná výslovnost ¡Kolem 3.r. – přes 1300 slov; schopno rozhovoru, porozumění říkankám, jednoduchým pohádkám ¡Druhé ptací období: „Proč? Jak?“ (koncem 3.r.) – objasňování příčinných souvislostí a vztahů —Emoce – intenzivní, strach z neskutečného, separační reakce —Sociální vývoj – vztah s vrstevníky, sebeuvědomění, první vzdor — Předškolní věk - základní charakteristika —Období od 3 do 6 let; —Mezníky tělesného a sociálního vývoje (1. vzdor – 1. strukturální přeměna; vstup do MŠ – vstup do ZŠ ) —Změna tělesné konstituce – nastává období vytáhlosti (růst končetin), osifikace kostí (i zápěstí); —Počátek výměny dentice v 6 letech —Rozvoj motoriky, poznávacích procesů, řeči —Sociální rozvoj – potřeba kontaktů s vrstevníky —Hra = základní činnost — Psychomotorický vývoj —Hrubá motorika ¡Automatizovaná chůze, nerovnosti, skákání, běhání ¡Koordinace pohybů, koloběžka, kolo, lyžování, plavání —Jemná motorika ¡Manuální zručnost – tužka, nůžky, příbor, míčové hry ¡Kresba, malování; vyhraněná lateralita —Poznávací procesy ¡Diferenciace vnímání, počátek úmyslné pozornosti, slovně logické paměti; záměna reality a fantazie, myšlení názorné, intuitivní —Emoce a sociální vztahy ¡Radost, smysl pro humor, strach z fantastických objektů, vyšší city ¡Vztah s vrstevníky – vyžadován, prostředek socializace; HRA ¡ Vývoj dětské kresby —Kresba odráží úroveň psychického vývoje, vypovídá o přáních, obavách, představách; vychází z vnitřní potřeby dítěte (+ nápodoba + uposlechnutí výzvy) —Vývojová stadia dětské kresby: ¡Črtací experimentace - 2.r.,bezobsažná, nekoordinovaná, bez plánu, paže, ruka; radostný zážitek ¡Prvotního obrazu -3.r., koordinace, čáry, klikyháky, význam, opakuje ¡Lineárního náčrtu – 4.r., podoba, hlavní znaky, cíl, téma, subjektivní ¡Realistické kresby – 5-6. r., podle fantazie i skutečnosti, detaily, plošné ¡Naturalistické kresby – po 10. r. , pohyb, dimenze objemu, perspektiva… —Kresba lidské postavy - oblíbené, ovál, kříž, hlavonožec, montovaná kresba, později integrovaná; v 5 letech nesprávné proporce, 6 let - detaily —http://slideplayer.cz/slide/2804512/ —Význam a využití dětské kresby - diagnostika, důležité hodnotit i proces; kresba = prostředek komunikace, navázání kontaktu; projektivní přístup Zvláštnosti dětské psychiky —Soulad mezi prožíváním a chováním – jak co cítí, tak se chová, nepředstírá, vezme si a řekne co chce —Sugestibilita – ovlivnitelný, pláč, smích, hodnocení světa i sebe —Labilita prožívání a chování – střídání nálad, kamarádů; pozornost kolísá —Egocentrismus – orientace na sebe, žárlivost, vyžaduje pozornost —Negativismus – neadekvátní odmítání – jít do MŠ, jíst, spát, procházku … —Eidetismus – živé, jasné představy, obtížně odlišuje od skutečnosti, bájivost, vymýšlí si, mizí u ml. školáka —Personifikace – zvíře či věc vnímá s lidskými vlastnostmi, —Synkretismus – celostnost prožívání a jednání, prolínání všech ps. jevů —Konkretismus – myšlení vázáno na konkrétní jevy (padla mi do oka) —Prezentismus – vnímání času – žije přítomností („zítra jsem byl…“ , „někdy zemřu – asi tak za 3 dny“ —Topismus – vnímání prostoru; pojmy město, vesnice, země – nejasné, cizí Školní zralost -vymezení pojmu —Děti stejného věku (6 let) po stránce fyzické i psychické jsou nestejně rozvinuty —Takový stupeň vývoje tělesných i duševních schopností a dovedností dítěte, který je nutným předpokladem úspěšného zvládnutí školních požadavků —Komplexní jev, determinován vnějšími i vnitřními faktory —„Školní zralost“- charakteristiky dané biologicky —„Školní připravenost „ - charakteristiky dané sociálně —Důsledky nezralosti a nepřipravenosti při vstupu do školy: ¡Adaptační potíže ¡Neschopnost zvládnout požadavky – zátěž ¡Neklid, únava, podrážděnost, negativní sebehodnocení, obtíže se sociálním začleněním, riziko pro duševní i fyzické zdraví ¡Kritéria školní zralosti: tělesná, kognitivní, emoční a sociální —Depistáž školsky nezralých dětí – odklad + odstraňování nedostatků —Nevhodnost zbytečných odkladů školní docházky; Mladší školní věk - základní charakteristika —Období od 6-7 do 10-11 let; raný školní věk (6-8), střední školní věk (8-11/12); —Mezníky : ukončení 1. strukturální přeměny, vstup do ZŠ po první známky pohlavního dospívání —Období latence (pudová energie v klidu), extraverze —Vývoj plynulý bez zvratů, pokrok ve všech dimenzích; nejstabilnější úsek v dětském vývoji —Období střízlivého realismu (svět, jaký je, chce jej pochopit); naivní realismus (závislost na autoritě), později kritický realismus (kritičtější postoj k autoritě) —Období snaživosti a iniciativy; píle, pracovitost; svoji hodnotu si potvrzuje především na základě výkonu; chce dosáhnout pocitu kompetence, sebevědomí x komplexy méněcennosti, Dospívání - vymezení vývojové etapy —Období bouří, konfliktů, stresů —Úkoly: dostát požadavkům společnosti, podřídit se normám chování, stát se nezávislým na rodičích, vyrovnat se s biologickými a hormonálními změnami, zvládnout emoční rozkolísanost —Výrazné změny ve fyzickém i psychickém vývoji —Období druhé strukturální přeměny —Rozdílná akcelerace – z hlediska pohlaví i individuálně - proměnlivost nástupu dospívání i rychlosti průběhu změn —Sekulární akcelerace (rychlejší vývoj a růst dětí) —Dělení: a)Puberta a adolescence b)Prepuberta (10/11-12,5/13), puberta (12,5/13-16/17) a adolescence (16/17-19/21) c) — Prepuberta —10/11-12,5/13 —Období bouřlivějších změn —Období vytáhlosti (intenzivní růst končetin a trupu, chlapci až o 22 cm) —Endokrinní změny, produkce pohlavních hormonů —Druhotné pohlavní znaky – výrazné intersexuální rozdíly —působení sexuálního pudu (intenzivní, nerovnoměrné), potřeba uvolnění (masturbace) x zábrany, kontrola – snazší zvládání u dívek —Nerovnoměrnost psychického a fyzického vývoje – potíže, přechodná neobratnost (chlapci), rozkolísanost v chování, labilita citů, časté střídání nálad (agresivita, hlučnost x nezájem, apatie), proměna citů k sobě (nižší sebedůvěra); denní snění —Myšlení – přechod k formálním operacím, abstraktnímu myšlení —Více kontaktů s vrstevníky, skupiny chlapecké a dívčí Puberta —12,5 (13) – 16 (17) —Vyrovnává se rozpor mezi tělesným a psychickým vývojem, zpomalení fyzického růstu, dospělé proporce, zlepšení pohybové koordinace —Období pohlavního dozrávání (biologicky zralý jedinec schopný sexuální reprodukce); sbližování chlapců a dívek; denní snění; —Hypotetické usuzování na úrovni dospělých; racionalismus a radikalismus v hodnocení, unáhlenost, odmítání kompromisů —Období krizí, vzdoru, konfliktů –závisí na přístupu rodičů a dospělých autorit; citlivý akceptující přístup bez ponižování —Snaha po nezávislosti, názorové odlišení od autorit —Začlenění do party – přeceňují její význam Adolescence —konec dětství – počátek dospělosti (16/17 – 18/20(?) ¡Kritéria vstupu do dospělosti – právní odpovědnost, finanční, prostorová nezávislost —Hlavní vývojové úkoly: ¡Vytvořit si pocit vlastní identity; vědomí vlastní hodnoty ¡Přijetí norem, zvnitřnění morálních principů společnosti ¡Tvorba hodnotového systému, vlastních názorů, černobílé vidění světa, radikální prosazování názorů, riskování ¡Být nezávislým na rodičích (tendence k nezávislosti, ale závislost pokračuje) ¡Vytvářet partnerské vztahy —Potřeba sdružování do skupin (pomáhá sebeoceňování) —Profesní orientace (vliv rodičů) Utváření pocitu vlastní identity —Kdo jsem, kam jdu, co umím, jak mne vidí okolí? —Experimentace s rolemi, zkouší různé způsoby chování, ověřuje si reakce okolí, fixuje úspěšné, posilující jeho sebehodnocení – typičnost reakcí —Možné čtyři statusy identity (není trvalý rys osobnosti): ¡Dosažená identita – prošel krizí „I“, přehodnotil názory, přijímání názorů na základě vlastní aktivity, rozhodnutí ¡Přejatá identita – neprošel krizí „I“, přejímá názory od druhých ¡Moratorium (odložení, prodloužení) – v průběhu krize „I“ hledá, zaujímá různé názory, mění ¡Difuze – neintegrovaný pocit ze sebe, infantilní, nevyzrálí, nevyrovnaní, nejsou aktivní v zaujímání názorů Dospělost - vymezení vývojové etapy a) —Etapa nejvyšší zralosti, —Dosažení vrcholu tvůrčích sil, samostatnosti (vlastní domov, rodina, citová vyrovnanost, sociální zralost) —30. rok – vyšší stupeň psychických a sociálních dovedností x počínající involuce —Periodizace období dospělosti: ¡Mladší dospělost (mecítma) – 19-30 ¡Střední dospělost (adultium) – 30-45 ¡Starší dospělost (interevium) – 45-60 Tělesné a psychické změny v dospělosti —Vrchol tělesné výkonnosti – raná (střední) dospělost —Involuční změny interevia: ¡Tělesná výška, hmotnost; kůže, vlasy, senzorické změny ¡Zdravotní problémy – karcinom, krevní oběh ¡Klimakterium – změny fyziologické a psychické (návaly, hučení v uších, nevolnost, dráždivost, nesoustředěnost, neklid, úzkost…) po odeznění klimakteria – vyrovnanost ¡Zpomalení tempa, řeč klidnější ¡Vrcholné období rozumové činnosti – střední dospělost, profese centrální význam ¡Interevium - zhoršování paměti, pozornosti x emoční zralost, stabilita, sociální postavení, láska ke třetí generaci x generační konflikty Mladší dospělost ¡osamostatnění, svoboda x zodpovědnost vůči sobě i druhým ¡3 vývojové úkoly: ÷profesní role - seberealizace, ekonomická nezávislost ÷stabilní partnerství -akceptace, důvěrný stálý intimní vztah x single ÷rodičovská role – změna životního stylu, obohacení x omezení; posun období narození prvního potomka (střední dospělost) ¡Rodina – vytvoření vlastních pravidel; specifická atmosféra; zásadní vliv má vzájemné soužití obou rodičů; krize po odeznění zamilovanosti, stereotyp ¡30.rok – první bilancování, hodnocení míry spokojenosti s vlastním životem; směr dalšího života – kde jsem, kam jdu? ¡Vrchol sexuálního života u mužů (interevium – pokles funkce) — Střední dospělost ¡Zúročení dosavadního profesního úsilí, stabilizace vztahů (rodiny); vrchol zralosti (i sexuální), umí využívat své síly, vědomosti, dovednosti ¡Narůstající zodpovědnost vůči dětem, stárnoucím rodičům, celé společnosti; ¡Vědomí hranic svého rozvoje, vědomí budoucí stagnace ¡Krize středního věku – bilancování, napětí, deprese, pochyby o smysluplnosti své cesty, změny v chápání svého života; ¡Stereotyp ÷sociální role jsou zvládnuté, vše je očekávatelné, málo nového ÷pohodlné, snadné, ÷ale také ubíjející, pocity stagnace – silný podnět ke změně (profese, partnera…) ¡Změna vztahů k dětem, rodičům (nezávislost, vyžadují pomoc, podporu) ¡Generativita – přesah vlastního života, těžiště zájmu mimo vlastní osobu; milovat a pracovat (mít někoho rád; předávat poznatky) ¡ Starší dospělost ¡Počátek stárnutí ve všech rovinách, zdravotní obtíže; ¡Obtížnější plnění nových požadavků, menší flexibilita; nesnadné změnit profesi, narušení vlastní identity ¡Ageismus ÷ diskriminace pro stáří, nejsou považováni za perspektivní, ÷nedoceňování předností (nadhled, životní zkušenosti, moudrost) ¡Nebezpečí ztráty práce - psychická zátěž; ÷ztráta zaměstnání = snížení sebeúcty, pocity vlastní zbytečnosti ¡Změna složení rodiny ÷ odchod dospělých dětí - syndrom prázdného hnízda (více času pro sebe x prázdnota, problémy) ÷Role prarodiče – obohacení, naplnění potřeb ¡Sendvičová generace – péče o rodinu dětí i staré rodiče; úmrtí rodičů ¡ Vymezení a periodizace období stáří —Období intenzivního stárnutí, involučních změn, končí smrtí —Nejednotnost vymezení jednotlivých stádií (počátek 60/65 let): —Příhoda: ¡senescence (60-75) ¡kmetství (75-90) ¡patriarchium (90-) ¡ —Nakonečný: ¡počáteční stáří (60 – 71) ¡pokročilé stáří (75 - ) ¡ —Švancara: ¡stárnutí (presenium) (46/48-65) ¡stáří (senium) (65 – 75) ¡vysoký věk (75 -) ¡ Tělesné a psychické změny ve stáří ¡Pokles tělesné hmotnosti (váha svalstva, vnitřních orgánů, kostry), ¡výšky (degenerativní změny chrupavky, atrofie kostí) ¡Snížení pohyblivosti, zpomalení motoriky; zhoršení termoregulace ¡Vypadávání a šedivění vlasů, změny kůže, ztráta zubů ¡Choroby – srdeční, cévní systém, plíce, nervový systém (snížení počtu neuronů, horší funkce) – R na zdravotní komplikace (úzkost…) ¡Smyslové orgány – horší funkce, snížená rychlost přenosu, zhoršení vnímání (sluchu) vede k nervozitě, podezíravosti, dezorientaci + zpomalení reakcí, omezení činností, úrazovost; možnost kompenzace (brýle, naslouchadla…) ¡Zpomalení duševních pochodů, zhoršení paměti (krátkodobé), ulpívavé myšlení, zaměření do minulosti ¡Snížení odolnosti vůči zátěži, ztráta perspektiv, oslabování citového prožitku ¡Snížení sebehodnocení (odchod ze zaměstnání) ¡Sociální změny (postavení, ztráta rolí, závislost, omezení kontaktů) ¡Zvýraznění osobnostních rysů (výbušnost, pasivita); egocentrismus Adaptace na stáří —Řešení problémů stáří ¡biologické, ekonomické snadnější než psychické a sociální —Strategie adjustace na stáří (dle Bromley): 1.Konstruktivnost ÷Optimální; soběstačnost, humor, vztahy, zájmy, smíření se smrtí 2.Závislost ÷Pasivní, nesoběstačný, podezírá, sebestředný, únava, manipulace 3.Obranný postoj ÷aktivní, obává se závislosti, soběstačný, odmítá pomoc i stárnutí 4.Nepřátelství ÷Konfliktní, agresivní, podezíraví, kverulanti, nepřátelští vůči ml. 5.Sebenenávist ÷Pesimismus, lítost, osamělost, deprese, bez zájmů, „oběti“ osudu, smíření se smrtí (vysvobození) Příprava na stáří —Gerontogogika/gerontopedagogika = teorie výchovy a vzdělávání ke stáří ¡Cílem: poskytnout informace o sociální a zdravotnické problematice stáří, připravit na projevy stáří, naučit spokojeně prožívat období stáří —Funkce (dle Pacovský, Wolf) ¡Preventivní (předem připraví na změny ve stáří a nové možnosti) ¡Anticipační (najít V, D, CH, které připraví na stáří a usnadní proces stárnutí) ¡Posilovací (vede k aktivnímu životu, rozvoj a využití zájmů, schopností) ¡Rehabilitační (znovuobnovení vyváženého stavu, nabídka nových možností) —Aktivní stáří ¡Aktivita = pocit užitečnosti, uznání, vyšší sociální status, orientace na budoucnost, zpomalení stárnutí ¡Pasivita = počátek úpadku, deprese, rozpad osobnosti, soustředění na své zdravotní problémy ¡Postupný přechod ke sníženému pracovnímu úvazku (?) ¡ ¡ — Děkuji za pozornost