Vývojová psychologie Předmět vývojové psychologie —základní psychologická disciplína —studium psychického vývoje jedince od početí do smrti (ontogeneze), v širším pojetí zahrnuje i fylogenezi —Studuje sled a povahu vývojových změn (podstatné a společné změny), vytváří vývojové charakteristiky jednotlivých etap vývoje, odvozuje obecné vývojové normy — — Základní pojmy —Psychický vývoj – složitý proces; sled (řada) tělesných a psychických změn kvantitativního i kvalitativního rázu, které jsou zákonité a nezvratné, vesměs progresivní, směřují od nižších forem k vyšším, od jednoduchých ke složitějším, dokonalejším; proces není plynulý, je individuálně specifický — —Vývojová změna = přechod od méně dokonalého projevu k dokonalejšímu, je relativně stálá, je v zákonitém vztahu k chronologickému věku (nastupují ve stejných věkových obdobích) ¡Biologická (zrání, tělesný vývoj) ¡Kognitivní (rozvoj poznávacích procesů) ¡Emocionální (změny emočního prožívání) ¡Psychosociální (vstup do školy) — Modely psychického vývoje —Znázornění sledu vývojových změn vyžaduje vzhledem k různosti změn různé typy modelů vývoje: —Kvantitativní modely ¡Vycházejí z představ o plynulém narůstání znaků a jejich sčítání/odčítání v průběhu vývoje —Kvalitativní modely ¡Sledují specifičnost vývojových změn ¡Předpokládají, že každý vyšší stupeň představuje něco nového, kvalitativně nové jevy. Vývoj je chápán jako sled fází. ¡Model stupňovitého vývoje ¡Model spirálovitého vývoje ¡Vývoj jako vrstvení ¡Vývoj jako výsledek vtiskování Kvantitativní modely vývoje —Konstantní průběh —Akcelerační trend —Retardační trend —Pozitivní asymptomatický —Pozitivní trend —Konkávní trend —Negativní asymptomatický —Konvexní trend —Negativní trend Model stupňovitého vývoje —Jednotlivé etapy vývoje jako stupně —Každý stupeň dvě fáze: ÷a - uskutečnění vývojových změn (mezník, zlom) ÷b - ustálení vývojových změn (rozvoj, zdokonalení) a b a b a b Model spirálovitého vývoje http://www.miroslav-zelenka.cz/_files/3121/spir%C3%A1la.jpg •Nepřetržité opakování vývojových změn vždy na nové, jiné úrovni •příklad: období podřízení období vzdoru •Vývoj ve spirále obsahuje vzestup i regres (involuční změny ve stáří, návrat do dětství – egocentrismus, bezmocnost) Další kvalitativní vývojové modely —Vývoj jako vrstvení ¡Překrývání starých znaků novými (staré nemizí, přetváří se) ¡Nové zkušenosti, dovednosti zatlačují staré do nevědomí ¡Využití naučeného při osvojování nového —Vývoj jako výsledek vtiskování ¡Aktivují se určité soustavy reakcí/chování, které jsou pak dlouho/trvale „vpečetěny“ do individua ¡Kritická/senzitivní období – časná, krátká období ¡Umožní jednorázové a rychlé osvojení stabilních mechanismů, ale jen ve zcela určité a časově omezené fázi, kdy je mozek plastický ¡Příklad: kachní, opičí mládě; kojenec Zákonitosti vývojových změn —Zákon diferenciace a integrace ¡PM aktivity stále větší rádius, širší souvislosti, jsou složitější, ucelenější (D a I vnímání; zvnitřnění psychických procesů) —Zákon směřování ke struktuře druhu ¡Všechny fáze jsou zaměřeny k budoucí lidské podobě —Zákon vývojové nerovnoměrnosti ¡Jednotlivé procesy se nevyvíjejí ve stejném tempu, ale podle důležitosti a potřeb – nejrychlejší vývoj mízní a nervový systém —Zákon vývojové retardace ¡Rychlý nárůst – zvolnění – plató – zesilování retardačních tendencí —Zákon individuálního průběhu vývoje ¡Pořadí vývojových období je stejné, vývoj není totožný; rozdíly genderové, individuální, jedinečnost vlivem působení mnoha faktorů Periodizace, vývojové fáze a mezníky —Periodizace ontogenetického vývoje = členění životního cyklu na určité úseky podle vybraných kritérií —Praktický význam sledování vývoje v ohraničených etapách z různých hledisek, pohledů (edukace, diagnostika, terapie…) —Vývojové fáze - charakteristické změnami, které jsou pro ně typické —Vývojové mezníky – signalizují proměnu některé ze složek psychosociálního vývoje; vymezují rozhraní dvou vývojových fází: ¡Biologický (daný zráním např. pohlavní dospívání, lokomoce) ¡Psychický (daný dispozicemi a učením, např. rozvoj konkrétních logických operací v 7 letech) ¡Sociální (daný společností, např. nástup do školy) —Existují různé způsoby výkladu vývoje různých dimenzí psychiky, zdůrazňující zrání či učení, zaměřující se na různé oblasti ¡ Soudobé členění: biopsychologická periodizace I.Prenatální a perinatální období (nitroděložní vývoj a porod) I.Období blastemové, embryonální; fetální;perinatální II.Novorozenecké období (0-6 týdnů) III.Kojenecké období (6 týdnů – 1 rok) IV.Období batolete (1-3 roky) V.Období předškolního věku (3-6 let) VI.Mladší školní věk (6/7 let – 10/11 let) VII.Období dospívání – prepuberta a puberta (10/11-15let) VIII.Období adolescence (16/17 - 19/20 let) IX.Dospělost I.Mladší dospělost (20-30 let); střední (30-45); starší (45-60) X.Stáří I.Stárnoucí (60-74 let); starý (75-89); stařecký (od 90 let) Psychoanalytická vývojová periodizace S. Freuda —Vychází z citového prožívání a pudového života —Vývoj se děje podle vrozeného programu —Psychosexuální vývoj jako základ rozvoje osobnosti se uskutečňuje přesuny libida do různých oblastí —Periodizace podle převládajícího způsobu dosahování slasti: ¡Orální stadium – 0-1 – orální závislost (sání), orálně agresivní (kousání) ¡Anální stadium – 1-3 – stimulace anální oblasti, ovládání vyměšování; nácvik udržování čistoty = první zkušenost s disciplínou ¡Falické stadium – od 3 let – zájem o genitálie, Oidipův/Elektřin komplex ¡Stadium latence – od 5/6 let – přesun zájmu na jiné aktivity, sublimace ¡Genitální stadium – dospívání – oživení, rozvoj genitální slasti —Upozorňuje na význam raného dětství pro další vývoj osobnosti Teorie psychosociálního vývoje E.H. Eriksona —- Vázána na společenské, kulturní a historické podmínky —- Na každém stupni vývoje jedinec řeší psychosociální konflikt – vývojový úkol I.Závislost – základní důvěra x pocity nejistoty (0-1 rok) II.Nezávislost – autonomie x pocity studu (1-3 roky) III.Iniciativa – iniciativa x pocity viny (předškolák) IV.Snaživost – snaživost x pocity méněcennosti (ml. školák) V.Identita – identita x pocity nejistoty o své roli (dospívání) VI.Intimita – intimita x pocity izolace (mladá dospělost) VII.Generativita – generativita x pocity stagnace (dospělost) VIII.Integrita – integrita x strach ze smrti (stárnutí a stáří) Děkuji za pozornost •