Počátky psychologie Základní psychologické směry Počátky psychologie nPředchůdci – myšlenky a filozofie od starověku n1879 – zrod psychologie – první psychologická laboratoř (Lipsko, W. Wundt); experimentální a asocianistická; metoda introspekce; USA - G. S. Hall, W. James; Londýn – J. Sully, Ch. Spearman; Fr – A. Binet; Německo – W. Stern, H. Ebbinghaus; Rusko – N.G.Černyševskij, A.F.Lazaruskij aj. n nPostupně se rozvinuly rozmanité psychologické školy a směry, poskytující mozaiku poznatků o lidské psychice. Psychoanalýza nS. Freud, A.Adler, C.G.Jung, E. From, K. Horneyová nrozhodující úloha vnitřních dispozic; nzdrojem psychické aktivity jsou nevědomé síly v člověku (pudy, nevědomé motivy); nCH je ovlivněno bojem mezi pudy, rozumem a vědomím; nVliv potlačených zážitků z dětství nPsychoanalytická teorie osobnosti: Id, Ego, Superego n n n Behaviorismus nJ.B.Watson; Tolman, Hull, Skinner; Miller, Bandura nZaměření na vnější projevy – CH = pozorovatelné, objektivní, měřitelné nVnější determinace lidské psychiky nzpočátku psychika ztotožňována s chováním (S-R) nTeorie učení – podmiňování, zpevnění; zákony učení nNeobehaviorismus - akceptace vnitřních předpokladů k učení, teorie motivace k CH (S-O-R) Fenomenologická a humanistická psychologie nC.R.Rogers; A.H.Maslow; V.E.Frankl nV centru zkoumání jsou jedinečné problémy člověka nČlověk – svobodná, tvořivá, jedinečná bytost nŽivotní cíl = seberealizace, sebeuplatnění, sebepřesah nPorozumět tomu, jak si člověk uvědomuje své bytí, jak ho pojímá a jak prožívá smysl svého bytí nSebepojetí, Jáství, naplňování možností, potřeb, smyslu nMetoda – introspekce nLidé jsou vědomé, racionální bytosti s tendencí k aktivní tvořivosti a samostatnosti; volí si sami svůj životní styl Kognitivní psychologie nG.A.Kelly, P.Lindsey, P.Atkinson nStudium poznávacích procesů v kontextu s teorií informací nJak člověk získává, organizuje, uchovává, interpretuje a využívá informace nCo a jak determinuje lidské poznání, poznávací procesy nVyužívá analogie fungování lidské mysli a počítače nPředvídání, hypotézy, ověřování (aktivní přístup) nOsobní konstrukty, jimiž zpracovává a chápe realitu nMentální reprezentace, interakcionismus Tvarová (Gestalt) psychologie nM. Werheimer, W.Köhler, K.Koffka, K.Lewin, L.Festinger nHolistické pojetí psychických jevů nOsobnost je dynamický celek, celistvost je základní rys nCelek je více nežli suma částí, celostní nSpecifický vztah mezi celkem a částmi – struktura nGestalt zákony nObraz světa vzniká naráz (melodie – víc než suma tónů) nNeogestaltismus – aplikace na mezilidské vztahy a procesy učení Transpersonální psychologie nOkrajový, doposud vědou nepotvrzený přístup nStudium nekonvenčních zážitků (mystické, spirituální, transpersonální) nKategorie zážitků: nČasově rozšířené vědomí (embryonální, z dřívějších životů, cestování v čase) nProstorové rozšíření (identifikace s jinými lidmi, zvířaty, klinická smrt) nProstorové zhuštění vědomí (vědomí vnitřního orgánu, tkáně) n rozšíření prostoru mimo objektivní skutečnost (setkání s mimozemšťany, božstvy…) Děkuji za pozornost.