MYŠLENÍ Myšlení a jeho funkce §proces zpracování a využívání informací+ proces řešení problémů § §Funkce myšlení: §formování pojmů (pojem) §rozpoznávání a nacházení vztahů (soud) §vyvozování závěrů z výchozích předpokladů (usuzování) §vytváření něčeho nového + řešení problémů § MYŠLENKOVÉ OPERACE §= účelné mentální manipulace s psychickými obsahy §Analýza a syntéza §myšlenkové rozdělení (sjednocení) problému §Srovnávání (komparace) a třídění §zjišťování podobností a rozdílů , spojování do skupin §Abstrakce a zobecnění (generalizace) §Vyčlenění podstatného, zařazení jevu do určité skupiny §Konkretizace §Aplikace obecného vzorce na konkrétní jev § Myšlenkové postupy §Logické myšlenkové postupy §Řídí se přesnými pravidly (algoritmy) („ORK“) §Heuristické postupy §zkrácené myšlenkové postupy („SKKOO“) §Typy problémů: §Akademické problémy („hanojská věž“) §Praktické problémy §Těžkosti při řešení problému § mentální nastavení (nádoby s vodou, 9 bodů) § Hanojská věž Problém devíti bodů Luchinsův problém se džbány §Máte 3 prázdné džbány na vodu (A,B,C), u nichž znáte jejich objem v litrech. K dispozici máte neomezené množství vody. Využijte tyto tři džbány k tomu, abyste získali určité množství vody. Vyřešte postupně všech 10 úloh uvedených v tabulce. U každé si zapište způsob řešení. Úloha Kapacita nádob v litrech Požadovaný objem vody A B C 1 21 127 3 100 2 14 163 25 99 3 18 43 10 5 4 9 42 6 21 5 20 59 4 31 6 23 49 3 20 7 15 39 3 18 8 28 76 3 25 9 18 48 4 22 10 14 36 8 6 Dělení myšlení §Podle míry abstrakce §Konkrétní x názorné x abstraktní §Podle převažující myšlenkové operace §Analytické x syntetické §Podle účasti vědomí §Racionální x intuitivní Pojem §souhrn obecných a podstatných vlastností §Mentální kategorie, zahrnující jevy, které jsou si v jednom nebo několika podstatných rysech, aspektech podobné (pes) §Stupeň zevšeobecnění §Rozsah pojmu §Pojmy podle způsobu vymezení: §klasické (formální) – na základě jádra (podst.vl.) §prototypové – na základě podobnosti objektů Soud §vztahu mezi dvěma pojmy §= mezi subjektem a predikátem §Př. : Pes (subjekt) je zvíře (predikát) Úsudek §= výsledek usuzování (= vyvozování závěrů (konkluze) z výchozích předpokladů (premis, propozic) §Typy usuzování: §Indukce (od specifického k obecnému pravidlu) §Dedukce (z obecných pravidel závěry pro jednotlivé specifické případy) §Analogie (závěry na základě podobnosti situace) Chyby v usuzování §Determinační faktory: §Reprezentativnost §Ukotvení §Kognitivní rámec § Myšlení a inteligence §inteligenční kvocient (IQ) §Definice inteligence §schopnost myslet, učit se a adaptovat se §Typy inteligence §lingvistická, logicko – matematická, prostorová, muzikální, tělesně pohybová, interpersonální § Rozdělení IQ v populaci §Gausova křivka §Průměr: IQ 85-115 §Nadprůměr: IQ 115-130 §Vysoký nadprůměr, genialita: IQ nad 130 §Podprůměr: IQ 70-85 §Mentální retardace: IQ méně než 70 §Lehká (IQ 50-69) §Střední (IQ 35-49) §Těžká (IQ 20-30) §Hluboká (IQ méně než 20) Poruchy intelektu §Poruchy intelektu §Demence - úbytek komplexu kognitivních funkcí §Mentální retardace – vrozený defekt § §Poruchy myšlení §Bradypsychismus – zpomalení tempa myšlení §Tachypsychismus – zrychlené myšlení § Děkuji za pozornost.