PAMĚŤ Vymezení pojmu §mentální funkce, proces uchovávání informací §vytváří systém uskladnění informací a způsob jejich vybavení §zásobárna informací, z nichž je v dané chvíli aktivně využívána jen malá část § § FÁZE PAMĚTI §1) Vštípení (kódování) §Bezděčné či úmyslné, transformace senzorických vstupů do mentálních reprezentací §2) Uchování (retence) § Bezděčné, podržení informací v paměti § 3) Vybavení (reprodukce) § Bezděčné či spontánní § spontánní vybavování § znovupoznání (rekognice) § DRUHY PAMĚTI § §Bezděčná (neúmyslná) § §Záměrná (úmyslná) § § HLAVNÍ PAMĚTNÍ SYSTÉMY §1) Prchavá senzorická paměť (UKDP) §2) Krátkodobá paměť (KDP) §3) Dlouhodobá paměť (DP) § §Nepředstavují izolované mentální jednotky §Aktivními komponentami - UKDP, KDP §DP - relativně pasivní, mimo vědomí Ultrakrátkodobá paměť §Uchovává přesný obraz smyslových podnětů, kopii senzorické zkušenosti §Zásobník podnětů různé smyslové modality (zrak, sluch… - ikonická, echoická paměť) §totožný s procesem vnímání §přesun informace do KDP (pozornost, uvědomění významu) § Krátkodobá paměť §Aktivní, vědomá, omezená kapacita (7), 15–30 sec. §Zvýšení kapacity KDP §Smysluplný celek §Členění §Mnemotechnické pomůcky §Poziční efekt §Délka slov §Pochopení logických vztahů §Emoční podbarvení § § § § § Pracovní, operační paměť §Udržuje v pohotovosti informace, které používáme (nové i z DP) §Probíhá aktuální mentální aktivita §V blízkosti DP (nebo součást DP) §Koncentrický model uspořádání systémů paměti (pracovní paměť = činná část DP, přesouvá informace do KDP) Dlouhodobá paměť §Hypoteticky neomezená kapacita, mimo vědomí, relativně pasivní §Přechod do DP – strukturace, pochopení významu §Konsolidace (zpevnění) pamětních stop §Vliv kontextu na vybavování (situační x osobní) §Vzpomínková nepřesnost (rekonstruktivní a konstruktivní procesy) § ZAPOMÍNÁNÍ §= údaje uložené v paměti se postupně ztrácejí nebo je nemůžeme najít §= důležitá funkce paměti – chrání před zahlcením §Příčiny zapomínání: rozpad pamětních stop, interference (útlum, překrytí), účelné zapomínání, ztráta vodítek § Křivka zapomínání §Nejvíce informací se zapomíná v prvních hodinách po naučení, po 2 dnech asi 70% , po 31 dnech asi 80% § TYPY PAMĚTI §Názorný paměťový typ § názorné podněty zrakové, sluchové, čichové § §Slovně-logický typ § pojmy, soudy a úsudky § §Emocionální typ § emočně podbarvené zážitky PORUCHY PAMĚTI §Hypermnézie §zvýšená funkce paměti §Hypomnézie §snížená funkce paměti §Amnézie §ztráta paměti (úplná, částečná, retrográdní, anterográdní §Konfabulace (bujná fantazie) Děkuji za pozornost.